yoyo túra

2017.01.09 Hétfő, 07:00:00

17 km

Brassói Barangolások Télen !

Limitált kiadás :)

Már a hozzákészülés is komoly bonyodalmat okozott,mire összeszedtem a  felszerelést amit Atti kiirt nekünk .

Meg aztán kifogtuk Ámerikát is , vagyis  ezen a héten Erdélyt ellepte a hó  ,és komoly minuszok kopogtattak .

Gergő 7 re jött  értem házhoz,   mivel kiderült,hogy vele is földi szomszédok vagyunk Nagykovácsi vs Telki . Utána felvettük Andrást ,majd Évát,  és útnak is indultunk a több mint 10 órás útnak Brassóba . Este volt mire a panzióhoz értünk szakadó hóesésben ,legalább 20cm hó volt lent a városban . Nem sokkal utánunk beért Vinnati, Gabika ,és Józsi hármasa . Szilárd csak a  királykő Bucsecs túrára csatlakozott hozzánk . Természetesen védőitallal keztünk a szerencsés megérkezést,  majd úgy éjfél körül mindenki elrakta magát a másnapi túrára .

1.nap Nagykőhavas 1843m

A Nagykőhavas hegység a Kárpátokban, Brassótól délre. Határai északon a Brassói-medence, nyugaton a Tömös-völgy, keleten a Csukás-hegység.

Kocsival elmentünk Busteni felé ,és leparkoltunk az út szélén  ,hótalpakat felraktuk és megkezdtük a taposást ,a szűz hóban ,olyan 30 -50 cm ben kellett nyomni az elsőknek aki legtöbbször Gergő volt

,a kisgyereknek akkora ereje van ,hogy ha még Vinnatti 40 kg zsákját is ráraknánk azzal is felmenne a babuska ,el is neveztük kölyökképű terminátornak .mi Évával , Józsival vagy épp Andrással  könnyebben mentünk ,mert már el volt lapogatva a felület . Folyamatos emelkedés mellett elértünk egy elágazáshoz ,itt egy kis kitérőt tettünk egy vízesés megtekintéséhez nulla pontért .

Atti ledobta a kötelet ,hogy lemásznak ,de mivel semmi érdekeset nem láttak a 1m es hótól, így visszavonultak . Visszafelé így is , a tíz újjal kapartuk fel magunkat a bekötő útig ,ez a kis művelet elvitt egy órát a napból ,amit persze nem sajnáltuk,csak mondjuk pont ránk sötétedett 1700m en , még szerencse ,hogy egy,v kettő  fejlámpa volt a  hét emberre  :)

A Vizeséstől egyre feljebb haladtunk ,mire elértük a jégcsapos házat ,majd nekiestünk a meredeknek a szűz hóba .Hát mittudom én vagy 2-3  órát biztos mentünk így ,már már azt gondoltam ,hogy bizonyára tévedés történt a hegy mérésnél,,mert ez nyáron nem volt ilyen magas  . Józsi közben levette a hótalpat mert feltörte a sarkát,így neki nagyon  keményen kellett dolgozni , mert talp nélkül térdig süllyedt . ,Ráadásul a kitört összecsavarozott nyakának ,nem tett jót ez a nehéz zsák . Közben néha utól értük Gergőt ,mert konkrétan néha azt sem tudta merre van az út a derékig érő hóban ,

Mikor kiértünk az erdőből ,akkor megcsillant a tető felett a kék ég szikrázott a nap ,és bitang erős szél volt . Menyországba kerültünk hókristályt szórt ránk a szél ,peregtek a szikrák a szélben , villódzott szinesen mint a csillámpor

. Gondoltam ezt le is kell fényképezni gyorsan ,,persze a kezem elfagyott a -30 ban igy nem vettem észre ,hogy mellé raktam a telefonom,így ismét sikerült elhagyni még egy telefont  . Évinek köszönöm ,hogy meglátta , hogy  kikandikált a hóból így felhozta a nyeregbe ahol bevártuk a csapatot , Ettünk pár falatot a csontá fagyott szendvicsből ,tojásból ..majd nekiindultunk a csúcstámadásnak ,itt vettem fel a síszeműveget ,mert azt hittem lefagy a szemgolyóm is  . verte a -35 40 et  érzetre ,olyan volt a tető mint a tenger,  havas hóhullám jégbe fagyva .

gyorsan  érintettük a csúcsot , majd indultunk lefele a túloldalon , a szép sziklaterasz felé .

