hogy van ez a láthatóági mellény dolog????
Létrehozta: zöldági | 2007-04-02 09:32:01-kor
....
Régebben a drága pénzen vett Decapitated matricámmal már pórul jártam, mikor egy komolyabb eső után lemállott:D Azóta a dekorációra teszek celluxot, csak macerás körbetekergetni a vázat ötvenszer...
Ezek a fényvisszaverő matricák mennyire vízállóak, leragasztottad még esetleg mással is, vagy anélkül is bírják a strapát?:O
Előzmény: sleeder (30)
Az új kreszből kiveszik a "szorosan az úttest jobb szélét" .Szerintem meg kell tanulniuk az autósoknak együtt közlekedni velünk és ennek nem az a módja, hogy az árokban kerékpározzak, ha nekik úgy tetszik.
És kell nappal is a mellény ,amennyiben korlátozottak a látási viszonyok. (Pl. köd) Egyébként tényleg fölösleges kukásnak öltözni mindenkinek.
Előzmény: leon01 (28)
Nappal nem kell a láthatósági mellény,sokan nem tudják ezt és feleslegesen hordják. Aki nappal nem lát meg egy biciklist attól el kell!!! venni a jogsit örökre. A tompított is kifejezetten zavar nappal,ezáltal én csak este és rossz látási viszonyok között kapcsolom fel.Én látom a többi közlekedőt fény nélkül is nappal.
Én inkább azt javaslom,hogy minél közelebb kerózzunk az út széléhez,így kisebb az esélye,hogy elütnek.
Leírom a saját elképzeléseimet a bicajosok biztonságáról. Talán felkészültebb vagyok az átlagnál ilyen szempontból, kezdve ott, hogy a 82-ben, serdülő korcsoportos kerékpárversenyzőként láttam meghalni a legjobb barátom az országúton, majd azóta is több kevesebb megszakítással tekertem elég sokat. Vezettem is közel félmillió kilométert. Közben egy bicajost sem ütöttem el :-)
Ma is bicajozok, terepen és országúton is. Van két kisgyerekem, akiket fel kell nevelnem még.
Szóval:
- Van bukóm, fel is szoktam venni.
- Ahol van kerékpárút, használom, felfogható résztávos edzésként is :-)
- Van gyakorlatom, pl. hátra tudok nézni anélkül, hogy befelé kacsáznék az úton.
- Sötétben általában nem megyek, de ha megtenném, nagyon nagyon komoly világítást szerelnék fel, meg persze a mellényt is használnám.
- Kétszámjegyű főúton soha nem tekerek, legfeljebb lakott területen belül, ha nagyon szükséges.
- Mindig tudatában vagyok annak, mi történik körülöttem. Szereltem tükröt az országútimra, de előtte is állandóan hátranézegettem. Ha közeledik egy autó, szemmel tartom, ha látom, hogy indexel, beljebb húzódik, magyarán észrevett, akkor örülök. Ha valami furcsát csinál(na), pl. szemmel láthatóan nem vesz észre, részegen kacsázik stb. vészhelyzetre készülök, szükség esetén megyek az árokba.
- Soha nem megyek pár centire az út szélétől, mert ekkor az autósok egy része nem vesz rólam tudomást, gázelvétel és kormánymozdulat nélkül előz. Mindig 1-1,5 métert tartok az út szélétől, ekkor az autósnak muszáj reagálni és szabályosan előznie, szembejövő forgalomnál lelassítania. Mikor már előzésbe kezdett, persze lehúzódok, akkor is kellő oldaltávolságot elérve, ha ő ezt nem adta meg.
- Próbálok feltűnő és szokatlan lenni, hogy az autós felfigyeljen és felébredjen. Pl. Élénk színű mez, esetleg nappal is működő villogó, vagy amikor a távolban közeledik egy autó, direkt bemegyek a felezővonalra, hogy megijedjen és komolyan vegyen. Persze, mire odaér már nem vagyok az útjában.
- Ha úgy ítélem meg, hogy az előzés veszélyes lenne, szigorúan megakadályozom, pl. keskeny sáv, szembeforgalom esetén a sáv közepén maradok, míg biztonságosnak nem érzem az autó elengedését.
- Nem hajtok autós elé pl. kerékpárúton, ha nem győződtem meg, hogy észrevett.
