Megújul az Edzésonline! Az új oldalakat és funkciókat elérheted ha ide kattintasz!

Már 53 848 187 km-t sportoltatok
hmm..

a megoldás?

monique | 2011-04-26 13:55:24 | 60 hozzászólás

talán végre megvan a megoldás egy hosszú ideje fennálló kérdésre. ugyanis már hónapok óta szenvedek a futással, igazából már november vége óta éreztem hogy nem normális valami, de annyira megfoghatatlan volt ez, hogy nem voltam benne biztos. összesen annyi tünet volt, hogy a laktátküszöbön túli tempók nem mentek túl jól izomzatilag. úgy éreztem, hogy relatíve nem kell túl sok oxigén, de az izmokban olyan érzésem volt, hogy mindjárt kikészülnek, meg hogy a maxhoz nagyon közel van a teljesítmény amit leadnak, annak ellenére, hogy a tempó nem volt annyira max. közeli. ez volt a félmaratonon novemberben is (ahol is 5:00 tempón belül valami erősen furcsa volt). az pedig rendkívüli mértékben idegesített, hogy a vo2max tempóm semmit, de semmit nem javult szeptemberhez képest (amúgy, azóta sem!). de gondoltam, majd elmúlik meg hogy majd a vo2max tempó is biztos javul. a téli alapozás jól ment ennek ellenére, hiszen ott nem kellett gyorsan futni.

 

aztán februárban elkezdtünk gyorsabb tempót hozzáadni, 100m-es sprintek formájában, ami jól ment, de ezután lerobbantak az izmok. igen furának találtam, hogy pihenőnap után sem lett jobb, sőt... ez annyit tesz, hogy minél tovább futottam, annál jobban savasodásérzésem volt az izmokban bőven lassú tempó mellett és alacsony pulzus mellett. ez alól csak a 7p-es vagy annál lassabb tempó volt kivétel (valahol 6:50 tempó környékén volt a "határ"). ha elég sokáig futottam, akkor idővel már fájt is, főleg a combfeszítők. és minél gyorsabb volt a tempó, annál hamarabb és annál súlyosabban jelentkeztek a tünetek. nos, utólag megnézve, akkoriban februárban pont azon a pihenőnapon emlékeztetett a természet női mivoltomra, ami korábban sose hatott ki a futásra, ezért fel sem tűnt akkoriban, hogy lehet valami kapcsolat.

 

hát márpedig volt, mert márciusban nagy nehezen regenerálódtam, de nemsokára megint emlékeztetett a természet (azaz vérveszteség!) és ezzel egyidőben megint lerobbantak az izmok. megint ugyanúgy, tehát a futás elején még tünetmentes voltam, de aztán elkezdett nehezedni a lábam és aztán fájni kezdtek az izmok, stb. - az a tény hogy a futás elején még jó volt minden, nagyon érthetetlenné tette a dolgot számomra, ebből azért látszott, hogy nem izomszakadás, de hogy micsoda, azt nem tudtam... és ekkor még mindig nem tűnt fel a korábban említett kapcsolat sem.

 

azt se nagyon értettem, hogy miért teljesen olyan érzés, mintha lokálisan savasodnának egyes izmok (főleg combfeszítő, ez volt az ami fájt is néha), miközben a pulzusom meg a lélegzésem teljesen rendben, nem kell semmi extra oxigén. ugye normál körülmények között ahogy növekszik az oxigénigény és így a lélegzés mértéke és a pulzusszám, úgy növekszik a savasodás mértéke is. na, itt semmi ilyen nem volt.
a másik, ami miatt nagyon a szimpla savasodásra hajaztak a tünetek, az, hogy ha megálltam 1 percre futás közben, utána néhány percig nem voltak tünetek, jól tudtam futni, aztán néhány perc után megint jelentkeztek a tünetek. tehát, pihenő rendkívüli mértékben segített, de csak rövid időre. nyilván a pihenő alatt eltakarította a szervezetem a laktátot vagy hidrogénionokat vagy akármit, de ezek újra felgyűltek néhány perc futás után. erre a magyarázatra ekkoriban még nem gondoltam.

 

március végén Mamba javasolta, hogy próbáljak extra fehérjét bevinni, legalábbis neki ez segített, amikor nem mentek a lábai. rendeltem is rögtön fehérjekészítményt, de elég sokáig tartott mire kiszállították, addig se akartam tétlenkedni, zabáltam a halat meg tojást meg egyéb fehérjedús dolgokat. néhány napon belül rendbejöttek az izomproblémák, innentől nagyjából meggyőzött a dolog, hogy fehérje kellett nekem. az tény, hogy tényleg nem volt soha fehérjedús az étrendem, az orvosok által ajánlott eléggé konzervatív minimumot épphogy megütöttem (0,8g/testsúlykg), és azt sem mindig.

 

aztán eljött április közepe. egész szépen ment a futás pár hétig, semmi elsavasodós érzés. vivicittát nem futottam meg keményen, több okból sem, egyrészt féltem, másrészt el is rontottam a versenyt az elején :). ennek ellenére nem éreztem magam százasnak, a pulzusom talán picit magas volt a tempóhoz képest, főleg a verseny második felében, de azért nem ment rosszul. aztán elkezdtem volna egy 5km-es versenyre készülni, gyorsítóedzésekkel, meg rövidebb tempósabb futásokkal, de ezen utóbbi futások nem tempófutás kategória votlak - ahelyett voltak laktátküszöb tempójú hosszú résztávok.

 

letudtam az első laktátküszöbös résztávot, 1 perces állva pihenésekkel köztük, és az tűnt fel, hogy ugyan tök jól ment, azért a lábaim kicsit jobban savasodtak a végére mint illett volna. sebaj, azért jól ment. másnap egy folyamatos futás 75%-on 40 percig, ami nem esett jól az elején - a végére egész belejöttem, de addigra már inkább abbahagytam a futást, mert úgy döntöttem korábban. no, hazamentem, másnapra pihenőnap, mert valami azt súgta, ezt érdemes lehet (a tervben is volt pihenőnap, csak kevesebb). az volt a baj, hogy ugyanezen napon megintcsak emlékeztetett a természet:). megint vérveszteség... és ezután a pihenőnap utáni napon 75%-os futáson döbbenten fedeztem fel félóra futás után, hogy bizony jönnek vissza az elsavasodós tünetek... 40p után megállás, mert annyit kellett futni, és hát örültem, hogy megállhattam, teljesen döglöttek voltak a combjaim, először a séta is alig ment.

 

ekkor azt gondoltam, ez már nem lehet véletlen. kétszer (háromszor, ha november is számít) belefutottam már ebbe, regenerálódtam, normálra visszaálltak a dolgok, legalábbis úgy tűnt; és akkor hogyhogy most megint??? pedig úgy éreztem, eleget pihentem, ráadásul konkrétan pihenőnap után lett igazán szar a lábamnak. na meg a fehérjebevitelem is magas volt továbbra is, csak most egy részét az időközben megérkezett kiegészítőkből fedeztem, mert már elegem volt az extrasok fehérjedús kajából. szóval, el sem akartam hinni a dolgot!!