Itt lefelé  a  házhoz  a piroson, nem tulzás az ember magasságú hó, estünk keltünk a porhóban,amire ugye  nem értünk rá,mer hajtott a sötét ..meg néha azt sem tudtuk merre megy a jelzés ,többször mellé mentünk ,de szerencsére már annyiszor voltunk nyáron ,hogy kb érzésre megtaláltuk az utat .

Mire a menedékházhoz  a Cabana Piatra Marehoz értünk ,  lement a nap is  már csak ,a hold világított .a nemmondommeghányfokban minuszharmincöt   :P

még lehetett látni sokáig . A rét előtt  Atti a 40kg zsákkal a combig  érő hóban  véletlenül rossz irányba taposott,  igy aztán neki nulla pontér kellett kivonszolni magát a rétre .

Nem volt itt semmilyen vipera .vagy fejtetőig érő fűszál mint nyáron ,csak a vad hótenger ,amin megcsillant a hold fénye . Mire leértünk a piroson majdnem öngyilkos lettem ,kvára fájt a lábam a bakancsban,mert  feltörte a nyomorult ,így már a  minden bajomon kivül, még több bajom lett , vagyis hogy a vállam is kezdett leszakadni a nagyzsáktól . Mire beértünk a szállásra már kezdtem rámenni a gyaloglásra .   Vacsora után a szaunába mentünk lelazulni , isteni jó volt az átfagyott testünknek , András a Ciucas sört locsolta  a kövekre :) Olyan volt mintha pékségben ülnénk ..sajna sikerült egy szép talajgyakorlatot kivitelezni ,miután flipp flapp papucsban nekem szaladni kellet ugye a hóba ,így egy hátassal zártam az első napot .

2.nap Csukás-hegység1954m

A Csukás-hegység a Kárpátkanyar egyik legmagasabb hegysége Romániában, Erdély délkeleti szélén, Brassó és Prahova megye határán. Legmagasabb pontja a Csukás-hegy.

Előző este vizhólyag varrással ,reggel  ragasztással kezdtem a napot . Minkét pipi lábujjam oda lett , így ma csak egy könnyű túrára mentem Évivel és Józsival a Csukás menedékházig meg vissza  . A  fellépő ruházatot mire minden reggel magunkra  szedtük  ,már az maga tiz perc volt  . Ilyen aláöltözet ,olyan sinadrág arra a kamásli ,alá a bakancs, egy zokni, még egy zokni .egy kesztyű ,két kesztyű egy buff nyakra ,egy buff fejre .  sapka, szemüveg ,hótalp ,   összeesek a ruha alatt Sanyikaaa, és még nincs rajtam a nagyzsák .

8 kor már a Bratocea hágót elhagyva, lementünk a Csukás menedékházhoz vezető útig  ,friss  fagyos volt a levegő ma is , Nagyon szép erdei úton mentünk fel a Cabana Ciucashoz ami az egyik legszebb menedékház a környéken . egy lánctalpas  szörnyeteggel elvolt tolva az út ember magasságú oldallal .

A háznál sajnos minden ajtó be volt zárva így leültünk a padra , majd Évi elkezdte a havat lapátolni az előtérbe .

Na erre a zajra hamar meg is jelent az ember ,hogy beengedjen minket ,majd három csorba levest rendeltünk . Úgy egy órát elvoltunk kb ,mikor gondoltunk ,hogy  Atti Gergő Gabika  és András  elé megyünk  ,ők  Bratocea  hágóból indulva a nyári túra útvonalát követve , felmentek (nemmentekfel ) a Csukás csúcsra . azt gondoltuk,hogy majd jól szembe megyünk velük,és taposunk egy kis havat nekik előre ,mert hát itt már komoly hófúvás volt , A méteres havak erre semmilyen szörnyeteg nem tolta el Mikor már a pózna jelzést sem láttuk akkor ,irányt vettünk oldalra, és a derékig érő hóban tapostuk   a havat . mint ezen a képen is előre a fenyők közt

