Futkorászás a fődemen

Erdély

yoyo | 2011-08-31 20:08:26 | 3 hozzászólás

Köközi vándorlás a Torockói hegységben

Bár igazság szerint most nem is akartam írni beszámolót,mert bár a maximumot hoztam ki magamból,de egy kis csorba ott maradt a végére.

Viszont a rendezés miatt muszály írnom,mert ha csak néhány túrázónak kedvet csinálok,hát akkor már megérte,mert Bizony Brigi,és Attila  nagyon megérdemli .

Kezdem azzal,hogy Torockón a  Román  határtól 200 kilóméterre  kedves melegszívű Magyarok élnek .  Ide érkezett 4 fős kis csapatunk néhány  óra után :) Szilvi Peti,Gyuri,és én . A nevezést lerendeztük hamar a kultúrba ,már csak az volt a kérdés,hogy hol verünk sátrat.  A kedves Attiláéknak segítő hölgy Babi ,hamar felajánlotta a kertjét,hogy na ott aztán van hely bőven.  Elvezetett minket hátra a kertbe. Miután levertük a sátrat , jöttek még jó páran . ..kicsit még csámborogtunk a szép házak között

,majd hamar  elraktuk magunkat,mert hogy hajnali 3 kor  kelünk , ráadásul 1 órát vesztettünk is az időeltolódás miatt ,tehát a mi óránk szerint 2 kor kelünk . úgy döntöttünk nem visszük a sátrat ,itt hagyjuk,de az utolsó pillanatban meggondoltam,hogy én elbontom,mert kitudja,hogy másnap lesz-e szénapadlás ,inkább elbontottam negyed háromkó :) Nem voltunkám álmosak :P

3:30kor indult a KÜLÖN busz  velünk  Zalatnára .

A román sofőr eltévedt, ezért későn értünk át,és 5 helyett,csak negyed hétkor tudtunk rajtolni,,De legalább a fejlámpa nem kellett. Zalatnáról  egy köves árokból emelkedtünk ki a füves hegyoldalba ahonnét visszanézve szép látvány fogadott,a szerpentines úton .

Eleinte fenyőerdőben,majd később bükkerdőben mentünk felfelé . Aztán a tetőn megláttunk egy házikót meg két pásztort,még mutogattak  is nekünk (talán,hogy erre gyertek )

de a pontra kicsit máshonnan mentünk fel mint kellett volna .  Dombó csúcs 1369m  ,időt nem néztünk de biztos volt  bő2 óra mire felértünk  . Itt mindenkinek fél tábla csoki járt,és kaptunk vizet is .Eddig ugye csak felfelé jöttünk na most meg mehettünk lefelé. Szilvivel tapostuk a tehénszart ,mert,hogy itt mindenfelé az van.majd haladtunk tovább egy erdőn keresztül lefelé  majd  újra nyilt részen haladtunk . ekkor a jött a Paraginoasa ell pont ahol kódot írtunk fel .1292 méteren vagyunk . Ezek a hegyek mind mind nyílt részen voltak ,és ezekről a dolomit „lejtőkről”  hegyormokról egyedülálló kilátásban gyönyörködhettünk. Nekem ez a vidék ,és itt most többen nevetni fognak ,a Nagy-szénás jutott eszembe .

leírom akkor is vinatti :P Szóval szénás jellegű vidék,csak jóval magasabb ,és körbe végeláthatatlan hegyekkel sziklákkal . Lefelé menet már táborozókkal találkoztunk ,majd egy összevissza erdőbe törtük át magunkat az útig ,mire kiértünk egy köves útra . Úgy gondoltuk,hogy kocogunk lefelé hozzunk egy kicsit a drága időn,ami sajnos nagyon nagyon fogyott,ezért is,na meg pont akkor kitakarta egy arra haladó csoport,a jelet,szóval szépen túl mentünk az elágazáson.  Itt találkoztam a gereblyés  nőkkel

és egy asszonnyal aki a gyerekével jött gondolom kaszálni. A gyerek a szemembe nézett ,mikor elővettem a sport  csokimat ,és én azonnal odaadtam neki .  Kitudja mikor evett ilyesmit,kopott szegényesek voltak,vissza néztem és a nő bontogatta neki. Előttünk lovaskocsi ment ,viccelődtünk Szilvivel ,hogy elvihetne egy darabig,,na még csak az kellett volna ,mert már több mint 1km eljöttünk,és még mindig rossz felé megyünk . A völgy tetszett,és harmat szállt fel a fűről,szóval szép rész volt,majd hamarosan rájöttünk,hogy bizony eltévedtünk,és vissza kell menni.