 

észrevettem ugyanezen a napon, hogy kicsit ingadozik az erőnléti szintem napközben is. eddig ez a tünet nem jelentkezett. egyik pillanatban úgy éreztem, most nem bírnék kimenni futni, másik pillanatban már bőven volt energiám, és szívesen mentem volna. másnap vasárnap emiatt elég nehezen sikerült elindulnom az edzésre. 70mp-es vo2max tempójú résztávok voltak, köztük ugyanannyi ideig állva pihenéssel, elég jól ment, bár az utolsó résztávban már nem tudtam belegyorsítani, pedig azt szeretem amúgy.
utólag nem olyan meglepő, hogy a résztávok relatíve jól mentek, hiszen közben vannak 1p-es állva pihenések... ugyanakkor úgy éreztem hogy oxigénből kevesebb kell, mint vártam volna az adott tempó mellett. (viszont a normálnál jobban savasodtam a végére, bár nem annyira, hogy akadályozzon.) ez igaz volt a laktátküszöbös résztávra is és a vo2max résztávra is.

 

na, a résztávok után hazaérve már eléggé fájtak az izmok, combfeszítő, combhajlító... ez más résztávok után tavaly nem volt. de mégis kimentem hétfőn a terv szerinti 75%-os futásra, mert látni akartam, mi történik. ekkor már csak bizonyítani akartam magamnak, hogy igenis valami fura történik, valami nem normális. biztos voltam abban, hogy ez nem túledzés, mert ahhoz messze nem edzettem eleget, hogy túledzés következhessen be. főleg, hogy február óta elég keveset futottam, olyan heti 40-50 kilométerek, de inkább kevesebb. és ennek is elég nagy része lassú futások.
már csak azért is bizonyítani akartam ezt magamnak, mert mások kívülről nézve kevésbé látták úgy, hogy nem normális a dolog.

 

hát, az történt, hogy nem tudtam a 75%-os tempóra felgyorsítani, mert már kb. 70%-nál simán úgy éreztem, hogy a maximális teljesítményt adják le az izmok, idővel aztán szépen egyre nehezebbnek éreztem a tempót. egy idő után megálltam zoknit igazítani, ez olyan 40-45mp megállás volt, ezután hirtelen sikerült a 75% tempó, úgy 6 percig... aztán már nem volt értelme, mert tisztára kővé váltak a combjaim. lassítottam, és visszafutottam a buszmegállóba, pont le is telt a 40 perc. amúgy nem fájt futás közben (ha fájt volna, azonnal leálltam volna és gyalog mentem volna vissza!), csak simán nehéz volt..

 

ekkor végre biztos voltam abban, hogy szar van a palacsintában, de hogy mi azt még mindig nem tudtam. leültem és próbáltam valami mintázatot keresni abban, hogy mikor nem ment a regenerálódás, és mitől regenerálódtam. ekkor már úgy definiáltam a problémát, hogy a regenerálódás nem megy (bár ez csak az egyik fele volt a problémának). beugrott ekkor, hogy persze, akkor javult meg egy időre, amikor elkezdtem fehérjedús kaját enni -hozzám képest- extrém mértékben. de nem a fehérje a megoldás, hiszen megint belecsúsztam a gödörbe... felmerült a kérdés bennem, mi az ami fehérjedús kajában van, de fehérjeporban nincs? hát vas.

 

végiggondoltam a dolgokat, és egészen hihetőnek hangzott a vashiány, mint lehetőség. (és milyen érdekes, az utóbbi pár napban többen is a vasat említették, de eddig nem mondta senki!?)
szóval elkezdtem vérvétel ügyében intézkedni, ezt megírtam a tanácsadómnak, meg azt is, hogy vashiányra gyanakszom, bár tüneteim nem nagyon voltak a futáson túl - ekkor még nem -, szóval emiatt bizonytalankodtam, amikor neki írtam. erre visszaírt, hogy ne csak a vérben levő vasat nézessem meg, hanem a vasraktárak szintjét is (ferritin). küldött egy nagyon érdekes linket is a témában, hogy mennyire sokat számít a futásban az, ha még nem vérszegény valaki, de a vasraktárai lemerültek. sőt leírta azt is, hogy hogyan a leghatékonyabb vaskészítményt bevinni. de lelkemre kötötte, hogy a ferritint nézessem meg, addig ne kezdjek el semmit szedni. én megnéztem a linket és egy mondatnál totál leragadtam, totál döbbenten. a mondatban az volt, hogy amikor még explicit vérszegénység nincs, csak a vasraktárak merültek le, már akkor is kimutatható túl magas laktátszint a vérben, főleg edzés során. ez egy karikacsapásra megmagyarázta, hogy miért érzem úgy magam futás közben, ahogy, annak ellenére, hogy napközben nincsenek más tünetek.
persze ezután már észrevettem azt is, hogy amikor a havi vérveszteség volt, akkor csúsztam mindig vissza a gödörbe. hát, ez szinte teljesen meggyőzött.

 

péntekre sikerült időpontot kapni a vérvételre, addig nem futottam, nem is lett volna értelme, 2 napig regenerálódtak a fájó izmok. nyilván az abnormális szintű anaerob terheléstől fájtak... nem jutottak elég oxigénhez szegények, ezért próbálták anaerob anyagcserével nyerni az energiát. másrészt még mindig vért veszítettem, gondoltam, nem rontom a helyzetet tovább azzal, hogy még futok is, ami ugye szintén egyfajta vérveszteséget jelent, bár kisebb mértékű (tehát, igen, futás közben is veszítünk vért, csak nem olyan sokat, de hosszabb távon ez persze probléma lehet, ha nem eszik az ember elég vasat).

 

megvolt a vérvétel, ez gyakorlatilag több vérveszteség, mint amit 1 hét menstruáció alatt összeszed az ember... nos, aztán másnapra olyan rossz lett minden, hogy alig bírtam elhinni. volt kedvem egy kis lassú kocogáshoz, elmentem, de életemben ilyen rosszul még nem ment. a 6:40 tempóba majd belehaltam, a pulzus is elszállt a francba, meg is álltam kb. félóra után és hazabuszoztam. aztán egész hétvégén sűrűn voltak olyan pillanataim, ahol nulla volt az energiaszintem. még a koncentrálás se mindig ment bonyolultabb olvasmányok esetében, főleg estefelé. ez az energiaprobléma amúgy már korábban is volt a héten, hétfői futás utáni 2 napban, de a vérvétel napjára már egész jól voltam.

 

ja meg 12-14 óra alvás, meg a 4. emeletre a lépcsőn alig bírtam felmenni, úgy elsavasodtak a lábaim 1 emelet után. muszáj volt pihengetni a lépcsőfordulókban. hát, komolyan gondolkoztam hogy elküldök valakit valamilyen vaskészítményért és betolok 100mg vasat vagy akármi. de azért türtőztettem magam.

 

aztán végre ma megkaptam a vérvétel eredményét, hát sokkal rosszabb, mint amire számítottam. én azt gondoltam, hogy a normálnál talán picit alacsonyabb lesz a ferritin, vagyis normál tartomány alján, ami egy futónak már túl alacsony, de egy kanapékrumplinak elmegy. de neeem, bőven a normál alatt van a ferritin, alig fele a normál alsó határértékének, majdnem zéró. ez annyit tesz, hogy már jó ideje semmi vastartalék nem volt a csontvelőben, meg máshol sem a szervezetemben. persze a vérben levő vas szintje is fele a normál alsó határértékének, az is majdnem zéró. aztán a vörösvértestjeim túl kicsik, ez is határérték alatt. a hemoglobinból meg csak le kell vonni 2-t ahhoz hogy klinikai vérszegénységnek feleljen meg (121-es hemoglobin).

