Futócipő teszt: Nike Structure Triax+ 12
- cimkék:
- Adidas Supernova Sequence,
- futócipő,
- Nike Structure Triax,
- nike,
- adidas,
- teszt
A legutóbbi futócipőm egy Adidas Supernova Sequence volt, ami 1690km-nyi edzés és verseny után már elvesztette csillapítását, kopás jelei mutatkoztak rajta. Ideje volt új cipő után nézni. Súlyomnál fogva nekem a stabil cipők a kényelmesek, úgyhogy ezen típusok között kerestem az utódot. A Decathlonban leltem rá a Nike Structure Triax+ 12-re, 9990Ft-ért. Az eredeti ára 29990Ft volt pár hónapja, többszöri leárazás után érte el ezt a kitűnő árat. Mi ez, ha nem Best Buy?
A cipő.
Rendkívül stabil, kis súlyú mégis jól párnázott, könnyű edzőcipő és félversenycipő azok számára, akiknek kiemelten szükségük van stabilitásra vagy fontosnak tartják a mozgáskontrollt. Nehezebb (80Kg-nál nagyobb tömegű) és/vagy enyhén befelé dőlő (pronáló) futóstílussal rendelkező futóknak ideális. Nike+ kompatibilis.
Kiemelkedő tulajdonságai:
• Új, közepesen merev talpbetét ami körülöleli a talpat.
• Puha Rideliner réteg a talp alatt, mely a láb kontúrját átvéve tökéletes illeszkedést biztosít.
• Különleges sarokkiképzés, elsősorban a pronáló futóstílus korrigálására.
• Elől és hátul több légkamrás Nike Air légbetétek a maximális párnázottságért és stabilitásért.
• Öntött műanyag Footbridge merevítés talpközépen a pronáció csökkentése érdekében.
• BRS1000 különösen tartós külső gumiborítás.
Fokozott tartást, stabilitást nyújt és csökkenti a túlzott pronációt a lábfej középső részénél, a belső oldalon alkalmazott nagyobb sűrűségű habanyag, valamint a Footbridge és a lábboltozat alatti merevítés. Egy új, polietilénbe ágyazott talpbetét is megjelenik, amely minden eddiginél jobb párnázottságot tesz lehetővé. A cipő szerkezetében csökkentették a gumi mennyiségét és növelve lett a Duralon aránya. (Forrás: www.nikerunning.com)
Kézbe véve szembe tűnik a stabil cipőkre jellemzően a talp belső felénél a közepétől a sarokig végigvonuló robosztusságot sugalló talp. A cipő orrán és a sarkán lévő nagy fényvisszaverő felületnek köszönhetően, sötétben futáskor az autó reflektorának fényében már távolról látszódik a futó cipője. A cipő színei kellemes összhatást nyújtanak. Szürke alapszínének köszönhetően nem látszódik meg rajta hamar a kosz. Súlyát tekintve nem nyom annyit, mint amennyit a terjedelméből sejtet. Kimondottan könnyű cipő. A bélése sűrű szövésű strapabíró anyagból készült, ezért valószínűleg nem feslik ki. Jól szellőzik a cipő felső részét borító masszív lyukacsos anyag.
A futó.
85kg a súlyom, 184cm magas vagyok. A cipőm mérete 45-ös. Jellemzően sarokkal és talp éllel fogok talajt, s kissé befelé forduló lábfejekkel futok. Futóstílusom neutrális. A hosszútávfutás (15+km) a kedvenc távom.
Használatba vétel, első 6km.
A cipő lábra vétele és a fűzőkötés már megszokott módon történt. Sarkamat a cipő sarkába préseltem, majd a cipőfűzőt alulról felfelé a bokáig szakaszosan enyhén feszesre húztam, majd a kötést duplára kötöttem. (Így biztosan nem kötődik ki a fűző futás közben!) A cipőfűző bordája segít, hogy könnyen oldani lehessen a dupla kötést is. Az első néhány futólépés megtétele után éreztem, hogy keményen fog talajt a lábam, nehézkes az átgördülés. A szemerkélő esőben az aszfalton lapuló nyálkás faleveleken csak kicsit csúszott a cipő elrugaszkodáskor. Nem haladtam nagy tempóval (5:13p/km). A jobb cipőtalpban lévő chip helyet néha-néha érezni véltem. Persze csak pszichésen. A bal lábam kisujját kicsit nyomta a cipő és a talpam élét is jól éreztem edzés után, de mindezt a cipő null kilométeres voltának tudtam be.
