penapló
Lógaláb - Málta
pen | 2008-10-13 17:10:53 | 13 hozzászólás

Máltán lógattuk a lábunkat egy hétig. Úgy gondoltam, most a képek mellé írok is pár sort az élményekről..

A Máltai Köztársaság legnagyobb szigete Málta, itt él a félmilliós lakosságból több mint 400.000 ember. A második legnagyobb sziget, Gozó (14km x 7km) lakossága kb. 30.000 fő, a harmadik híres szigetükön, Comino-n pedig az állandó lakosság létszáma 3 fő: van egy rendőr, egy postás és egy pap :o)

A híres Kék Ablak Gozó szigetén

Első ránézésre a sziget elég kopárnak tűnik. Fa alig van, egyrészt a száraz időjárás, másrészt a vékony talaj miatt. Málta szigete ugyanis nem más mint egy nagy darab szikla, a tetején mindössze 40-50 centis talajtakaróval. Fák közül szinte csak a különféle pálmák és az olajbogyó él meg. Füvet is csak elvétve látunk, annál több a kaktusz és a különféle bokor.

Málta sziklás, a földet többnyire kis parcellákban művelik

Az ország két fő bevételi forrása a turizmus és a mezőgazdaság. A sziget adottságai nem a legjobbak a növénytermesztéshez, hiszen a talaj vékony és tele van sziklával, kövekkel, amit művelés előtt ki kell szedni belőle. Ráadásul eső májustól 4-5 hónapon át egyáltalán nem esik. Ennek ellenére a máltaiak jó minőségű zöldségeket és gyümölcsöket termelnek, többnyire sok kézimunkával, sokszor egészen kicsi parcellákat művelve, öntözve. Érdemes kipróbálni a helyi gyümölcsöket, például a medvetalp kaktusz szúrós termését, melyet nyersen is fogyasztanak, de likőrt is készítenek belőle. Figyelem - fogyasztás előtt meg kell hámozni!

Medvetalp kaktusz, rajta a gyümölcsök

Málta nemzeti nyelve a malti, ezt még mindenki beszéli a szigeten, de jelentősége folyamatosan csökken. Már kisiskolás kortól angolul folyik az oktatás, így tényleg szinte az egész lakosság beszéli az angolt. Filmeket, könyveket például nem is fordítanak le malti nyelvre, mert egyszerűen nem lenne gazdaságos. A turizmusban dolgozók több nyelven is beszélnek egy kicsit, és bár a magyarral még hadilábon állnak, a „Hideg víz, hideg sör!" mondatot már jó kiejtéssel skandálják a büfésorokon.

Máltán a lakosság 96%-a római katolikus. 365 templomuk van, köztük olyan apró kápolna is, amelyet csak az év egy bizonyos napján nyílik meg a hívek előtt. A házasságokat csak templomban lehet megkötni és azok tényleg egy életre szólnak, mert Máltán az érvényben lévő törvények szerint nincs válás (!).

Ez a hatalmas templom közadakozásból épült fel, 25 év alatt

A feleségek jellemzően nem dolgoznak, hanem otthon maradnak a gyerekekkel. A nőkre szükség is van otthon, mert a gyereknevelést segítő szociális háló Máltán nem létezik. A menza és a napközi fogalma ismeretlen, a gyerekek számára az óvoda és az iskola délben befejeződik. Az anyák semmilyen járulékot vagy segélyt nem kapnak a gyermekneveléshez az államtól, és amennyiben dolgoznak, csak saját szabadságuk terhére maradhatnak otthon ha valamelyik gyerek megbetegszik.

A gyerekek 3-5 éves koruk között óvodába, 5-11 között iskolába, 11-16 között gimnáziumba járnak. 16 éves korig tankötelezettség van. 16-18 év között egyetemi előkészítő van, majd jöhet az egyetem. Nem kell sokat gondolkodni a felvételi lap kitöltésekor, hiszen az országban csak egy egyetem van. Sokféle diplomát, például az állatorvosit, csak külföldön szerezhetnek a máltai fiatalok.

A vízellátás sokszor akadozik az országban, és a víznyomás is ingadozó. Ezért a legtöbb máltai ház tetején nagy víztartályokat láthatunk, amiben felhasználás előtt tárolják a vezetékes vizet, és vízhiány esetén ezt a tartalékot használják.

Víztartályok a házak tetején

Az ivóvizet egyrészt tengervíz sótalanításával, másrészt a földfelszín alól - mintegy 80 méter mélységből - egy édesvíz réteg szivattyúzásával nyerik. Így az ivóvíz egyrészt drága, másrészt a sótartalma igencsak változó. Ezért a máltaiak takarékosan bánnak a vízzel (pl. szinte mindeki csak zuhanyozik és csak állóvízben mosogat), a háziasszonyok pedig sosem sózzák meg a főzővizet, feltételezve, hogy az már valamennyire magától is sós. Ennek megfelelően a húsok és a köretek többnyire teljesen sótlanul kerülnek az asztalra, még a szállodákban, éttermekben is..