 

van még pár furcsa érték, ami nem tudom mit jelent. :S holnap fogja látni az orvos, remélem csak a vashiánnyal kapcsolatosak. addig persze nem futok, ülök a fenekemen és próbálom a fizikai aktivitást minimálisra szorítani, mert sajnos ma sem vagyok valami százas, pl. a buszhoz egy 3 méter magas "emelkedőn" tempógyalogoltam, és a 3 méter végére elkezdtek savasodni a lábaim. áááááááá.

 

mindenesetre örülök, hogy talán végre megvan a megoldás, valszeg csak el kell kezdeni egy vaskészítményt szedni! meg persze mellé csak nagyon óvatosan futni egy darabig. csak lassan, mert a gyors futás után is nagyobb a vasigény valamiért.

 

tanulság? bizony érdemes néha agyalni, mert rájöhet az ember dolgokra, még ha lassan is :P nálam azért volt nehéz kikövetkeztetni a vashiányt, mert olyan sokáig csak a futásban jelentkeztek a tünetek és ott is olyan furán... a napi életvitelben nem. a múlt héten kezdtek el jelentkezni napközben is, a plusz vérveszteségek után.  és a nyugalmi pulzusom mindvégig normális volt, legalábbis amit én normálisnak gondolok. (60 alá lemegy néha, de azért többnyire nem, de ilyen voltam mindig is.)

 

a legszomorúbb, hogy tavaly márciusi vérképben egyetlen érték lógott ki (most meg nyolc!!), és az az egyetlen érték is a vaskötő kapacitás volt... a normálnál magasabb volt picikét. arra azt mondták, hogy nem gáz. hát... most már nem csak picikét magasabb a normálisnál a vaskötő kapacitás :P :P
amúgy a hemoglobin se volt túl jó tavaly se, de bőven nem vérszegénység közelében volt. csak picikét :P (129 volt tavaly.)
verem a fejem a falba, lehet mennyi szenvedést meg fejlődésben stagnálást -főleg gyorsabb tempóknál- megspóroltam volna, ha komolyan vették volna a tavalyi vérképet.

 

ja meg ennyit a túlmisztifikált "túledzés" témáról... :P

 

hát, most ennyi.

60 hozzászólás

Fredi Kacsa 4739 napja
Fredi Kacsa képe

Hali! És azt is kideríti a doktorod, hogy hol veszíted a vasat? Elég fontos lenne...

Nem gondolnám, hogy ezt az edzés indokolná.

Mindenképpen érdemes utánajárni. Bár az is előfordul, hogy "csak" a női dolgok okozzák, akkor viszont nem rövidtávú vaspótlásra kell berendezkedned...

Jobbulást!  (egyébként hogyan a leghatékonyabb a vasat bevinni?)

monique 4739 napja
monique képe

köszi a hozzászólásod! még nem beszéltem vele, csak holnap rendel. (ma délelőtt rendelt, na de csak 11-től lehetett a leleteket átvenni. és 1 óra utazás van a két helyszín között...)

 

a vasveszteséggel kapcsolatban: nem eszem húst, soha nem is ettem, halat szeretem de azt se eszem mindennap.... sose lehettek túl magasak a vasraktáraim, lásd tavaly március, akkor még csak fél éve futottam de a raktárak már akkor is közel üresek lehettek. ha jól rémlik, több évvel korábban is kilógott a vaskötő kapacitás, de azt a vérképet nem találom most. és emellé persze menstruáció, meg edzés. ez mind, mind viszi a vasat. (edzés elvileg 2-féleképpen: vörösvértestek mechanikai sérülése hosszúfutáskor, meg a bélrendszerben kis vérzések lehetnek a futástól...ez elég gyakori állítólag, tüneteket amúgy nem okoz, max. étvágytalanságot esetleg...).

 

+ állítólag a futók egy elég nagy része vashiányos. szóval én is remélem hogy csak ennyi van a háttérben, hogy az edzésekkel megnövelt vasszükségletet már nem biztosítottam... tudtomon kívül.

 

amúgy ilyen alacsony ferritin mellett semmiképpen nem rövidtávú szokott lenni a vaspótlás még akkor se ha amúgy más gáz nincs a háttérben :(

 

hogy hogy a leghatékonyabb szedni, nemtom, de gondolom arra kérdezel hogy a tanácsadóm mit írt:) azt, hogy folyékony formában szerezzek vaskészítményt, mert ez picit jobban szívódik és sokkal jobb a gyomornak, és hogy 1 órával utolsó étkezés után, 500mg c-vitaminnal vegyem be este lefekvés előtt.  ja, ezt a c-vitamint érdemes narancslében elkeverni és ebbe kell beleönteni a folyékony vaskészítményt. emellé figyelni kell arra, hogy tejtermékeket és kalciumot reggel vegyem be (a vasat este).

miki 4739 napja
miki képe

Én relatív dolognak értelmezem a túledzést. Lehet, hogy amit edzettél, azt megfelelő vasszint mellett toleráltad volna, így nem. De az így kialakult stressz nagyon is valóságos volt, nagyon is megterhelte a szervezeted. Csak valahogy azt próbálom mondani, hogy nem biztosan áll minden azonnal helyre, amint normalizálódik a vasszint. Vannak ott károk, amiket ki kell javítania a szervezetednek. Én óvatos alapozó edzéseket csinálnék addig, míg azokkal is el lehet érni fejlődést és tényleg minden stabil és jó. Örülök, hogy már látszik az alagút vége :-)

Mamba 4739 napja
Mamba képe

Nagyon érdekes. Én is csináltattam 2010.05. hónapban vérképet. Akkor 2 hónapja nem ettem húst. Mondta a doki, hogy eltérés van a vasban. Nem voltam meglepve. A nők nagy része nem azért vashiányos, mert kevés vasat visz be, hanem azért, mert túl sok vas ürül ki. Aztán mégis meglepődtem, mikor megláttam az eredményt:

36.8 :o) Hűű...mondtam, hogy az már az élő szövet fémvázon kategória. :o)

Abban az időszakban semmilyen ásványi anyag pótlást nem alkalmaztam. Viszont rengeteg olajos magot: mandulát, mogyorót...stb... ettem. Hozzáteszem én nem vérzek olyan iszonyúan, sőt...

Kíváncsi vagyok, hogy mit fog mondani a dokid! Azt a másik értéket nem találtam....

Lassan időszerű lenne nekem is csináltatni egyet.

monique 4739 napja
monique képe

köszi!

 

miki: jaj, mindig ez a túledzésmánia. :) :P
de teljesen igazad van, stressz ez a szervezetnek. főleg azok az extra anaerob futások, amik elvileg aerob kellett volna legyenek a pulzus alapján :((
és, én sem tervezek semmi gyorsat egy darabig, írtam is a blogbejegyzésen.

 

Mamba: hát ez tényleg baromi érdekes, de amúgy nemcsak húsból lehet bevinni a vasat, a lencsében meg a céklában is sok van :P azért vigyázz, ne legyen vasmérgezésed se :)
amúgy a doki nem mondta h ez gáz lenne? vagy mondott rá bármit?
amúgy, a ferritint -ha arra gondolsz- sajnos nem nézik alap vérképben, ezt külön kell kérni. azt látom a vaskötő kapacitást sem nézték meg nálad.
ja... irigylem a hemoglobinodat! :)

Tündüs 4739 napja
Tündüs képe

Móni! Okos csajszi vagy meg fogod ezt oldani, csak legyen hozzá türelmed!!