Alig birtam menni ,pedig ez csak max 1km szakasz volt ,nem 17-20 km mint előző nap. Kiértünk egy elágazáshoz , szinte a fű is kilátszott annyira felseperte a szél ,de nem úgy a hegyoldalba ,ahol akkora volt a hó,hogy mikor beszakadt alattam,  egy fenyőfa tetején találtam magam mint csúcsdísz :) Nem adtuk fel ,mentünk törtünk előre már akkora volt a hó hogy majdnem nyakig ért,na jó derékig csak ,el is akadtunk,  a jelzés sem volt meg lehet az is a hó alatt,  Néztünk felfele  a sziklák közé ahol a nyári út jön .hátha jönnek szembe a többiek,de sehol senki ,pihentünk szusszantunk még egy kicsit  ,mikor a medve nyomot pont  megláttuk .

Szép nagy pacskerja volt ,szabájos ápolt körmökkel . szerencsére nem láttuk cammogni ,így feladtuk a taposást,  és vissza mentünk a házba még egy csorbát megenni . Attiék vagy bő 2  óra mulva jöttek meg ,már vagy 5x kimentem megnézni ,hátha meglátom őket a szikláknál kibújni,  de akkor még nem tudtam,hogy nem mentek fel a csúcsra, mert kisebb armageddon volt a csúcs  környéken ,így nem kockáztattak.

Főleg hogy Gabika is nagyon szarikázott,hogy történik valami leesés, vagy beszakadás ,vagy lavina féle,vagy elcsúszik a hegyoldal .

Nem éri meg  semmilyen hegycsúcs, ugye ezt már tudjuk azóta .  A házba már közel naplementébe értek a többiek  ,így mi is elindultunk lefele főleg hogy nekem lefele jobban fáj a lábujjam ,de csak pont a kocsinál értek utól minket ,úgy 5 km jöttünk lefele a szép csillagos sötét erdőben . Cudar hideg volt , így mire a szállásra értünk ,vacsora után húztunk is a szaunába átmelegedni .utolsó nap volt a panzióban , innentól nulla komfort lesz ,nemhogy szauna ,még víz ,meg wc sem lesz , áram is csak pár óra.

Reggel bekevertem a tejes kásámat , majd gondoltam átmegyek a többiekhez ,igy megint a flipp flappba mezitláb dobtam egy hátast csak most magamra öntöttem a kását is  . Ezen már csak röhögni tudtam ,fájdalmat fájdalommal gyógyitunk ugye .. Bepakolás szettek összeszedése nincsensemmibaj kevés a cucc indulás a Királykőre .

3-4nap Királykő

A Királykő-hegység Erdély keleti részén helyezkedik el. A Bucsecs-hegységgel és a Leaota-hegységgel együtt a Déli-Kárpátok legkeletibb részét alkotja. 2238m La Om

Kiskirálykő 1816m

Délelőtt még elmentünk Brassó belvárosába a Fekete templomba ,ahol majdnem hidegebb volt mint a Nagykő havason ..Teljesen átfagyott mindenem ,még az őr is simaszkban felügyelt épületen belül.Mikor kijöttünk a templomból határozottan megcsapot minket a meleg .Ezután mentünk a  szép Zernyesti szorosba a Királykő lábához ,innen megyünk majd  fel a Curmatura alaptáborba ,ahová a délutáni órákban érünk fel .A szorosban eltolták a  nagy havat ,de igy is elakadnak a kocsik felkell rakni a hóláncokat . a parkolóban összepakolunk és elindulunk .

,Mire felértünka a Zenoaga rétre, elénk tárult a Kárpátok Királynője téli bundicsekben . . Csillámló hó ,kékes fények,   hideg szél ,hóangyalka,

indulás tovább a meseszép fenyőerdőbe ami elvitt a menedékházhoz a szállásra  .

Csodás esti fények fogadtak minket ,és remek kiltás volt a szoba ablakból

A szobánkban csak  azért nem orditottak a farkasok,  mert 1 fokkal melegebb volt bent  . Az hogy a lehelletünk is látszott egy dolog  ,na de mikor András meglátta az 5 db tüzifát majdnem kivetette magát az ablakon . Annyira nevettünk rajta ,hogy itt van az erdő közepén és nincs fa .. ,,azzal vigasztaltak,hogy holnap lesz fa ,de mi most fázunk baszkikám ,ide azt  a lópokrocot ,exkluziv szettben ültünk az ebédlőbe , mindenki Katónéni lett .