Hosszú futás (24km)
Indulás előtt gyorsan megnézem a cucc statisztikát. Már 100km-t futottam a cipőben, talán nem lesz baj. (Azért hogy a futócipő a „tudásának" maximumát nyújtsa használat közben, ahhoz szükség van annak bejáratására. Ez a művelet körülbelül 150-200 futott km-t vesz igénybe. A cipő ez alatt az idő alatt alkalmazkodik a láb paraméterihez, s az „betörik" a viselőjének lábához. Azaz felveszi a lábfej formáját, s kialakulnak a hajló zónák a cipő talpán és a felső részén is. Kényelmesebbé válik, s hatékonysági foka megnő, azaz eléri a rendeltetését. Ha nem szánunk elég időt ehhez a művelethez - amit pl. több rövidebb futással érhetünk el - az esetleg a sérülés veszélye is fennállhat.)
Van aki null kilométeresen viszi hosszú futásra a cipőjét vagy versenyre. Mit aggódok?
A 12km hosszú aszfaltozott edző pályámon futottam 2 kört, Dunaújvárosban. A Triax eredményesen vizsgázott a hosszú futás alatt. Nem nyomott sehol sem - mint azt más cipőnél hosszú futások alkalmával már tapasztaltam talpközépen - nem volt fárasztó benne a futás. Könnyen gördült, könnyen tudtam változtatni a futásom ritmusát. Kicsit féltem, hogy elő jön más probléma, ami a cipő-láb összeszoktatásnál szinte mindig jelentkezik. De nem! Semmi. Örömmel figyelem felülről a futó lábaimon a cipőt - nagyon tetszik.
6. Balaton maraton
Szerencsére mindkét napon száraz idő volt, tehát mind a három etapot - 14km, 7km, 21km - a Structure-ban tudtam lefutni, nem volt szükség a csere cipőre. A cipő kezesen viselkedett a tempóváltásoknál a pályán és az elindulásoknál a frissítő pontok után. A Balaton parton a részben füves gödrös részhez érve könnyen boldogultam a cipőben mind a talajfogási fázisban, mind az elrugaszkodásokkor. Minden nehézség nélkül tudtam felgyorsítani a kilométerek előrehaladásával jelentkező kevésbé kényelmes elindulások és gyorsításokkal szemben. Érdekes módon nem jelentkezett a még nyers cipőre jellemző, hogy az első hosszú futások alkalmával megjelenő kellemetlen nyomó érzés a talpon. Kényelmes volt a Nike a verseny alatt mindvégig. A versenyt követően egymás után minden nap futottam összesen hat napig kb. 88km-t. Rövidebb hosszabb távokat, lassúkat és intenzívebb tempójúakat. Nem jelentkezett a cipő viseléséből adódó semmilyen problémám sem. Nem nyomott a cipő sehol, nem volt kényelmetlen egyik sorozatterheléses napon sem.
Hosszú futás hóban, fagyban
Azt már megtapasztaltam, hogy vizes nyákos talajon a faleveleken meg-meg csúszott a cipő ezért vártam kíváncsian, hogy miként fog viselkedni a néhol havas néhol latyakos néhol fagyott talajon a Nike.
Az első futólépteimet óvatosan tettem meg. Az előző edzőcipőmmel óvatosan kellett haladni az összefagyott letaposott havon, mert hamar break mozdulatokra kényszerített a cipő, korrigálandó a mozdulatokat, hogy ne essek el.
Meglepetésemre nem csúszott meg a cipő sem a letaposott síkos havon, sem a porhavon. Intenzívebb gyorsításokra és lejtőn lefelé haladáskor és fékezésekkor is kezesen viselkedett a cipő. Persze tükör jég felületre nem mentem, mert tuti valami esés lett volna a vége. Utcai voltához képest szép eredményt produkált talajhoz való tapadásból a Triax. A latyakos aszfalton is könnyedén ment a futás benne, stabilan tudtam talajt fogni. Ilyen viszonyok között több munkába kerül a haladás, de ez nem a cipő hibája.
Összesítés: 576km-nyi futás alatt futottam több 2-2,5 órás hosszú futást és néhány nagyobb tempójú hosszú futást. Elmondhatom, hogy elégedett vagyok ezzel a modellel. Az utóbbi hónapokban nem végeztem résztávozást, rövid sprintekből álló edzéseket, így nem tudom hogy ott hogy állja meg a helyét a Nike. De biztosan nem okozna csalódást. Persze nem szabad elfelejteni, hogy az ilyen típusú cipők előnyei hosszú táv futásakor érvényesülnek.