Mamba 4739 napja
Mamba képe

Nem mondott semmit. Üzemorvos féle volt. Az volt a dolga, hogy megcsinálja, és mindenki kézhez kapta, és eltette a fiókba. Én jót röhögtem a vasamon, aztán hasonlóképp elpakoltam. Nem tudom, hogy okozhat-e gondolt.

Őszintén szólva azzal sem vagyok tisztában, hogy mi az, ami a vas megkötést segíti. A magok jók, csak nagy mennyiségben a dióféléktől kiragyásodik az ember a nagy olaj tartalom miatt. A hús dolgot azért írtam csak, mert most volt egy éve, hogy leálltam teljesen a húsevésről. Érdekes lenne most megnézni egy vérképet.

Vigyázz magadra azért! Szerintem azért tök jó, hogy ez is kiderült.

necromedve 4739 napja
necromedve képe

Ez igen tanulságos olvasmány volt. Nekem totál lenullázta az állóképességem a múlt hétfői véradásom, most kezdek kilábalni a gödörből. Bele se gondoltam eddig, hogy csajoknak havonta van ilyesmi ingadozásuk, ha kisebb mértékben is. Rossz érzés lehet.:S

 

Remélhetőleg hamar sikerül majd helyreállítani az egyensúlyt a szervezetedben. Édesanyámnak volt anno vashiánya, ő a problémát az esténkénti 1-2 deci vörösborral, illetve sok cékla fogyasztásával oldotta meg. Én meg még ilyeneket találtam:  marhahús, mák, kakaópor, paraj, lencse, csicseriborsó. Jó étvágyat!:)

Mamba 4739 napja
Mamba képe

Vörösbor!! :o)) ÁÁÁ! Most már mindent értek! :DD

necromedve! Kellemetlen, de egészséges. A Nőknek gyakrabban frissül a vérük. Rákényszerül a szervezet. A férfiaknak ezért is javasolják életteni szempontból is a véradást.

miki 4739 napja
miki képe

Gyorsan meg is ettem vacsorára három pirostojást. Ha jól emlékszem, egy tojás nagyjából fedezi a napi vasszükségletet.

Czeglédi Ferenc 4739 napja
Czeglédi Ferenc képe

Összefoglalva látszika fény az alagút végén, viszont ez rávilágít arra, hogy az étkezésekre tessék sokkal jobban odafigyelni!!!!!!!

Nagyon szorítottam, hogy csak valami "kis apróság legyen", semmi komoly...

cavinton 4739 napja
cavinton képe

Érdekes volt olvasni az írásod. Kíváncsi vagyok, mit mond holnap a doki. Remélem, nemsokára folytathatod a megszokott tempóban.

monique 4739 napja
monique képe

köszi mindenkinek!

 

Mamba: az extrémen túl sok vas raktározását vasmérgezésnek hívják. na de annak a tüneteit simán észlelnéd :) általában akut szokott lenni. ha meg nem, akkor úgyis van idő megoldani a problémát, gondolom. (pl. véradással :P )
a vas megkötését nem kell segíteni annyira, inkább a felszívódását, az macerás tud lenni a nem húsból származó vas esetén. c-vitamin erre rulez! :)
amúgy, te tényleg sok vörösbort iszol? :) sajnos én utálom az alkoholt. tegnap este -nem véletlenül- megpróbáltam inni egy kis vörösbort, elég nehezen ment, sikerült, de ezt az "élményt" hogy próbáltam kibírni az "ízét", nem akarom magamnak mindennap, az is biztos..

 

necromedve: azért egy véradásnak nem szabadna lenullázni az állóképességet, ha amúgy elég sok vasraktárad van. de ha kilábaltál belőle ilyen gyorsan, akkor azért nem lehet vészes a helyzet... amúgy normál esetben a menstruáció nem szabad ilyet okozzon, csak akkor, ha már abszolút nincs vas raktározva sehol a szervezetben. szóval annyira azért nem vészes a nőknek alapból, de ez most amit a vérvétel+menstr. után tapasztaltam, tényleg rossz érzés....
még valami, anyukád valszeg nem sportolt és nem is akart sportolni később sem; nekem a normál étkezés nem lesz elég helyreállítani a raktárakat. a vasdús étkezés _fenntartani_ már elég de CSAK a helyreállítás UTÁN. ja, a csicseriborsókrémre kifejezetten vágytam mindig, biztos ez sem véletlen :)
viszont vörösbor, cékla, máj, hús....fuuuuuj.

 

cavinton+necromedve, örülök, ha érdekes volt. :) azért is írtam le ilyen részletesen, hogy tanulságos lehessen.

 

miki ki kell hogy ábrándítsalak, a tojássárgája tartalmaz vasat de ugyanakkor bizonyos anyagok a tojássárgájában akadályozzák is a felszívódását :) nem tudom, hogy effektíve mennyit tud a szervezet felszívni belőle. amúgy 1 tojás biztos hogy nem fedezi a szükségletet, mert kb. 1-2mg vasnak kell tudni felszívódnia, egy tojásban még 1mg sincsen, és még a húsból is csak olyan 20% szívódik fel.
amúgy én relatíve sok tojást eszem, főleg amióta a fehérjebevitelre figyelek. (csak egy részét próbáltam ám bevinni a kiegészítőkből, a másik részét kajából, tehát picit több halat meg tojást eszem azóta.)

 

Cz. Feri, sajnos ehhez "táplálékkiegészítő" kell majd :P vaskészítmény :P a drukkot pedig köszi

Czeglédi Ferenc 4739 napja
Czeglédi Ferenc képe

Mónika! Nem vagy te véletlenül katasztrofálisan válogatós?

Ismét azt kell, hogy mondjam, hogy felül kell vizsgálni az étkezéseidet, mert több hiány is kialakulhat, ezzel a valjuk be csak néhány dolgot eszek meg tipusú étkezéssel...

Czeglédi Ferenc 4738 napja
Czeglédi Ferenc képe

Bor:

Milyet ittál? Minőségi/asztali

száraz/félszáraz/félédes/édes

Milyen hőfokon?

A száraz bor viszonylag kevés cukrot tartalmaz, étkezés előtt esetleg ajánlot egy kevés, mivel fokozza az étvágyat, és megkönnyíti a zsíros, nehéz ételek lebomlását. ( ezért is nagyon nagy butaság olyat mondani, hogy nőknek étkezés előtt édes bort kínáljunk...)

Ha iszol pl. egy Egri Medinát ami egy félédes, minőségi vörösbor, mondjuk 18 fokon, és előtte lámpafénynél megcsodálod a rubinvörös szinét már egyből másabb lesz a hozzáálásod is a borokhoz!!!

Hauanita 4738 napja
Hauanita képe

Móni!

Bírom, ahogyan levezeted magadnak a dolgokat és önigazolod magadat :) Két hete épp ilyen biztos voltál a fehérjehiányban, mint most a vashiányban, és tessék. Félreértés ne essék, egyrészt valóban logikus(nak tűnik) a levezetés, másrészt kívánom is, hogy semmi más gondod ne legyen, de azért azt az "aprócska" tényt megint figyelmen kívül hagyod, hogy nem csak a vas, hanem összesen 8 értéked nincs a helyén a vérképben.  :( Nem biztos, hogy annyira ignorálni kellene miki "túlmisztifikált túledzés-elméletét"... Főleg, mert Te magad is megfogalmaztad pár napja, hogy azért hozol pár tünetet.
Na, de kíváncsi vagyok, az orvosod mit mond majd. Remélem, semmi rosszat.

faxau 4738 napja
faxau képe

Kíváncsi vagyok mit mond a doki, de ez jól hangzik. Mármint nincs nagy baj!