Brassói Barangolások fényképe.

Voltak kirakva papucsok is sikerült választani 2 jobblábast ,még igy is jobb volt mint a flipp flappba :)

Szerencsére voltak cirmik is, így a kezünket tudtuk melegiteni a kis bitangokon már amikor meglehetett fogni őket . Kint a kutya akkora volt ,mint egy kisebb  borjú .

Meleg leves  után felmentünk a szobába már csak 2db fa volt,  az is csuklóméretű András megint rákezdte :) Éván több pokróc volt mint ruha.

Atti,  Gabika, és Gergő visszamentek a  Zernyesti szorosig ,vagyis teljesen le,hogy Szabolcs elé menjenek az állomásra.  éjfélre értek   vissza a házhoz , igy hiába lettünk 8 an  reggel is hideg volt .

bőséges rántotta után  ..elindultunk fel a Kis Királykőre .A nagyra aligha jutnánk a friss hó miatt , meg aztán brutál a mélység is a hófúvás miatt .   A háziak mondták,hogy 2 hete senki nem volt a hegyen, nnna   ezt a hegyet is taposhatjuk elsőre ..  így is mire a kis királykőre felértünk majdnem öngyilkos lettem , nyáron is meredek ,de télen az igazán.

Gergő és Szabi taposta a felfelé , mire mi oda értünk néhány helyen már a szikla is kint volt a hótalp meg nem fog rajta, igy néha többet mentünk hátra mint előre . A derékig érő hóban tiszta erőből próbáltam vonszolni magam -  A csúcsra vagy 2 ó mászás után értünk fel .Szépen ráláttunk a nagykirálykő vonulatára ,de pár perc múlva már be is borult . ..

Gyors csúcsfotó majd 5 p múlva már lefele mintha vidámparkba lettünk volna. leültünk néha ,és  úgy csúsztunk kanyar is volt benne ,meg aztán a hótalppal még kicsit sieltünk is,

Évával nagyon hamar leértünk 20-25 p alatt . a  Zenoaga rétre csillámlott az egész hegyoldal ,a szél fujta a havat ,napoztunk mig jöttek a többiek lefele ,a helikopter ekkor húzott el felettünk . Szabi már odafagyott a poznához ,mire mi is csatlakoztunk hozzá, majd visszamentünk a szállásra délután, Ma tényleg több volt a fa, és szerencsére melegebb is lett ,így cirmizni most nem kellett  külön senkinek . Ettünk egy csorbát megint ,és előkerült a Solo kártya . Eddig nem ismertem ,látszott is, azt sem tudtam merre van előre, főleg mikor át keleltt adni a paklit a mellettem ülönek ,majd mikor átnéztem azt ,már megint tovább kellett adni ..Hát Ilyen körhintán én még nem ültem ,pont utolsó is lettem a játszmában .

Sokat nevettünk szerencsére . Másnap reggel langy melegbe ébredtünk, újra pakolás másik menedékház,,egy másik hegységbe . .Tartalmas kolbászos reggeli után elindultunk lefele ,akkora hóban hogy még András is berogyott a hótalp alatt ,hátra is maradt kicsit ,aztán jött egy forgószél és úgy megpörgette a havat,hogy csak kapkodtuk a fejünket a látványtól .

Szép fenyőerdőben brutál lejtmenet pofára esős talajgyakorlat után ,kisebb eltévedés után, leértünk  a Zernyesti szorosba . Sokat mentünk ,hosszú ez a csodálatos szép szoros  , A magas sziklaszírtekről ,szél  szórta ránk a havat,  a csillámporos  hó vizesés miatt, elképesztő látványban volt részünk .

A kocsihoz érve leszerelkeztünk ,gyors kaja ,és  vásárlás után átmentünk a Bucsecs lábához

4-5 nap A Bucsecs ! (halálfejes emotikon)

A Bucsecs-hegység

2505m Omu csúcs

Erdély délkeleti peremén, Brassótól délre helyezkedik el, Prahova megye, Brassó megye és Dâmbovița megye határán .