A tömegközlekedés egyetlen formája a busz. A buszok többnyire elég öregek, sok az ajtó nélküli modell, és néhány buszon még a járművön végigfutó csengőzsinór megrántásával kell jelezni a leszálláshoz. Bár van menetrend, ezt elég rugalmasan kezelik a sofőrök, és ha úgy gondolják, megtelt a járművük, egyszerűen nem állnak meg a hátra lévő megállókban. Turistáknak feltétlenül javaslom a buszozást, egy heti jeggyel (11 euro) bejárható az egész sziget, és egy ilyen buszon utazni önmagában is nagy élmény! :o)

Busz

A tengerpart sziklás, kivéve Mellieha környékét, ahol állítólag mesterségesen „behomokozták" az öböl partját - a turisták kedvéért. Itt kb. addig homokos a tenger alja, ameddig olyan szép világoskék színű, onnantól pedig sziklás.

Homokos tengerpart a Mellieha-öbölben

A tenger tiszta és a kék minden árnyalatában pompázik, élővilága nagy vonzerőt jelent a búvárkodás kedvelőinek. Málta, Gozo és Comino tengerpartja is csodás sziklafalakkal, barlangokkal, öblökkel szabdalt, érdemes ezeket hajókirándulás keretében megnézni. Máltáról pl. kis hajóval átmehetünk Cominóra (10 euro oda-vissza) hogy fürödjünk egyet a Kék Lagúnában és megnézzük a sziklabarlangokat, vagy átkompozhatunk Gozóra (4.65 euro oda-vissza).

A nagy komp Málta és Gozó szigete között közlekedik

A Kék lagúna Comino szigetén

A szigeten főként a vizisportok jellemzőek, számtalan helyen bérekhetünk felszerelést és oktatót ha vitorlázni, búvárkodni, vizisíelni, kajakozni vagy éppen szörfözni szeretnénk. Az országúti kerékpározáshoz kevésbé jók az adottságok, mert az utak rossz minőségűek, többnyire keskenyek és a forgalom nyáron elég sűrű. Hegyikerékpárral viszont akár egész Málta is bejárható, Gozón például hirdetik is a szervezett szigetnéző bringás túrákat.

Bringatúrázók Gozó szigetén

Sepi többször is megpróbálkozott a futással, de vegyes élményei voltak. A negatív élmények közé tartozott például az a futás, amelyiken konkrétan vadásztak rá. Sörétes puskával. Ott csattogtak a lába körül a sörétek, majd kicsit később egy vadász is elsétált mellette fegyverestül, kutyástul. (Mindez fényes nappal, közúton történt, az egyik üdülőövezetben.. ) Mivel a bokám nem volt tökéletes, én csak vizisportokban jeleskedtem - ezekkel a kis műanyag kajakokkal eveztünk az öbölben.

Ezekkel a kis kajakokkal mi is vízre szálltunk

Az idő egyébként még így, október elején is szuper volt, sokat napoztunk, fürödtünk. A levegő 25-27 fokos, a tenger 24 fokos volt. Egy hét alatt összesen egy borult-esős napot fogtunk ki, de akkor amúgy is kirándultunk. Például a fővárosban, Vallettában is aznap jártunk.

A főváros, Valetta

A tesztelt modell sziget legjobb tulajdonsága: a csodálatosan tiszta tenger
A sziget legrosszabb tulajdonsága: szemtelen legyek mindenhol..

Felpolcolva
pen | 2008-10-02 11:20:58 | 18 hozzászólás

Egy nem túl jól sikerült tegnapi Margitszigetes futás után itt ülök felpolcolt lábbal, és túl sok időm van irogatni :o)

Visszagondolva se igazán értem, hogy sikerült ezt összehoznom. Milliószor futottam már ugyanott, és még fáradt se voltam. Mint általában, most is a puding mellett futottam, és már a sziget túlsó végében jártam, amikor egy rossz lépés után éreztem egy éles fájdalmat boka tájékon, meg azt, hogy összecsuklik alattam a lábam. Aúú.

Leültem pár lépésnyire onnan a szegélyre, mert akkor hirtelen sétálni se nagyon tudtam. Bokavizsgálat: nincs deformáció, izület minden irányban mozog csak piszkosul fáj. OK, akkor nagy vész nincs, csak vissza kell jutni a MAC-ba. Utólag nem értem, miért nem busszal mentem, nem is jutott eszembe. Pár percnyi ücsörgés után lassú kocogással küzdöttem vissza magam az öltözőbe, és futás közben nem is éreztem olyan erősen a fájdalmat.

Az öltözőbe érve aztán már eléggé nyomta a cipő a bokám. Levettem, és megláttam a duplájára nőtt átmérőjű jobb bokám. Ufff. Elgondolkoztam a hazavonatozás lehetőségén, de végül inkább telefonáltam sepinek, aki csapot-papot-meetinget ott hagyva jött és hazafuvarozott. Kaptam jeget a lábamra, párnát a bokám alá és fenyegetést, hogy fel ne merjek kelni :o)

így most felpolcolva ücsörgök, jegelek, és lassan félórája hallgatom, miért kéne nekem azonnal HOT-PAN-t vásárolnom. Messze van a TV-távirányító, segítsen valaki!!!  :o)

2013-07 hó (1 bejegyzés)
2007-09 hó (2 bejegyzés)
2007-08 hó (1 bejegyzés)
2007-07 hó (3 bejegyzés)
2007-06 hó (10 bejegyzés)
2007-05 hó (8 bejegyzés)
2006-11 hó (8 bejegyzés)
2006-10 hó (5 bejegyzés)
2006-09 hó (6 bejegyzés)
2006-08 hó (11 bejegyzés)