- Eddig még nem vertek meg, de inkább az legyen, minthogy elüssenek.
- Autósként félek a biciklistől, mint a tűztől, ha van hely, 3 m oldaltávolsággal előzöm, ha nincs, úgy lelassítok, hogy alig legyen sebességkülönbség.
Előszedem ezt a topicot. Olvassátok fontos dolgok vannak benne.
Röviden :
Éjjszaka és korlátozott látási viszonyok között.
Lakott területen kívül
Gyalogosan (futva) és kerékpárral
Kötelező a láthatósági mellény.
Szerintem pedig nem csak kötelező hanem jó is ha viseljük.
Előzmény: lámpás (23)
Neten találtam, meg is rendeltem, és rendben meg is kaptam őket (Amerikából). Sőt, mivel egy méretet eredetileg rosszul küldtek, reklaméltam és erre kaptunk utólag teljesen ingyen még egy pulcsit. Tőlük:
http://www.night-gear.com
Előzmény: azazello (21)
Előzmény: pen (19)
Előzmény: pen (19)
személy szerint nem kedvelem a sötétben való bringázást, ezért nem is nagyon erőltetem, de akadnak azonban kivételek, amikor rámsötétedik vagy kénytelen vagyok sötétben indulni reggel. elöl-hátul villogó, lábakon, ruhán fényvisszaverő...egyrészt hogy lássak és hogy LÁSSANAK....
sajnos, több ízben tapasztaltam én is vezetőként, hogy - már elnézést a kifejezésért - a gyökér tanyabájkos totál sötétben, kivilágítatlanul, mindenféle fényvisszaverő nélkül teker az útszélén. pl. hétfőn este budakeszi és páty között....
az utolsó pillanatban veszi észre az ember, ránt egyet a kormányon és imát rebeg, hogy nem jött szembe semmi....
Előzmény: Getz (17)
A sajnálatos futóbaleset mellett, az előző hét napban volt két kerékpáros is, aki nem tartotta be a közlekedés egyik legfőbb alapszabályát: Látni és LÁTSZANI. A futóknál sötétben egyértelműen növeli a láthatóságot, kerékpárosoknál már nem ennyire egyértelmű, mivel a fényvisszaverő csík, csak a merőlegesen érkező fénysugárra reagál. (Személy szerint nem ismerek olyan kerekest, aki függőleges törzzsel tekerne. ) Sötétben kötelező a prizma és a villogó is. Nappal a téli holtszezonban is célszerű hordani a mellényt, mivel a konzerv-harcosok nincsenek felkészülve az út szélén feltűnő fanatikusokra, mindemellett a rendőr látszattal, rá lehet hozni a frászt a "rossz lelkiismeretűekre" is.
Kerekeseknek készítettek egy tanulságos videót a Bringautasok:
Senkit nem vág földhöz anyagilag egy "kukás-mellény" meg egy villogó ára - az esetleges vizitdíjak, vagy kórházi napidíjak árának töredékéből beszerezhetők.
Előzmény: Sipi (16)
Két futót gázolt el kora reggel egy autós Bábolnán , az áldozatok egyike életét vesztette.(HaváriaPress )
Fekete pulóvert viseltek , és az autóval azonos irányban futottak az út szélén. A rendőrség( a megyei ) a végzetes baleset apropóján felhívja a figyelmet a láthatósági mellény fontosságára , melynek viselése a KRESZ új szabályai szerint - lakott területen kívül , korlátozott látási viszonyok mellett - már a kerékpárosoknak és gyalogosoknak ( futóknak ) is kötelező !
Nem tudom mit is mondjak .
Én mellényben futok több mint egy éve. Egyszerűbb mint a villogó, kevesebbet fogyaszt. elől összevarrtam, hogy méret legyen. Nagyon pozitív visszajelzéseket kapok. : 1 azonnal lekapcsolják a távolságit
2 később mondják milyen hamar észlelhető.
Ebben van igazság, ritka nagy állatokkal lehet az utakon találkozni, volt rá példa hogy az árokba esést választottam a kamionnal való találkozás helyett.
Ezért is írtam hogy nem elsősorban szabályokat kéne hozni amit nem tartanak és nem tartatnak be...