Már messziről rálátunk a hegyre,  ahogy haladunk a kocsikkal .A  hegy teteje szinte füstöl olyan hófúvás van a csúcson  ,ráadásul egy repülő csészealj is közelit felé ,ami egy  sötétszürke felhőben mutatkozik meg

Nem jó előjel ,és Hóátfúvásban  közelitünk a hegy lábához az úton,  még a végén megint hólánc kell . ,mindenki bevan szarikázva ,én is mert ezen a szakaszon még nem voltam nyáron sem ,mert a 40es távot ez nem érinti . Atti némi morzsika pénz  50 lej  fejében elintézi ,hogy egy vizművek udvarába beparkoljunk ,igy kényelmesen letisztitott udvaron tudunk rákészülni a Bucsecsre .

Felvesszük a málhát 4 óra menetre számitunk felfelé a Malaesti  házig

,Természetesen ezt a hegységet is mi tapossuk ki , mint eddig mindegyik hegyen hétköznap nem járt senki sem .

Brutál fáj már a vállam ,de haladunk szépen Attiékkal elől ,néha megállunk egy egy szuszra ahol csodás kiláts nyíilik a környező hegyekre .

Helyenként lavina nyomait látjuk az úton , így azt a mélységet  is tiporni kellett a gyerekünknek és  Szabinak elől.  épp felérünk mikor sötét lesz ,de a hegy sziluettje még kirajzolodik .

Olyan hófuvás van ,hogy lehajtott fejjel megyünk . .Gyorsan bemegyünk a házba ahol szintén farkasok tanyáznak , mint a Királykőn  .  Ráadásul  nagy a szoba 16 fős , kicsi a kályha ,viszont legalább itt sok a fa , nem padló van hanem kő , ami persze vizes ,minden esetre ha nem gyullad meg  a tűz ,legfeljebb  magamat dobom rá  .

Andrással megint fortyogunk kicsit, pedig  a háziak bűbájosak, a  házi gyerek rakja a fát  nekünk, segit pörög mint a villanyóra ,rakja rakja csak épp meleg nincs ,viszont  jó büdös kezd lenni mint a pumaketrecbe . mert  közben felértek , megjöttek a szobatársak is   . egyre több  a  vadember ,félmeztelen szobrok ,szakállas szultánok ,hát volt ott egy csoport az biztos ,nem semmik voltak .annyira nem hogy hajnalig tomboltak ,talán két óra is lehetett ,mire abbahagyták  a Welcome  drinket ,  én pont nem hallottam mert én taktikusan ilyen helyre csakis fuldugóval megyek ,így nem is tudtam semmiről .

Este  lefekvés előtt még kártyáztunk ,természetesen a csorba leves után ,majd megbeszéltük,hogy reggel megpróbálunk valameddig felmenni a Bucsecsre a Malaesti kémény felé .

De este még olyan jeges hófúvás csapott le ,hogy a függőny úgy  lobogott bent mintha ventillátorral fújnák , A  "mosdó " mint olyan ,ma nem volt megközelithető ,igy a ház mellé mentünk,  ahonnét cunamit kaptunk a nyakunkba figyelmeztetésnek

Ráadásul nekem kantáros  nadrág miatt, folyton a kabátot is  le kellett vennem ,és a lábam is mezitláb volt a papucsban ,vizes cipőt már nem akartam felvenni nyirm .  Reggelre picit csendesedett a szél majd mire megettük a rántottát,megint beindult a cunami .

Gabikával bentről néztük ahogy csavarja pörgeti a havat ,majd hirtelen kitisztul,és  kék lesz az ég indulás hamar  ,

mire felvesszük a kesztyűt a sapkát,  a hótalpat, meg az egész toalett rendben ,megint rákezdi,siszemúveg is kell megállapitjuk . közben Szabolcs a székely vadember úgy áll a szélben mintha élvezné ,lobog  rajta a sapka , szemén nyári divatszemüveg ,még szerencse hogy a kabátját mellkasig bezippzározta ,meg felrakott egy kockás sálat a nyákára

. Kimegyünk álljuk a szelet, jobblesz ha ma botot felhúzom a csuklómra , különben kicsavarja a szél. A házibácsi mondja hogy ne menjünk a az Omu ra mondjuk hogy nem is akarunk ,csak az első nyeregig .  Még a  kémény közelébe sem megyünk . Akkor  Jó mondja.. Elindulunk  együtt 8 an .néha semmi hó,néha meg több méter  mély,Szépen átvágunk a síkon ,majd neki a meredek hegyoldalnak  . A képen a Malaesti ház látszik ,csak most pont úgy néz ki mintha mennénk,de közben jövünk erre a monitor felé.