Miki a piros tojásban valóban sok a vas, ez látszik már a színén is:D:D

Bozót 4738 napja
Bozót képe

Kénytelen vagyok HUanitával és Mikivel egyetérteni, de persze valahol remélem, hogy mégis tévednek. A laborvizsgálatot majd fél éve is többen javasoltuk, de azt mondtad, rendszeresen ellenőrizteted, teszt nélkül meg nem szedsz be vasat....  Nem tudom, mi még a furcsa érték, remélem nincs más baj, csak ez a vas. (doki bizonyára injekcióban javasolja ha nagy a hiány, én spec nem engedtem anno, ettem tablettában meg kajában)

 

@Miki: patkolt tojás volt? :)  

 

Briel 4738 napja
Briel képe

Nos, a vashiány nem egyszerű feladvány. Gyerekkorom óta ez van/volt nálam, kajából, tablettából soha nem szívódott fel rendesen, végigettem a tabletták teljes palettáját, alig-alig változott nálam az érték. Remélem, tudnak Neked valami jól felszívódó dolgot adni, vagy elősegíthető a felszívódás.

 

Ugyanis eheted a legvasdúsabb kajákat, meg a legszuperebb tablettákat is, ha felszívódási probléma van.

Sneci-ke 4738 napja
Sneci-ke képe

Ezt tényleg érdekes volt végigolvasni, várom a fejleményeket.

Nem véletlen, hogy véradás után (a véradás napján) nem szabad sportolni.

monique 4738 napja
monique képe

Feri: nemcsak néhány dolgot eszek meg! de amúgy tényleg nem szeretek jópár kaját. minőségi volt a bor, a többit nem tudom. :)

 

Hauanita: na neeeee.. miért kell most is ez :( írtam már hogy nem bírom az ilyesmit. nagyon nem. és nézd, én racionálisan _tudom_, hogy nem belémrúgni akarsz de egyszerűen ez tök negatívan hat rám, ha valaki rögtön azzal kezd, hogy jellemezni próbál (lásd önigazolás téma).

 

válaszolva a felvetéseidre: a tüneteket pont hogy ellentmondásnak soroltam fel :P 2féle túledzés és mindkettőből ugyanannyi tünet volt, na ezzel akartam az ellentmondást bemutatni. amúgy meg azért volt mindkétféléből mert az aerob futások anaerob futásokká váltak a kevés vas miatt.

 

a fehérjében meg csak azért voltam olyan biztos, mert helyreállította a dolgokat egy időre a fehérjedús étrend. csak persze fehérjével vas is jön be. és amint észrevettem hogy nem elég a fehérjedús étrend, már tudtam, hogy nem a fehérje az ok!! én képes vagyok változtatni a gondolkodásomon ha a tényeknek nem felel meg, ennyit az öningazolós elméletedről.

 

az értékek nagy része a vashiányhoz kapcsolódik (szérum vas, teljes vaskötő kapacitás, transzferrin, ferritin, vörösvértestek átlagos térfogata).
a másik kettő: az összfehérje szint lógott ki felülről egy kicsit, ez az összfehérje annyit tesz, hogy az albumin és a globulin összeadva. meg az A/G arány volt alacsony egy kicsit (albumin/globulin). ugyanakkor a vicces, hogy maga az albumin és a globulin nem lógott ki. simán csak mindkettő a normál határ tetején volt, de nem kilógó. orvos barátom szerint lényegtelen. nem tudom, de tavaly meg a vaskötőre mondták, hogy szarjak rá hogy egy picit kilóg...... de majd lesz másik szakvélemény is ma délután!

 

Bozót: én nem mondtam ilyet, de mindegy. vasat szedni pedig elvileg csak ferritin ellenőriztetése után szabad. a többi furcsa értéket az előző pár sorban leírtam Hauanitának.

na neee injekció? miért akartak neked olyat adni? azt csak akkor szokták, ha orálisan szedve nem javul a vashiány :P mert nem érdemes injekcióban, mert veszélyes lehet. szóval csak akkor, ha muszáj! én biztos nem fogom engedni, ha esetleg valami hülye úgy akarná beadatni a vasat. egyébként sem akarják majd szerintem, mert nem vagyok klinikailag vérszegény!

 

amúgy neked mitől volt vashiányod? ez érdekelne.

 

Briel: szerencsére nálam a felszívódással valszeg nincs gond.

Bozót 4738 napja
Bozót képe

Terhesség alatt- szülés után volt vashiányom, de amire a háziorvos azonal belém akarta nyomni a vasat arra a nőgyógyász legyintett és írt egy tablettát, meg megkérdezte, hogy szeretem-e a testes vörösbort :)

(Nem vitázom olyanon, hogy ki mit mondott. Természetesen jogod van feltételezni, hogy rosszul emlékszem)

 

Arra amit Huanita írt: szerintem mindannyian önigazolást keresünk gyakran, szeretjük úgy látni a tényeket, hogy a mi igazunkat támasszák alá. Aztán ha más máshogy látja akkor rosszabb esetben vérig sértődünk. Ha magunk jövünk rá, hogy mégse úgy van akkor meg azt is jól megmagyarázzuk :) 

Czeglédi Ferenc 4738 napja
Czeglédi Ferenc képe

Mit mondot a doki ma délután?

Arról én is hallottam, hogy injekcióban adják be a vasat, ha nagyon alacsony a szintje.....de remélem, hogy nem fognak tűpárnának nézni....

Szerintem valami gyógyszert írnak fel...

De várjuk, hogy mit mondott a doki, addig ne találgasunk!

Bozót 4738 napja
Bozót képe

Elnézést kérek ha sértő, bántó, irónikus, gúnyos, karcos, udvariatlan vagy ezek valamely keveréke voltam. Természetesen tévedhetek és a memóriámban is lehetnek lyukak. Elképzelhető, hogy magánbeszélgetésben merült csak fel a vérkép-téma (ebben biztos vagyok, de más társalgásból is igencsak rémlik)

monique 4738 napja
monique képe

Bozót: semmi gond, amúgy megírtam közben neked, hogy miért érdekel a téma :)

 

terhesség: hát igen, akkor gyakorlatilag muszáj vasat szedni, ezt is most tudtam meg, még bőven időben :))) (nővérem is szedett vasat, ő nemrég szült.)

 

önigazolás: szerintem az hülyeség. szerintem az a jobb, ha az ember úgy kezeli a dolgokat, hogy tudja hogy nem feltétlenül tud az összes tényről, tehát a felállított elmélet később változtatható-változtatandó, ha szükséges.
sajnálom, ha valaki az elmélet a megfigyelések alapján való változtatását megmagyarázásnak hívja :P
továbbá, én nem hiszek abban hogy az embernek magát kell mindenért hibáztatnia...sőt, másokat sem érdemes hibáztatni a legtöbb esetben.
és még valami: a mostani blogbejegyzésem címében sem véletlenül van kérdőjel :P

 

Feri: áá, szerintem csak akkor adják injekcióban, ha nem tudja az ember felszívni a vasat a bélrendszerből...tényleg azt olvastam, hogy veszélyes lehet, nem éri meg, csak ha muszáj.... meg ki akar "lyukakat" a bőrében :)