Ezután már felfelé nyomtuk az iramot, majd itt is túlmentünk kicsit, Gyuri kereste bal felől a szalagot majd egy vízfolyáson mentünk felfelé  . De még milyen

felfelé volt . 2,2 kilin 400 szint eleinte volt út,aztán már csk ösvény majd ez sem ,de a a szép bükkerdőbe feltoltuk magunkat .Aztán a rétre értünk  még feljebb mentünk ekkor már nyílt részen egészen a Magura tető ell pontig. 18,9km 1450 szint .

Kaptunk dupla Magura szeletet hogy ez milyen fini jövőre is ilyet mindenhová Atti ..szörpöt vizet kaptunk

A füves Maguráról megint csak lefelé mentünk ,átkeltünk a kis Ompoly patakon,majd ismét felfelé vettünk az irányt,a fűves kitett nyílt hegyoldalba , brr de meredek volt ,majd picit kifújtuk magunkat,és újra jött a meredek .

Ekkor egy favályú állta utunkat ,hideg forrás vízzel .Kivétel nélkül mosakodtunk én vizeztem a fejemet is ,mert amint felnéztem láttam,hogy itt még nincs vége. Tovább mentünk a füves hegyoldalba felfelé , egy nyeregbe érve szép vörösfenyők voltak,majd újra nyílt részen találtuk magunkat, ekkor felértünk a Csumerna platóra 2,9 kilin megint 450 szint . Kaptunk életmentő citromos nápolyit ,sósmogyorót aztán a kövek közt szökellve elindultunk kissé szintben majd lefelé ,egy mély kissé mocsaras árkot

kereszteztünk ,majd a lápmezőn komolyan kissé ingoványos volt,egy itatóhoz értünk Hortobágy filing 1200 méteren lovakkal :)

Balról hatalmas fehér pásztorkutya ugatott ,mi átmentünk a kapun ,és szerencsénkre a helyes lefelé utat választottuk .Hosszú köves meredek árokszerű úton mentünk lefelé egészen az Igeni tó partjáig  ,

ahol komoly ell pont várt,vajaskenyér zsíroskenyér paprika pari,hagyma,szörpök ,még répa,és karalábé is volt. Nagyon jól belaktunk ,mert ez után igen komoly út várt ránk .monnyuk eddig sem lustálkodtunk a 26,9 kilin az 1900 szintel

Széles dózerúton mentünk kilómétereket felfelé majd újra a szénás jellegű hatalmas dombok /hegyek jöttek ,fel a tetőig a forró napsütésben majd lefelé újra, aztán ismét felfelé . Itt láttam meg a dombtetőn egy  embert ,majd később madárijesztőre változtattam a véleményem, de mire odaértünk csak egy formatervezett magányos fa volt. Hmm innen aztán volt panoráma ,

szép borókák közt törtük az utat . Szilvivel itt sokat kocogtunk  ,a pöfeteget is itt láttam amin meg is lepődtem mert „szénásokon” nem jellemző ilyen gomba .  Aztán végre beértünk egy hüvösebb erdőbe,de nem sokáig mert elérkeztünk a T elágazáshoz ahol bevártuk Petit és

Gyurit ,Vera is befutott,jött velünk ő is.

Ezt a hullámos szakaszt jó sokáig megkocogtuk.mikor leértünk a Kecskekő lábához.

40,4km 2520szint . Frissitettünk a forrásból,és a ponton is volt mogyoró stb .

Elindultunk a rettenet Kecskekőre bő 06 km  230szint . Mászás felfelé ,asszittem mire felértem ,hogy ledobom a hajamat komolyan,már már féltem is néha . Most olvasom az itinerbe,hogy aszongya a Kecskekő csúcsára vezető szakasz fokozott  figyelmet igénylő .Akinek tériszonya van lentebb javaslunk egy elkerülő utat . Így jár aki most olvas cillagom  :)  Mire én felértem Szilviék má kipihenték magukat,én meg elterültem mint egy tepsi  nyers tészta . Bakker még ahhoz sem vót kedvem,hogy körbe nézzek,csak láttam,hogy ott a Bulzkő ahová innen megyünk.