Gergő megy elől ,utána Atti ,yoyo , Szabi,Gabika,Éva ,Józsi , András . Meg meg állós meredek hegyoldal ez

,Atti nem hozta a botját csak jégcsákányt ,nehezen mászik mély a hó  , Gergő után közvetlen még elég porhanyós a nyom nincs úgy tömöritve ,így szólok Szabinak jöjjön másodiknak ,taposni . Előre is megy ,igy változik a sorrend ,Nehezen megyünk tényleg fújtatós ,  néha visszanézek ,látom a szép ember láncot ahogy kanyargunk  .

már oldalról átakarunk kötni az első terasz felé ,mikor felnézek pont ,és Gergő alatt leomlik egy hó  tábla, lavinnnaa kiálltja , pillanat alatt visz a   görgeteg lefele ,dübörög át rajtam ,dudududududu , gondolatban csak ez jár a fejemben ...leszurom a botot  ? nem szurom le ,semmit nem szurok le ,, itt jön  egy fenyő !  elkapom?  nem kapom !  gyorsan zuhanok , prüszkölök orrom mindenem teli,  arcal vagyok a hegyoldalon

Nem  pereg le semmilyen élet,csak az a gondolat ,hogy meghalhatok ,

. lassul megáll a lavina ,egykupacban  vagyunk  Atti,yoyo Éva,Józsi, Gergő  , pedig különböző helyeken voltunk ,egybe rakott le a hó . András lentebb van . Gabika fent ragadt valami  isteni szerencse miatt ő kevesebbet kapott ,De rémült mert eltüntünk ,hova lettünk ,minimális hó alól kibújok térden vagyok remegek mint a kocsonya sirás sem jön ,csak   késöbb ,most a rémület van Atti  remegő hangon  ordítva kiálltja mindenki nevét ,

Éva mellettem betemetve a sapkája kint van ,hárman ássák ki

közben András is segitségért kiállt,ő majdnem mellkasig van a 190 centijével  állva a hóban .Megsérült kidöntött egy kisebb fenyőfát combbal . Kiássák őt is ,közben megfordul a fejünkben nehogy jöjjön még egy lavina ,Gabikáért felmegy Atti és Gergő ,szegény már csak a sziklákon tudna lecsúszni ,mert vastag hó nem sok maradt rajta .

András  négykézláb elmászik egy másik sziklához ,Szabi segit neki egy megmaradt  bottal húzni .

Nagyot kapott ő volt legalul , sok hó ment rá .   Első hogy élünk a tárgyak pótolhatok  . Sok bot a hó alatt maradt . van akinek duplán van, akinek csak 1 db maradt .jégcsákány ,fényképezőgép ,síszemüveg, kesztyű ,hótalp .

A vert sereg visszavonult a házba ,a hegy nem hogy a csúcsra , de még az előszobába sem engedett fel . Rengetegen jöttek felfele szombat volt a Magyar csapat beült a sarokba és kártyáztunk a melegben .

Évinek kisebb ödéma ,és vágás a lábszárán ,Andrásnak ugye mindenét megdolgozta a hó  ,ő feküdt is  délután ,Attinak a nadrágját szakitotta a csákány ,nekem a térdem fájt  beduzzadt ,.Józsi a nyáront kitört összecsavarozott nyakkal ,ő pont hétfőn ment felülvizsgálatra ! hogy vagyunk ,hogy vagyunk Kovács úr ? Nyaka mozog szépen ? tornáztatja ügyesen ?  :)  Szabolcs a Székely vadember neki még a divatszemüvege sem esett le . Gergő volt a legmagasabban ,ő  csúszott hosszabban ,Atti a nagyzsákkal robogott , Bár az utolsó nap némi izgalmakkal teli volt , semmiért nem adnám az egész heti  élményt . A székely vadembert , a  bádogembert , a hókuszpokuszt , a terminátor kisgyereket ,  a nagy túlélőt,  a főrendezőt ,a társrendezőt ,meg a többieket ,jahh a többiek az a  Gergő .