 

doki: felírt vas-szirupot amiben még van sok más ásványi anyag is mert hátha az is kell. rém fémes ízű :) ha jól számolom a napi adagban (2x10ml) úgy 30mg vas van. 
emellé lórúgás adag A-vitamin, folsav de ezeket csak pár hétig kell, utána már csak csökkentett mennyiségben. ezek a vérképzést segítik.
az összfehérjére és albumin-globulin arányra azt mondta h nem érdekes, ő a második orvos ma aki ezt mondja, hát akkor elhiszem.. azt mondta h talán fehérjehiány, ha jól értettem.
emellé az étrendbe is kell tennem extra vasban dús cuccokat, legalábbis amennyi praktikus. (felsorolt egy pár dolgot, hogy pl. naponta egyek egy adag mák+mézet meg még pár vasban dús dolgot.)
de nem elég az étrendben az extra vas, mindenképp kell ez a vaskészítmény, azt mondta.
2 hónap múlva kontroll vérvétel.

monique 4738 napja
monique képe

még valamit érdekesnek találok :) én soha nem írtam és nem is gondoltam olyat hogy holttuti hogy fehérjehiány okozta a gondokat, és most se írom h holttuti h csak vashiány :) (erre céloztam azzal h kérdőjel van a címben.)

tzh 4738 napja
tzh képe

Elég érdekes és elgondolkodtató azért ez a most kiderült ok, azaz a vashiány és egyebek.

Eddig nem is figyeltem, hogy miből mit viszek be, és mikor többett, ill. kevesebbet.

Gyerekkoromban szedettek velem is vastablettát, mivel nem voltam hajlandó húsféléket enni, és orvosilag is kimutatták az ún. vérszegénységet. Nem tudom, mióta nincs ez a probléma, viszont eléggé régóta viszem be rendszeresen a sörélesztőt oldott formában, gyakori vendég az eidámi sajt is az étlapjaimon, és minden egyes hosszabb távó túra, futó-gyaloglat előtt lemegy néhány eidámi sajtot is tartalmazó (+ érezhetően megsózott) szendvics. :))

monique 4738 napja
monique képe

tzh: érdekes h volt ez neked. nekem gyerekként nem volt vérszegénységem, pedig én se ettem húst :) de nemcsak húsból lehet vasat bevinni. rengeteg növény tartalmaz rengeteg vasat, csak többet kell belőlük enni, mert kevésbé szívódik mint a húsban levő fajta. én pl. sok kakaóport ettem gyerekként, gyakorlatilag mindennap. lehet nem véletlen hogy kívántam :)

 

a sajt nem hiszem hogy jó vasforrás (gondolom túl sok kálcium van benne). nem tudom az eidámi sajt kivétel-e.
az élesztőben B vitaminok vannak ami segíthet valamit vérszegénységben (van ami B12-hiánytól lehet).

 

amúgy ffiaknál ritkán van vashiány, mert nem menstruálnak :))) de hosszútávfutó ffiaknál így is előfordulhat nagy heti kilométerszám mellett (lásd hosszúfutás által okozott kis vérzések a bélrendszerben meg a vörösvértestek esetleges mechanikai sérülése a futólépésektől).

Bozót 4738 napja
Bozót képe

Érdekes. Nem is vészesen komoly vashiánynál Maltofer-t szoktak írni, napi 2x, ebből 1 tablettában is 100mg vas van.....ehhez képest neked a napi 30 nem tűnik soknak (de nem értek ám hozzá, csak eddigi "tapasztalat")  

(nem vagyok doki, de sztem téves a menstruációt okolni - az a minimális vérvesztés éppen hogy elő kéne hogy segítse a "vérfrissülést" , nem?) 

monique 4738 napja
monique képe

kösz a tippet, megnéztem ezt a maltofert és a 100mg az elemi vas tényleg, szóval ez a 30mg valóban nem sok így...

 

meg fogom kérdezni hogy jól értettem-e hogy 2x10ml-t kell inni ebből a szirupból. mert azt mondta h 2x1 adag naponta, és a dobozra az van írva h 10ml az adagolás. de amúgy az adagolókupak 20ml-es (10ml is jelölve van persze).

 

menstruáció: orvosok szerint ez tényleg számít, ezért van az h férfiaknál sokkal ritkábban van vashiány ill. alapból magasabb a vas szintje náluk. a vérfrissülés jó dolog, de csökkenti a vasraktárak szintjét. (ezért van az h ha valakinek túl sok a vasa, akkor azt is úgy kezelik, hogy rendszeresen lecsapolják a vérét.)
szóval nem egészen értem mire gondolsz a vérfrissüléssel.

Bozót 4738 napja
Bozót képe

Nem tudom, én alapból azt gondolnám, ha elveszek a szervezettől akkor utána gőzerővel igyekszik visszapótolni, talán jobban is hasznosítja a táplálékból bevitt anyagokat és tartalékol.

(Egy véradásnyi is pótlódik pár nap, max 1-2 hét alatt maximálisan, ahhoz képest a menstruáció kutyafüle.)

Ez a szirup vényköteles? A Maltofer az.

monique 4737 napja
monique képe

persze hogy gőzerővel pótolná, de elfelejted, hogy erős vashiány esetén nincs miből :) tartalékolni meg végképp nincs miből.

 

gyakorlatilag erre nem elég a táplálékból felszívódó napi 1-2mg vas. ugyanis ha eszel 10mg vasat a táplálékkal, jó esetben 10-20% fog felszívódni belőle. az 1-2mg. aztán, 1ml vérveszteséggel 0,5mg vas távozik. ha 30ml vér távozik a menstruáció első két napján, akkor 15mg vas veszett el. máris erősen negatív a balansz, ha emellett a test vasraktárai üresek. a kvázi nullás ferritinszint -ami nekem van- meg pont azt jelenti, hogy üresek. és visszatölteni-tartalékolni sem lehet így...

 

amúgy valóban jobban szívódik fel a vas a táplálékból vashiány esetén, de csak úgy 2-3x jobban, úgyhogy így sem lesz 5mg.

 

persze ha valakinek van elegendő és jó minőségű vörösvértestje és így hemoglobinja, akkor ezt nem fogja megérezni még üres vasraktárak mellett sem. mint ahogy én sem éreztem meg sokáig, se az izmaimban, se máshogy, pedig már elég régóta üresek lehettek azok a raktárak. ezért van az, hogy csak fokozatosan alakul ki a probléma meg a tünetek.. ahogy a hemoglobin szintje lecsökken a vérben és ahogy a vvt-k minősége és esetleg száma is romlik.

 

én most már a kezdődő vérszegénység kategóriában vagyok, azaz lecsökkent a hemoglobin és a vvt-k sem elég minőségiek (kilógott a vérképben).

 

úgyhogy a szervezet őrült módjára próbálja beszerezni a vasat a vvt termelés számára, így más szöveteknek nem fog elég vas jutni, pl. az izmoknak sem: mioglobin a második legnagyobb vasfelhasználó és a mitokondriális -oxigént feldolgozó- enzimek egy része is tartalmaz vasat. főleg azok amelyek a glükóz égetésében vesznek részt. 

 

ezért nem is csoda talán, hogy az izmokban érzem úgy igazán ezt. és ezért van az, hogy üres vasraktárak esetén (konkrét vérszegénység nélkül) is emelkedhet az izmokban anaerob aktivitás és a laktát szintje. hát még ha már a vérszegénység is elkezdett kialakulni..... 120 körüli hgb-nal nem lehet túl jól futni :P

 

a véradás után is csak akkor pótlódik minden pár nap alatt, ha van elég vasraktár amiből a szervezet ki tudja húzni az extra vasat....

