Pekingi Olimpia: Kerékpár: A hegyikerékpár versenyről
Augusztus 23-án valószínűleg TV elé ülnek majd a hegyikerékpározás kedvelői, hogy megnézzék a sportág legjobbjainak vetélkedését a Peking mellett kialakított olimpiai pályán. A két brit induló, Oli Beckingsale és Liam Killeen meséltek a Britishcycling-nak a pekingi hegyikerékpáros pályáról és arról, mi lehet a nyerő taktika az olimpiai versenyen.
A pályáról:
[Oli] Sajnos nem tudtam részt venni a tesztversenyen, mivel még akkor is pontokat hajszoltam a világ másik felén, hogy sikerüljön a két kvótát megszereznünk. Így csak videón láttam még a pályát, és persze beszéltem olyanokkal, akik már tekertek rajta. Ez alapján szerintem Madridhoz hasonlít leginkább, tehát technikailag nem különösen nehéz. Ne értsetek félre, azért elég kemény lesz. A pálya egy sorozat rövid meredek emelkedővel indul, majd jön egy szűk jobb kanyar, amit néhány rövid meredek emelkedő követ, de olyan közel egymáshoz, hogy szinte egy hosszú emelkedőnek fog tűnni az egész. Aztán jön egy hosszabb lefelé menet, és még egy pár rövid felfelé a végén. A kör 4,5 km hosszú, és gondolom, tíz kört kell majd mennünk.
Az UCI utasítására a pályába beletettek pár extra akadályt, szerintem azért, hogy muszáj legyen MTB-vel menni. A változtatások előtt ugyanis többen arról beszéltek, hogy a pekingi pálya akár cyclo-cross kerekekkel és bringával is teljesíthető. A változtatások nem tűnnek túl veszélyesnek, néhány sziklás rész, pár padka, ilyesmi.
[Liam] Volt szerencsém tekerni a pekingi pályán. Nincs rajta sok pihenő szakasz, rövid, meredek és a változtatások óta zsúfoltabb is lett. Egyik kemény mászás követi a másikat, nem lesz idő pihegni. Szinte az egész pályán igen magas pulzussal kell majd menni, kemény próbatétel lesz.
A klímáról és a légszennyezettségről:
[Oli] Pekingben a sikerhez nagyon fontos lesz, hogy megfelelően alkalmazkodj a környezethez. Ha túl sokáig, túl gyorsan tekersz abban a párás melegben, ki fogsz pukkanni. Azt gondolom, Pekingben sok versenyző lesz, aki túl gyorsan kezd majd, és 30-40 perccel a rajt után már szinte visszafelé fognak haladni.
[Liam] Tavaly szeptemberben, amikor tekertem a pályán, nem mentem túl gyors tempót, így, bár látszott, hogy szennyezett a levegő, tekerés közben nem éreztem, hogy zavarna. Persze amikor teljes erőbedobással tekerünk majd rajta, az azért más lesz. De azt ígérik, az olimpiára sokat fog javulni a helyzet. Amivel viszont biztosan meg kell küzdenünk, az a meleg és a magas páratartalom. Felkészülésként hőkamrás edzéseket is csinálok, na nem túl sokat, csak annyit, hogy kicsit felkészítsem a szervezetem a várható terhelésre. És úgy tervezem, pár héttel a verseny előtt már elutazom Pekingbe, akklimatizálódni.
A nyerő taktikáról:
[Oli] A hegyikerékpározás sokkal kontrolláltabb versenyzést kíván, mint az országúti kerékpár. Ha egy MTB versenyen nekiállsz és egy órán át nyomod, ahogy a csövön kifér, nagyon ráfizetsz. Versenyt csak jó taktikával lehet nyerni.
Maga a verseny Pekingben szerintem ugyanolyan lesz, mint a világkupa versenyek: a mezőny hamar kisebb csoportokra szakad majd, az izmosabbak közül sokan nekiállnak majd az elején kemény tempót menni, míg a többiek ki fognak várni. Kábé féltávig sokan együtt maradnak az elején, aztán aki még bírja, az ellép a többiektől, akik végül jól belassulnak. Remélem, én az ellépők között leszek.
Szerintem a lényeg, hogy meg kell őrizni a hidegvéred és végigcsinálni. Bármi történjék is, csak menni kell tovább, tudva, hogy problémák bizony bármikor, bárkivel előfordulhatnak.
Pár kép a pályáról:
Forrás: http://www.britishcycling.org.uk
Képek: http://www.britishcycling.org.uk; http://morairracing.blogspot.com
Hasonló cikkek
Hegyikerékpár: első körben nem sikerült az olimpiai kvalifikáció
Kerékpár - Sagan hegyikerékpárban áll rajthoz Rióban
Kerékpár - Parti András utazhat Rióba
Olimpia - hegykerékpárban is lehet kvótánk
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498