Kerékpár: szélcsatornás tesztelés
Ha a kerékpársportban időfutamokról, aerodinamikáról, vagy kis légellenállású, áramvonalas formáról beszélgetnek, előbb-utóbb felbukkan Steve Hed neve. Úgy emlegetik őt Amerikában: az "aero guru".
Steve Hed San Diegoban található szélcsatornás laborjában mesélt a versenykerékpárosok teszteléséről. "Egy ilyen szélcsatornás tesztelés nem csak a versenyzőknek hasznos. Mi is sokat tanulunk belőle, hiszen minél több versenyző testtartásán javítunk a szélcsatornában, annál több adatot, tapasztalatot gyűjtünk." Az összegyűjtött információk alapján Hed szerint ma már a szélcsatorna nélkül is képesek kb. 95%-os hatékonysággal megtalálni a kerékpárosok ideális testtartását.
A szélcsatornás tesztelés során egy állandó, 330-340W ellenállást használnak, és ehhez adják hozzá aztán a különböző erősségű és irányú szelet (szembe-, hát- és oldalszéllel is tesztelnek). "A tesztelés során nem kizárólag a test pozíciójával foglalkozunk, hanem vizsgáljuk például a kerékpáros technikáját is, ami legalább annyira fontos a maximális sebesség eléréséhez." A tesztelés végén a sportolók kapnak egy DVD-t, rajta a tesztelés videófelvételével, valamint megkapják a mérési eredményeket és a kapcsolódó jegyzeteket is.
Hed azt is elmondta, szerinte mennyit számít egy versenyző teljesítményében a helyes pozíció. "Azt mondanám, hogy egy időfutamon a siker kb. 80%-ban függ olyan tényezőktől, mint a testtartás, a felszerelés és a versenyző kondíciója. A többi akaraterő, szív és koncentrációs képesség kérdése - ezt szoktuk úgy is emlegetni, hogy a 'sárga trikó ereje'."
És vajon csak a profiknak segíthet a szélcsatona? Hed elmondása szerint ők már amatőrökkel is gyakran dolgoznak a csatornában. Különösen a triatlonisták érdeklődnek a lehetőség iránt. Igaz, a csatornás tesztelés nem olcsó. Hed laborjában egy óra 1200 dollárba (213.000 Ft-ba) kerül. Erre természetesen még rájönnek az odautazás, a kerékpár szállítás, a szállás, stb. költségei is.
Hed még elmondta, hogy a szélcsatorna másik fontos funkciója a kifejlesztett felszerelések, alkatrészek tesztelése. "Azt gondolom, a kerékpárok fejlesztése legfeljebb 80%-ban történhet számításokkal, a tervezőasztalon. A többit a szélcsatornában és az országúton, a versenyzők közreműködésével kell elvégezni. Az ő visszajelzéseik nagyon sokat segítenek a fejlesztőknek."
Végül, íme pár tanács Hedtől azoknak, akik szeretnének javítani sebességükön vagy testtartásukon:
- Nincs olyan nyerő formula, amivel mindenkire kiszámolható a legjobb pozíció vagy beállítás. Egy 35km/h-val tekerő triatlonista például teljesen más megoldásokkal lehet sikeres mint egy 45 km/h-val haladó időfutam specialista.
- Ne próbálj gondolkodás nélkül másolni a versenyzőktől. Ha profiktól szeretnél ellesni trükköket, csakis olyanokat érdemes figyelned, akik hozzád hasonló testfelépítéssel rendelkeznek.
- Gyakorolj. Ha könyöklővel szeretnél versenyezni, nem árt rendszeresen (legalább hetente egyszer, minimum két órán át) azzal a kerékpárral, és azzal a könyöklővel edzeni, amit a versenyen használsz majd!
Forrás: http://www.johanbruyneel.com/; http://www.velonews.com/; http://www.insidetri.com/
Hasonló cikkek
Kerékpár: Contador új időfutam pozícióval próbálkozik
Kerékpár: Együtt tesztel Contador és Armstrong
Kerékpár - keménynek ígérkezik az idei Tour de France
Kerékpár - litván győzelem a Tour de Hongrie harmadik szakaszán
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498