Szilviék indultak is ,Peti meg Gyuri mondták,hogy csináljunk má egy képet,de olyan fancsali pofát vágtam,hogy ihajj,

Főleg mikor megtudtam,hogy a hátizsákot nem jó helyen raktuk le,mert hamarabb kell letérni a hegyről..Na ezt jól megszívtuk. Szilvi Peti vissza ment a hátikért,mi meg másfelől kerültünk Gyurival ,de sajna nem jártunk jobban  ,,kiabáltak lentről,hogy maradjak ott,de oldalazva a hegyen nem volt könnyű menni estem is egy nagyot ahogy kiment a lábam alólam.

Aztán beértük egymást,és Szilvi valahogy előre került,ami azé nem volt jó ötlet,mert rossz felé mentünk . Szerencsére csak pár száz métert jöttünk visszafelé, mikor megláttuk a szalagot. Az erdőbe kocogtunk is lefelé itt megint többen összejöttünk . Kiértünk egy rétre már a századikra ,út nem volt csak szalag ,szúros kórok közt ereszkedtünk lefelé majd végre egy út lett a talpunk alatt, ezen a szakaszon találkoztunk a birka,kecske, juh nyájjal,meg egy falka kutyával. De azok csak távolból ugattak minket.

A vízmosásos úton aztán elértünk újra egy vájúhoz,itt a forrásból vettünk vizet ,és mosakodtunk is .  Petit már csak a hegyoldalba láttam menni .Szilvi is elment .Gyurival aztán elindultunk felfelé,a magas fűbe,majd egyre meredekebben mentünk felfelé mire elértük a Bulzkő ell pontot. 45km 2900 szint .  kaptunk halvát,és  nápolyit ,gondolom a gaz is a szolgáltatás része volt .Komolyan mondom,hogy lapoztam a gazt magam előtt :) Szilvi fentről kiabált ,hogy  merre kell menni ,mer nem látott a gazba .  Lentebb már isteni  szederinda ösvény volt, ami szintén kellemes kikapacsolódást igért..

Aztán kiértünk egy patakmederbe ,na itt eleresztettem lefelé ,a kövek közt .Sár is volt pocsolya is,jól esett futni .Kiértünk a Gáld patak völgyébe végre egy széles dózerút .

A forrásnál többen is vizet vesznek ,egy  sötétbőrű barackkal kínál a kertjéből sokan elfogadjuk tőle ,bár igaz simán verekedni lehetne vele,de legalább elrakhatom a hátizsákomba.  Néhány darabbal próbálok elbánni,eddigre el is érünk a Gáld patak völgyi frissítő pontra ,ahol komoly ellátás vár ,sütemények dinnye ,stb. Legyűrök egy szelet mákos bejglit egy karéj dinnyével .Állitólag kell az energia felfelé.

Drága kenyér na ez a hegy engem tényleg kivégzett . Együtt indultunk jó sokan ,és gyakorlatilag 10 percen belül egyedül maradtam .Ráadásul megcsípett egy  darázs is a combomon aminek így 4 nap után is ott a tenyérnyi  udvara. Már a Csáklyakő nyeregig is szép halálom van ,Vadálló kövek érzés,2,3kilin 400m  felfelé. Mire felérek a nyeregbe se kezem se lábam, leülök odaadom a lapomat, valaki kérdezi na milyen volt?  lihegek,nem tudok szólni ,, hagyd már mondja a pontőr lány hiszen te is így értél ide :)

Kínálnak müzlivel,de most először nem kell semmi  ,de azé elveszem jól jöhet még .. Most látok magam előtt néhány embert  menni ,még Gyuri is itt van,már majdnem utól is érem,de mire elkezdjük a mászást addigra megint egyedül maradok . Szilvi piros pólója  valahol a hegyoldalba  vírit .De jó neki..

Ez a hegy  a Csáklyakő nagyon odavert, füves sziklás magas fellépések ,néha  azt sem tudja az ember hová pakolja a lábát,5-10 lépésenként leülök .Szédülök mint az őszi légy komolyan .A combom a talpam mindenem begörcsöl egyszerre, Ilyenem nekem még az életbe nem volt. Pedig volt ca mg pezsitablettás vizem is.  Gyurit látom még fentebb , aztán már senkit nem látok, egyedül maradok . A nap már egészen lent van legalább ez sem éget már .

Lentről a Gáld patak völgyéből biztos volt vagy 2 óra mire felmásztam a tetőre. Na monnyuk itt volt kilátás,de ezt el is vártam ennyi szintel ..