Véleményem:
10 pont jár a cipőnek, ha az adott tulajdonság tekintetében tökéletes (pl. a lehető legjobb a csillapítása), 5 pont, ha átlagos, 1 pont, ha teljesen gyenge.
- Csillapítás (10 pont) Azért kapta meg a cipő a lehető legmagasabb pontszámot, mert a hosszú futások alatt és után nem fájtak az ízületeim.
- Rugalmasság (7 pont) Eleinte furának tűnő átgördülési tulajdonság.
- Stabilitás (9 pont) Kiváló talajfogás szélsőséges körülmények esetén is.
- Kényelem (8 pont) Néhányszor a lábfejem tetejét nyomja a cipőnyelv. (Ez abból is adódhat, hogy talán szorosabbra húzom a fűzőt a kelleténél.) Ezt leszámítva nem volt problémám a cipő viselésével kapcsolatban kényelmi szempontból.
- Tartósság (6 pont) Még csak pár száz kilométert futottam a cipőben, és már kopik a talpa az orr résznél. A bélésen nem találhatók kopási nyomok a kritikus pontokon.
- Design (9 pont) A cipő küllemével kapcsolatban nincs semmi kivetni való, mert szép. A szürke árnyalatos alapszínek köszönhetően kevésbé vehető észre rajta, ha koszos.
- A tesztelt modell legjobb tulajdonsága: Csillapítás.
- A tesztelt modell legrosszabb tulajdonsága: Tartósság. Szerintem 600km futás után nem szabadna ennyire kopnia a talpnak.
- Kinek ajánlom? Leginkább nagyobb súlyú és/vagy hosszútávfutóknak ajánlom aszfaltra, könnyű terepre. Téli használatra is.
Hasonló cikkek
Futócipő teszt: Bemutatjuk a NIKE cipőket
Kiválasztottuk futócipő tesztelőinket
Őszi futócipő teszt beszámoló: Adidas Supernova Sequence
Futócipő teszt - bemutatjuk az adidas cipőket
12 hozzászólás
Amióta hideg-csapadékosra fordult, azóta irdatlan ütemben kopik, úgy 200km.
Hülyeség, de én minden edzés után megnézem a cipőm talpát, és már az első!!! esős edzés után (7km!) teli volt finom karistokkal a nagyobb terhelésnek kitett pontokon. Eddig kizárólag aszfalton használtam.
A tendencia a következő: nedves aszfalton rohadtúl kopik, száraz aszfalton egyáltalán nem (ezért is hanyagolom a hosszú edzéseket nedves időben).
Még két hónap, és nyugdíjazom.
Azt szerettem volna írni, hogy a jobb talpban véltem érezni "pszichésen" a chip helyét, holott az a balban van.
Tehát egyáltalán nem lehet érezni talppal a kis zsebet a cipőben.
Köszi a tesztet.
"A cipő lábra vétele és a fűzőkötés már megszokott módon történt. Sarkamat a cipő sarkába préseltem, majd a cipőfűzőt alulról felfelé a bokáig szakaszosan enyhén feszesre húztam, majd a kötést duplára kötöttem. "
jó bonyolult rögzítési módszered van :) Én csak azt a variánst ismerem, hogy az utolsó előtti lyukba alulról fűzöd át a cipőfőzőt, majd rögtön visszafűzöd felülről az azonos oldali utolsóba, egy kis hurkot képezve. A másik oldalon szintúgy. A bal oldali cipőfűző véget átvezeted a jobb oldali hurkon, a jobb oldali véget a bal oldali hurkon, és így húzod majd kötöd meg (akár duplára, én is így szoktam és annak a közepét még vissza szoktam nyomni a csomó alá, így még az sem "lifeg".) Ezért olyan a futócipők lyukkialakítása, amilyen.
Nem nyugdíjazom, tavasztól megy terepre, iszonyat erős cipő, a gyöngyvászonnak kutya baja (700km van benne!) A csillapítás kezdi elhagyni magát, de ne feledjük, ez egy 9000.- forintos cipő (Nike XCcelerator TR)! A BRS1000-es talp szinte hibátlan, a jobbos feléről az én túlpronáló (nedves aszfalton hiába igyekszem kontrollálni) futóstílusomnak köszönhetően tűnt el a BRS1000 felirat, a balos felén tökéletesen olvasható.
sziasztok, gyerekek a nike nél a cipö a nike air equalon 4 esnél kezdödik, kis láb nagy súly, pronálos futostilusra, nekem a triax mint csillapitásra és megtámasztásra kevés, lehet másnak jo itt a pozitiv példa:)
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498