 

mindezt nem én találtam ki, olvastam :)

 

ja, tök fura tapasztalni, hogy az állóképesség lement nullára, de a szívem nyilván erős maradt (onnan veszik el a vas utoljára, a szívnek érthető módon abszolút prioritása van), és ezt tökre látom a pulzusomon. :) ami annyit tesz hogy a futás elején alacsony a pulzus (szinte normál),  aztán meg megy fel a fenébe. de azért még mindig jobb, mint mielőtt elkezdtem futni másfél éve.

 

nem, a szirup nem vényköteles. nem is írta fel receptben, csak mondta hogy ezt vegyem. miért kérdezed?

 

érdekes h ez a maltofer vényköteles, mert csomó vastabletta nem az.

monique 4737 napja
monique képe

ja igen az eredeti kérdéshez visszatérve, kezdjük a dolgot ott, hogy menstruáció és még vannak mellé vasraktárak a gyerekkorból. tegyük fel, hogy erős vérzése van az illetőnek. állítólag 80ml feletti menstruációs vérveszteség (ennyitől számít erősnek) mellett felett kialakul a nők egy részénél a vashiány és aztán a vérszegénység idővel, hacsak nem fogyasztanak elég sok vasban dús ételt. ez meg ugye nem minden nőre igaz sajnos. és ha számolunk, akkor elég könnyen látható, hogy miért túl sok a 80ml, saccoljunk, ez 40mg vasveszteség 1 hét alatt, tehát a maradék 20 napban ennyivel többet kéne bevinni, napi 2mg-nek kell felszívódnia pluszban, ez nem fog sikerülni vasban nem túl dús étrend mellett. persze ez leginkább erős vérzésnél gáz... normál erősségnél nem annyira... attól vasban szegény étrend mellett csak borderline lesz vashiányos az ember, de vérszegény nem, hacsak nem jelentkezik valami más tényező, amitől még további extra vasat kezd veszíteni az illető.

 

de inkább olvass utána, ha érdekel a téma. nagy irodalma van és sokkal részletesebb, mint amit ide le tudtam írni most. :)

Czeglédi Ferenc 4737 napja
Czeglédi Ferenc képe

Kedves Mónika!

Lehet, hogy most megsértődöl, de az orvos nem mondta azt is, hogy az éjszaka alvásra való? Látom, hogy fönt vagy még 02.33-kor, és még reggel 5-kor is....én mikor nem tudok aludni egy percet sem az éjszaka, másnap hullafáradt vagyok, és kell 2 nap mire helyrerázodok, megfelelő mértékű éjszakai alvással is, természetesen ilyenkor a futás sem megy jól...

Esetleg ezen is lehet, hogy célszerű lenne elgondolkozni, hogy éjszaka miért nem tudol soha aludni, mivel a következő 2 nap teljesitményét igen nagy mértékben visszaveti!!!

Ne mond azt, hogy bagoly tipus vagy, mert azok sem szoktak reggel 5-kor még ébren lenni......

Még valami: a nappali alvás soha nincs olyan pihentető mint az éjszakai!!! 10 éves tapasztalat alapján....

Bozót 4737 napja
Bozót képe

Utolsó hozzászólásomban a "nőkre" úgy általában gondoltam, nem Monique-ra egyszemélyben.  

 

Azért vényköteles, mert sok benne a vas. Ilyen 10-20-30mg-os cuccokat lehet venni bárhol - jó drágán - hadd szedjen össze-vissza minden vackot a nép ha kell ha nem :P 

trixi55 4737 napja
trixi55 képe

ja, most lesz kesz a vasam: 5 mikromol/liter, szoval en sem vagyok valami böven ellatva. A ferritin meg nem jött meg.

faxau 4737 napja
faxau képe

Ferinél a pont!

 

monique 4737 napja
monique képe

Feri, faxau: nyugi :) én nem így működöm :P

 

Bozót: tudom, de azért leírtam mindkettőt, a nőkről általánosságban, meg magamról is :P szóval, érdemes utánaolvasni mielőtt állítasz valamit a józan paraszti ész alapján.
maltofer: jah, logikus amit mondasz..

 

trixi, 5, az nem sok, nekem 4 körül volt. lefogadom hogy neked is nagyon kevés lesz a ferritin...

 

monique 4737 napja
monique képe

Bozót: a trixi által beírt link pl. szebben elmagyarázza, mint én, hogy miért lehet a menstruációt okolni (egyáltalán nem tévesen!)

Hauanita 4737 napja
Hauanita képe

Örülök, hogy semmi komolyabb nem derült ki, mint vashiány. Most már remélem, hogy semmi nem fogja akadályozni a további edzéseidet. :) Mikortól futsz újra?

monique 4737 napja
monique képe

én is remélem! :) kérdésedre: lásd edzésnaplóm :)) de amúgy heti 3x 20-30p könnyű futás - egyelőre ez a terv. aztán ha látom hogy már sokat javult a helyzet, akkor lehet több is. :)

Hauanita 4737 napja
Hauanita képe

Na, ez a heti adag futás már tökjól hangzik. Jobb néha újrakezdeni, még akkor is, ha a befektetett edzések nem vesznek el. Nem beszélve az élményértékről, azt úgyse veheti el tőled senki :)
(Majd igyekszek követni a példádat, bár tartok tőle, a héten még nem fog menni :P)

Mamba 4737 napja
Mamba képe

Azoknak, akiknek valamiért megy, nem kell ennyit morfondírozni és számot vetni, hogy mik is azok az okok, amiért megy. Csak azoknak kell, akiknek valami miatt nem működik. Egyszer én is hasonló harcban voltam egy góckereséssel. Évekig tartott. A tüneteim alaján gyulladás volt a szervezetemben, de ezt semmi nem támasztotta alá. Próbáltam mindent kizárni, és mindent végigjártam. Nőgyógyász, belgyógyász..még a gyomromat is megtükröztettem, ritka kórok keresésével próbáltam feltárni a probléma gyökerét, de az orvosok sorban széttárták a karjukat. Az volt a dühítő, hogy minden értékem rendben volt, nem volt semmi megfogható. Hogy ha mondhatok valami bíztatót, neked legalább van. :) Mert vannak eltérő értékek, amibe kapaszkodni lehet, és valószínűbb, hogy te meg is fogod találni a megoldást. :)

Ami meg a többiek hozzászólásait illeti, ez sajnos az internet csodája. Egy személyes beszélgetésben sokkal könnyebb lenne, és minden pontosabban átjönne. Sokan nem érzik a leírt szavak, fekiáltójelek, súlyát írásban, és csak a smilekból értenek. Ne bántódj meg érte, nagyon nehéz pontosan átvinni írásba az érzelmeket. :)

Te pontosan tudod, mert magadon is levezetted, hogy minden megnyilatkozás mögött ott vannak a személyiségjegyek, és hibák. Ezeket jobb inkább elfogadni, elnézni, mint harcolni velük. :)

 

monique 4737 napja
monique képe

Anita: igen, bízom benne, hogy nem veszett el :)) jelenleg eléggé csökkent mértékű az állóképességem. de majd visszamegy idővel..

