Tömegközlekedés bringával? Kaposváron és a budapesti HÉV-pótló buszokon is!
2013 januárjától Kaposváron már szállíthatóak kerékpárok a helyijáratú buszokon, márciustól pedig a BKK hév-pótló járatain is.
Kerékpárok csúcsidőszakon (azaz 06:30-08:30; 14:00-17:00) kívül szállíthatóak. A kerékpár díja a normál jegy ára. A járművek átalakítására nem volt szükség: minden járaton és minden autóbusztípuson szállítható kerékpár: csuklósnál a 2. illetve a 3. ajtónál, szóló autóbusznál pedig a 2. ajtónál lehet a kerékpárt a járműre felvinni. Ezen ajtók piktogrammal vannak jelölve.
Magyarországon a vasúton, a HÉV-en és a fogaskerekűn már eddig is engedélyezett volt a kerékpárok szállítása. Külföldön kicsit más a helyzet:
Általában elmondható, hogy ahol engedélyezett a kerékpárok szállítása autóbuszon, ez vagy ingyenes szolgáltatása az üzemeltető vállalatnak, vagy egy normál menetjegy árának megfelelő. Az is általános, hogy a vasúton ez a kérdés már megoldott: lehetséges a szállítás. Amiben más-más a szabályozás, az a busz, villamos és a metró.
Észak-Amerika városaiban többnyire a buszok elejére van felszerelve a kerékpártartó, amire az utasok maguk rögzítik kerékpárjukat. A kerékpár buszon belüli szállítása csak akkor lehetséges, ha az összecsukható. Viszont a metróban, vonaton, helyi érdekeltségű vasutak legtöbbjén megengedett a szállítás a csúcsidőszakokon kívül.
Európában inkább az a jellemző, hogy a buszok belsejében lehet a kerékpárokat szállítani.
Csehországban, Prágában - bizonyos feltételekkel - minden tömegközlekedési eszközön lehetséges a kerékpár szállítása, ráadásul mindenhol ingyenesen. A hétköznapi csúcsidőn kívül minden metrójárat legutolsó kocsijában szállítható bicikli, továbbá bizonyos villamosvonalokon is engedélyezett ( összesen 21 viszonylatban a Vltava szintjétől felfelé). A prágai kompokon is lehetséges, valamint a siklón is csúcsidőn kívül. A buszok közül csak a reptéri buszon engedélyezett a kerékpárszállítás. A vonatokon is engedélyezett: Prága területén belül ingyenesen, Prágán kívül jegy ellenében.
Érdekes nemzetközi körképet és hasznos tanácsokat olvashattok a kerékpárosklub oldalán itt.
Forrás: Magyar Kerékpárosklub
Hasonló cikkek
Kerékpár - januártól életbe lépnek a jogszabálymódosítások
Nagyszabású útfelújítási program kezdődik
Utolsó felvonulására készül a Critical Mass
Kerékpár - keménynek ígérkezik az idei Tour de France
Kerékpár - litván győzelem a Tour de Hongrie harmadik szakaszán
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Szerintem nem biztos, hogy az utas kifizet kb. 300 Ft-ot egy pár km-es utaztatásért, hiszen azt ő is le tudja tekerni kb. 10-15 perc alatt ingyen, most várjon a megállóban, majd kb. átlagban 20 km/h sebességgel rohanjon, minden lámpánál, megállónál álljon meg stb....
Én múlt évben egy kb. 3 km-es szakaszon leelőztem a villamost, persze nem áltam meg annyi helyen mint ő, csak a lámpáknál...