Előzmény: kán (13)
:-)
Igazából nem ott van a baj, hogy nem használják a biztonsági cuccokat (kivilágítás, fényvisszaverő ruházat, biztonsági övet az autósok, stb...), nálunk egyszerűen a közlekedési morál, kultúra és az utak, úthálózat fejletlensége miatt kényszerítenek majd egyre több terhet a kisebb gazdasági potenciállal rendelkező kerékpárosokra. Ilyenkor ugrik be nindig az a karikatúra kép, amikor Pista bácsi egyszerűen a bringájához kötötte a lámpaoszlopot mindenestül...így ő is látott és őt is látták... :-)))
Előzmény: Eliean (12)
Az autó látszik 99% használja a fényszórót lakotterületen kívül, épp ezért a bringások nem is mennek nekik :) ráadásul még ronda hangjuk is van :)
De ha a kerékpáros, futó nem látszik az autós 90km/h-nál nem biztos hogy időben észreveszi...
Előzmény: kán (11)
És mi lenne, ha minden autót kötelező lenne láthatóságimellény színre lefesteni? Így akkor legalább a kivilágítatlan kerékpárosok és a sötét ruhában futók is látnák őket!
Sosem a kerékpáros üti el az autót...ezen érdemes lenne elgondolkodni....
Kerekezek és vezetekes is... a halálom az éjszaka kivilágítatlan kerékpáros, de a télen este az út mellett fekete ruhába futó is.
Ha elcsapom az életben nem számolok el a lelkiismeretemmel + le is ültetnek...
Jó dolog ez a mellényes szabály, az autósok jó része a zöld mellény láttán már reflexből lassít.
De az a bajom az egésszel, hogy aki eddig lámpa nélkül tekeret az ezt sem fogja felvenni, a rendőrök jó része meg nem is foglalkozik vele.
Egy felvilágosító közlekedés biztonsági kampánynak több értelme lenne mint egy feleljünk meg az EU-nak és vezessük be mi is szabálynak.
Mellesleg a bukósisak is sok életet menthetne...
De, sajnos szerepel a KRESZben a szabványszám is, csak a mellékletben, a fogalmak között.
Jó, hogy kikerested, így azért már egyértelműbb. És igen, a magyar szabványnak ugyanannak kell lennie, mint az eu-snak.
Sajnos nekem is az a gyanúm, hogy aki eddig is kivilágítatlanul, egy-két pohárka után tekert haza pl. a szomszéd településre, az magasról tesz majd a mellénykére meg a szabványra, meg a KRESZ-re... Pedig talán ők vannak többen, mint a sportbringások, akik azért figyelni szoktak a biztonságra.
KRESZ 1. sz. függelék, III. k) Fényvisszaverő mellény (ruházat): az MSZ EN 471:2003. számú szabványban meghatározott követelményeknek megfelelő mellény vagy ruházat.
Előzmény: pirgelman (8)
A bringaut.hu-n találtam két linket, ahol leírják, hogy mik a szabványnak megfelelő védőruházat követelményei, itt az egyik . Angolul van, és nem is pont a magyar szabvány, de mivel EU-s, gondolom mindenhol ugyanazt tartalmazza.
Három biztonsági szintet különböztet meg, a minimális szint gyakorlatilag a kukásmellény. Nem elég pár csík a bokára: a ruhán 0.1 m2 fényvisszaverő felületnek és 0.14 m2 fluoreszkáló felületnek kell lennie (az utóbbi olyan, mint a mellény sárga alapanyaga).
A fényvisszaverő felületnek két csíkban kell körbefutni a törzsön vizszintesen, vagy egy csík vízszintesen, és egy-egy a vállakon függőlegesen. A csíkok minimum 5 centi szélesek.
A háttér fluoreszkáló anyaga neonsárga, narancssárga vagy piros lehet, és körbe kell vennie a törzset. A háttér anyagában nem lehetnek 5 centinél szélesebb megszakítások.
Akit még pontosabban érdekel, emitt megvásárolhatja a MSZ-t 5000Ft-ért :-)
No, nem azért néztem ennyire utána, hogy kitaláljam, hogy lehet legkönnyebben kijátszani, csak azért, hogy tisztában legyek vele, mit követelhet meg a rendőr alkalomadtán. Amúgy nem olyan rossz szabály ez, de akit érdekelt a biztonsága, az eddig is látható volt, a többin meg ez sem fog segíteni, attól tartok.