 

Mamba: végül is hogyan sikerült megtalálni a problémát? és tényleg, ezért örültem a vérvétel eredményének (még ha ugyanakkor picit sokkolt is, mert kevésbé rosszra számítottam). :)  a többiben is nagyon igazad van! igyekszem. :)

Mamba 4737 napja
Mamba képe

Az én példám teljesen egyedi, mint ahogy a tiéd is. Párhuzamokat és szabályszerűségeket lehet találni, és az orvosok a tudásuk és tapasztalatuk miatt többször beletrafálnak, de mi is nagyon kellünk hozzá. Nekem nem volt rá tudományos magyarázat, hogy miért vannak csomók, daganatok, furunkurusok az arcomon. Időnként bedagadt az állam, a szememre húzódott...iszonyatos volt. Amikor a nőgyógyászom két év kutatás után azt mondta, hogy a leleteimről enni lehetne, talán szüljek egy gyereket, attól majd elmúlik, akkor azt mondtam, elég... És elengedtem az egészet. Elfogadtam, hogy valamiért ezzel kell élnem. Aztán rájöttem, hogy a gócok az életemben vannak. És ahogy helyre kerültek a dolgok, egyszer csak elmúlt magától. Csak te tudhatod, hogy mi minek a következménye. A női problémák szoros összefüggésben állnak az érzelmi élettel. Mindennek oka van, és minden ,,betegség" felhívja valamire a figyelmet. Ez persze csak az én véleményem, és mivel a térdsérülésemtől is sokat kaptam, nem tudok a bajokra másképp gondolni. Sok sikert és gyors felépülést kívánok! :)

monique 4737 napja
monique képe

köszi, érdekes és elég tanulságos amit írtál. a nőgyógyászod meg nagyon vicces :)))

Bozót 4737 napja
Bozót képe

Elolvastam. Ezután is úgy gondolom, ha a szervezet megkapja amire szüksége van, megoldja :) (kivéve persze ha valami alapbetegség akadályoz)    

Talán lezártnak tekintem részemről :)

monique 4737 napja
monique képe

persze ebben tök igazad van csak persze nem szabad elfelejteni hogy a szervezet nem "isten", ha nincs elég vasbevitel, akkor nem fog a levegőből vasat varázsolni :)

tény hogy tud valamennyire adaptálódni a menstruációs vérveszteséghez a szervezet, és te erre gondoltál. mégpedig azzal adaptálódik h 2-3x-osára emeli a vasfelszívódás mértékét meg pl. megnövekedik a vaskötő kapacitás is. ezért van h normál mennyiségű vérzés és átlagos étrend mellett csak borderline vashiány van, vérszegénység nem. így tünetek sem lesznek soha. ha valaki meg sok vasat eszik kajával akkor nem lesz semennyire vashiánya a (normál) menstruáció mellett. de ha csak átlagos a kaja és bejön egy újabb tényező amitől megnövekszik a vasveszteség akkor gáz van. nők ezért jobban kitettek ennek mint a férfiak. sok tényező van itt, nem érdemes leegyszerűsíteni arra h tuti nincsen gond betegség nélkül.

de persze nem akarlak meggyőzni, nekem mind1 mit gondolsz erről :)

monique 4737 napja
monique képe

"ha a szervezet megkapja amire szüksége van" ---- ezt még egyszer elolvastam - na akkor asszem nincs miről vitázni egyébként sem, mert amit én mondtam, simán belefér ebbe az általános keretbe, amit írtál. nincs itt nem-egyetértés. :)

miki 4736 napja
miki képe

Mamba, bárcsak megfájdulna már a térdem, úgy szeretnék tanulni valamit :-)

Bozót 4736 napja
Bozót képe

Miki, a ló vagy én rúgjunk? :P

miki 4736 napja
miki képe

Már elnyertem a méltó büntetésem. Elvált az ocsú a búzától. Alig pár óra telt el a beszólásom után, már fájt a torkom és hasogat mindenem, alighanem lázas is vagyok. Szegény Mercit már négy napja karanténba kényszerítettem a másik szobába, hogy ne kapjam el tőle a legrosszabbkor, de nem jött be.

 

Holnapra kiderül, mennyire komoly, és lemondom a nevezésem, vagy legalább átrakomn 48-ra, az két nappal később van. Lehet, csak a szégyen miatt van, hogy ilyen gáz edzéssel egyáltalán neveztem. Mindegy, valamit biztosan tanulok belőle :-)

pleko 4736 napja
pleko képe

Jobbulást! Drukkolok, hogy mihamarabb újra vágtass..De arra tényleg figyelj oda, hogy a megfelelő tápanyagokat bevidd a szervezetedbe...A testet nem csak "sanyargatni" ha nem kényeztetni is kell...

miki 4736 napja
miki képe

39.5 4 aszpirin után holnap lemondom szüleimnek van egy kis üres lakása, idejöttem, hogy ne kapják el a gyerekek

insallah

monique 4736 napja
monique képe

miki, gyors gyógyulást! mikor is van ez a 6 napos? következő héten netán? pff szép kis időzítés..

Bozót 4736 napja
Bozót képe

Mikiiiii, ne tedd ezt! :((( Bakker, ekkora pechet! Irasd át 48-ra vagy add nekem vagy nemtom....Ne má.... 

Jobbulást! (nekem is fájdogál a torkom, de én nem terveztem most versenyt....)

 

Monique: máj 4-10

Mamba 4736 napja
Mamba képe

Ha haza látogatsz, lapogasd meg Merci hátát, hogy vannak -e neki szárnyacskái. :o) Ha megbizonyosodtál róla, hogy nincsenek, akkor a fejecskéjét, hogy vannak -e szarvacskái. :o) Ott se találsz semmit. Így végül kénytelen leszel magadat bevizsgálni. :o) Na nem viccelődök ezen a nyomoron...Nagyon sajnálom, hogy így esett, de talán örülsz majd neki ha tudod már, hogy miért történt.

Itt van ez a kis ultrabalaton. Csatlakozz a mi kis cirkuszunkhoz! Lesz ott udvari bolond, ólomkatona, bohócok, elvarázsolt királykisasszony, gyáva oroszlán, állatidomárok... :o) Szerintem frankón passzolsz majd a képbe. Talán hiány lesz egy csapatban, és pont te fogsz oda kelleni.

Fel a fejjel!

monique 4736 napja
monique képe

na, máj. 4-re talán rendbejössz még.. én drukkolok!

miki 4735 napja
miki képe

nem indulok bozót neked adnám, de nem lenne okos doolog felkészülés nélkül

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
2013-12 hó (1 bejegyzés)
2012-05 hó (1 bejegyzés)
2012-04 hó (1 bejegyzés)
2012-03 hó (1 bejegyzés)
2012-02 hó (1 bejegyzés)
2012-01 hó (1 bejegyzés)
2011-12 hó (1 bejegyzés)
2011-09 hó (1 bejegyzés)
2011-08 hó (1 bejegyzés)
2011-07 hó (1 bejegyzés)
2011-06 hó (1 bejegyzés)
2011-05 hó (2 bejegyzés)
2011-04 hó (2 bejegyzés)
2011-03 hó (1 bejegyzés)
2011-02 hó (4 bejegyzés)
2011-01 hó (3 bejegyzés)
2010-12 hó (2 bejegyzés)
2010-11 hó (3 bejegyzés)
2010-10 hó (2 bejegyzés)
2010-09 hó (2 bejegyzés)
2010-08 hó (7 bejegyzés)
2010-07 hó (2 bejegyzés)
2010-06 hó (6 bejegyzés)
2010-05 hó (6 bejegyzés)
2010-04 hó (7 bejegyzés)
2010-03 hó (3 bejegyzés)
2010-02 hó (8 bejegyzés)
2010-01 hó (3 bejegyzés)
2009-12 hó (5 bejegyzés)
2009-11 hó (5 bejegyzés)