Tour de France: A szerelők egy napja
A Team Sky háttércsapatának internetes beszámolói bepillantást engednek a szerelők, buszsofőrök, gyúrók és kisegítők munkájába. Íme így telik a Tour de France-on a Sky csapat egyik szerelőjének, Alan Williamsnek egy átlagos napja.
Ébresztő – 07:00
A szakasz hosszától és a starthely valamint a hotel távolságától függően az ébresztő időpontja változó, de általában reggel 7 körül kelünk. Reggeli a hotelben.
Pakolás – 08:00
Nyolc óra körül megyünk le a szerelői buszhoz, ahol először is felpumpáljuk az összes kereket. A verseny során a kerekekben a nyomást állandó szinten tartjuk, a versenykerékpárok esetében 9 báron, az időfutam kerékpárok esetében 10 báron. Megcsinálunk még pár utolsó beállítást, majd mindent bepakolunk az autókba.
A kerékpárok a kísérőkocsi tetejére kerülnek, a pótkerekek és a szerszámosláda pedig a hátsó ülésre. Először a fontosabb versenyzők kerékpárjait helyezzük el, ezek mindig arra az oldalra kerülnek, ahol a szerelő ül, hogy verseny közben minél gyorsabban le lehessen venni őket. Ezután találjuk ki, hogy a többi kerékpár hova fér fel. Fontos, hogy pontosan tudjuk mindegyik kerékpárról, hogy hol van, hiszen nekünk kell verseny közben kiugrani az autóból és egy pillanat alatt lekapni a tetőről a megfelelőt .
Elhelyezzük még a kocsiban a versenyzők esőtáskáit is, melyekbe a kisegítők már berakták az aznapra szükséges felszerelést.
A rajtnál – 11:00
Általában kb. egy órával a rajt előtt érünk oda a helyszínre. Lepakoljuk a kerékpárokat, és ellenőrizzük, hogy az SRM teljesítménymérők és a sebesség szenzorok megfelelően működnek.
A kísérőkocsiban - 12:00
Amikor elkezdődik a verseny, beülünk a kísérőkocsiba a sportigazgatóval és a csapatorvossal és rögtön elindulunk a mezőny után. Egészen végig itt haladunk, és a versenyzőink rendelkezésére állunk. Néhány nap egész nyugis, máskor besűrűsödnek a dolgok – sosem látjuk előre, aznap épp mi vár majd ránk.
Számos dolog történhet a kerékpárokkal verseny közben. A leggyakoribb probléma a defekt, ezeket nagyon gyorsan meg tudjuk oldani a pótkerekek segítségével. Kb. 15 másodpercig tart egy defektes első kereket lecserélni. A hátsó kerék kicsit macerásabb, de 20 másodpercen belül azzal is mindig megvagyunk. Bedobjuk az autóba a rossz kereket és már robogunk is tovább.
Ha a defektnél súlyosabb probléma adódik, például megreped a villa, általában gyorsabb, ha egy új kerékpárt adunk a versenyzőnek. Új kerékpár le, régi kerékpár fel a tetőre, és kész. A meghibásodott alkatrészt aztán este a hotelben megvizsgáljuk és ha lehet, megjavítjuk.
Gyakran látni minket az autóból kihajolva dolgozni menet közben, ilyenkor többnyire meglazult fékpofákat vagy nyergeket állítunk be vagy a kilazult pedált szereljük. Ha lehetséges egy problémát menet közben megoldani, mindig ezt a megoldást választjuk.
A verseny után – 17:00
A szakasznak általában öt, fél hat körül van vége, ekkor felpakoljuk az összes kerékpárt az autókra és egyből visszamegyünk a hotelbe. A hotel és a rajthely távolsága változó, de általában nem utazunk többet mint egy óra.
Este – 19:00
Visszaérve a hotelhez lemossuk az összes kerékpárt és a kocsikat. A kerékpárokat nagynyomású vízzel mossuk le, a láncokat zsírtalanítjuk. Végignézzük az összes kerékpárt, az elejétől a hátrafelé haladva. Ellenőrizzük a kerekeket, a csavarokat, megolajozzuk a láncot, és amit szükséges kicserélünk. A következő szakasztól függően szükséges lehet a kerekek és a racsnik cseréje. Áltlában a legnagyobb fogszámú fogaskerék 27-es vagy 28-as, de pl. a Giro-n a különösen meredek szakaszokon használtunk 32-est is. A kormánybetekerő szalagokat akkor cseréljük le, ha nagyon elkoszolódnak, illetve pihenőnapokon mindig.
Ha időfutam következik, akkor duplán dolgozunk, mert minden vrsenyzőnek beállítjuk az időfutam kerékpárját és a normál kerékpárját is - ez utóbbi szolgál tartalékként ha az időfutam géppel verseny közben történik valami. A szabályok miatt nagyon fontos, hogy az időfutam kerékpárokon minden beállítás teljesen pontos legyen.
Szinte mindent igyekszünk még este megcsinálni, így sokszor éjfél után is dolgozunk még, különösen ha van egy repedt vagy törött vázunk is.
A defektes kerekek javítása hosszadalmas feladat, mert a ragasztott felületeknek éjszaka száradnia kell. Így az ilyen kerekeket csak előkészítjük este, hogy aztán másnap a hotelben dolgozó szerelőtársaink befejezhessék azokat.
Általában ketten vagyunk szerelők akik kísérik a mezőnyt, míg másik két társunk a hotelben dolgozik. Ezeket a szerepeket naponta cseréljük, mert természetesen mindenki inkább a versenyen szeretne lenni, hiszen ott az izgalom, ott történik a lényeg.
Forrás és képek: teamsky.cyclingnews.com
Hasonló cikkek
Kerékpár - keménynek ígérkezik az idei Tour de France
Kerékpár - különleges készültség a Touron
Kerékpár - 2017-ben Düsseldorfból indul a Tour
Kerékpár - bemutatták a 2016-os Tour de France útvonalát
6 hozzászólás
Fúúú én utálok szerelni, kétbalkezem és kétballábam van, bringát mosni sem szeretek. Ezt a melót nem nekem találták ki :)
Én meg hogy ott tekerhessek, zabálhassak minden jót :)) A mai etapon is gyönyörű helyen ment a mezőny....és hogy a tájat csodálhassam :)
Ezt nem értem:
"Ha a defektnél súlyosabb probléma adódik, pl megreped a villa"? Ez meg hogyan történhet meg, maximum elesik a versenyző és elreped(het)? De egy szimpla kerékcserénél villatörés. Ezek csúcs profi vázak, csak úgy nem törik el...na túlreagáltam a dolgot :)
Mindenesetre ez egy szép sport, szeretem nézni is.
Gida - azt akartam írni, hogy "ha nem defektről van szó, hanem valami súlyosabb problémáról, pl. villa repedésről"..
Értem! Így jobb... "ha a defektnél (is) súlyosabb probléma adódik" akkor bringacsere stb.
Hajrá Voeckler!!!
Kedvencem a kocsiból való szereléses rész :)
Valamint a kamionos kép :)
Érdekes cikk.
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Mióta kerékpárokat bütykölgetek, azóta ez egy vágyam, hogy egy ilyen csapatban melózhassak.