Előzmény: lajhára (7)
Az előző hsz-emhez: akit bővebben érdekel: a láthatósági cuccnak az MSZ EN 471:2003-as szabványnak kell megfelelnie, lövásem nincs, hogy ebben mi szerepel, tehát nemtom, hogy a kukásmellény mellett még mi elfogadható.
A gyalogosokra vonatkozó szabály pedig csak 2008. jan. 1-jén lép hatályba, ahogy azt már vcsibe sporttárs írta is :)
1/1975 (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (magyarul KRESZ) 2007. április 1. utáni szövege:
54. § (6) A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani és a kerékpárt hajtó személynek - lakott területen kívül - fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.
Az aláhúzott rész az új, és valóban, április 1-től érvényes az új KRESZ-módosításnak ez a része is, de ez a része csak 2007. június 1-től hatályos, vagyis mindenkinek van 2 teljes hónapja, hogy beszerezze a mellénkét (ruházatot) :) És ha egy túlbuzgó rendőr megállít a városban, hogy hé angyalkám, kötelező a mellényke (ahogy ez egy barátnémmal történt tegnapelőtt) akkor a legmélyebb tisztelet hangján fel lehet hívni a figyelmét, hogy 1. június 1-től, 2. lakott területen kívül, 3. éjszaka, vagy korl. látási viszonyok között.
Akit érdekelnek a további KRESZ-módosulások: 58/2007. (III. 31.) Korm. rendelet
Érdekes pl. hogy gyalogosként is a fenti körülmények között szintén kell láthatósági ruci (tehát: éccaka, vagy korl.l.v., lakott területen kívül, ha úton, útpadkán ballagsz, mellényt kell viselned).
Gyerekkoromban a rajzfilmes Cicus és Kutyus mélyem belém véste az alapszabályt: "Látni és látszani!"
Saját, jól felfogott érdekből bringázáshoz szinte mindig, futáshoz gyakran viselek láthatósági mellényt. Nem csak sötétben: a rikító ronda szín nappal is figyelemfelkeltő, a fényvisszavető csíkok meg életmentők lehetnek éjszaka.
Meg a 6É futást is reklámozom vele... :-))
Nyáron, amikor egy akármilyen szellős mellény is túl meleg lesz, jöhetnek a kar/bokapántok, meg esetleg egy piros fényű bringás villogó hátra...
az a baj csak ezzel a hírrel, hogy az egész feltételes módban van írva, és nem mond többet annál, mint amit már 1-2 éve tudunk, de nem ez (lesz) a jogszabály szövege :(. a rendőrség oldaláról letölthető a kresz, de abban nem találtam még ilyesminek nyomát (http://www.police.hu/dokumentumok/kresz).
ahhoz képest, hogy a módosítás elvileg tegnap életbe lépett, nem dúskálunk az információban
a rendőri értelmezésről: sajnos a kerékpárosok 80-90%-át akármikor meg lehetne büntetni a korábbi szabályok alapján is. lámpát eddig sem nem tudtak (akartak) szereltetni a rendőrök a kerékpárokra, kétlem, hogy a mellényesdinek bármi pozitív hatása lenne :(
Előzmény: vcsibe (2)
Így:
"A lakott területen kívüli úton közlekedő kerékpárosoknak és gyalogosoknak - éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén - fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselniük. E rendelkezés a kerékpárosokra 2007. június 1-jétől, a gyalogosokra 2008. január 1-jétől vonatkozik."
Forrás: http://www.gkm.gov.hu/sajtoszoba/ujdonsagok_/kresz_valt.html
Ha már itt vagyok, megjegyzem, hogy vannak ennél furcsább dolgok is a kreszben, amik a kerékpárosokra vonatkoznak (maximális megengedett sebesség 40 km/h, de a kilométeróra nem kötelező tartozék), de kétlem, hogy egy mellény sokat segít. Viszont bekerült a szövegbe a "ruházat" szó is, ami értelmezhető úgy is, hogy a fényvisszaverő csíkokkal elátott bringás ruha is megfelel. Ahogy a rendőr ezt értelmezi...
Előzmény: necromedve (32)