Hangokat hallottam  előttem még láttam Gyurit lefelé ,majd két túrázó fényképezett mikor kicsúszott a lábam,és elestem a rándulástól azonnal begörcsölt a vádlim,áááá kiálltottam mire a srác vissza akart jönni,de  mondtam maradjon lent,  minden ok,ez csak görcs.  Felálltam lehagytam őket,kétszer estem még el lefelé ,egyszer a bokorba rántott a görcs szó szerint ,nem tudom lentebb  ki mit hallott,de biztos tudták,hogy jön valaki. Aztán moivát láttam magam előtt menni ,szegénykém épp egy szakadékon próbált leereszkedni ,de szerencsére megláttam a p3 at   egy sziklán és visszahívtam. Majd kiértem végre  egy rétre , ekkor elővettem az itinert olvasni ,mert nem találtam a jelet,csak a kék kört.moiva utól ért,ő sem tudta merre kell menni ,olvasta hangosan a szöveget,és nem tudtuk értelmezni :)

Végül lentebb megláttam a p3 szöget ,de előtte még estem egy akkora hátast a csúszós meredek füvőn ,hogy csoda hogy a nyelvemet nem haraptam el . Na miután má meglett a  háromszög eleresztettem lefelé,nem is lehetett amúgy gyalogolni  annyira lejtett .kiértem a rétre egy karámba , ennek az oldalán mentem,de jel az má megin nem volt,na ekkor már kezdtem kiborulni,mer kezdett sötétedni. Nem tudom miér ,de egy pásztor házba embereket láttam fentről ,és nekik kiabáltam le ,hogy merre kell menni :)

egyrészt honnan is tudnák ? ,, ,másrészt meg romániába vagyok,nem is biztos,hogy értik. A  rézbőrű ember vissza kiállt,gyere ide gyere ide, én meg jajj de hogy megyek,még csak azt kéne ,már már menekülök előle, integet mit akarhat  tőlem .

Persze ha azt mondaná erre gyere itt kell menni az más lenne ,de én inkább idióta menekülök.. tök mindegy merre csak el . A  tehenek közt futok lefelé már sírok ,elegem van nem tudom hol vagyok,hiába olvasom az itinert nem értem ,alkonyodik.Vissza megyek az emberhez ha elkap így jártam, az sem érdekel bakker 54 kilis túrán vagyok,és minnyá fél kilenc :)) felakarom adni .hangosan mondom, magamnak,hogy elegem van én ezt nem csinálom,,pedig a cél kilin belül van :) Ekkor meglátom moivát ő is erre jött ,csak én lentebb vagyok.

Az útról  kiálltok neki,hogy tudja –e merre kell menni ? ő sem tudja, miért is tudná hiszen már alig élünk ..erre  elindul vissza,na erre már szaladni kezdek a dombon felfelé  ..moiva várj meg  ne hagyj itt kiálltom , sírok mint egy szaros gyerek. Mindkettem mondjuk a magunkét a románember jót akart nekem ,mer ott volt a piros jelzés a háza sarkába, de nekem nem kellett a segítség . Na innen már tényleg csak két kanyarnyi dombocska volt ,moiva szencségelve én sírva fél kilenc előtt 14 :13 percel célba értem.  Valaki kérdezte na milyen volt  ? moíva haggyatok ,és hadonászott a botjával , én meg megint csak mondtam a magamét miközbe a szememet törölgettem .Jó kis jelenet lehetett .Peti Szilvi kináltak kürtös kaláccsal,de nem kellett. Semmi nem kellett ,főleg az hogy sátrat verjek Nárciszmezőn :)

Ezen a csoda szép helyen ,közel 1000 méteren .

Volt paprikás krumpli bográcsba ,mindez a tehén ,és pásztor kutyák közt .Elképesztő szép hely ,és mi munka még tábori WC is volt . Annyira ledaráltam az achilesemet,ha még egy ilyen napra elmegyek tuti a fél év szünet,beduzzadt a sarkam mellett ,így másnap már nem is indultam el . Bár nagyon szép helyen ment a 2.nap,de nem bántam meg,mert lesz miért vissza jönni jövőre.

Amúgy meg eléjük mentünk szurkolni akik elindultak reggel a második 50re .Vinnattival,és Gyöngyivel lementünk a Remete –szorosba ,ami álom szép hely .

igaz +400szint vagy 3kilin ,de megérte lassan mentünk nagyon. Délután  visszamentünk Torockóra várni a befutókat,felvertem 3x is a sátrat babiéknál ,már 2 napja csak bontok építek  :) ,a forrás mellé ott is fürödtem meg, Azán a legjobbak is este 8 kor kezdtek jönni  ,de jó ,hogy nem indultam ..Vacsorára babos lecsó a kultúr udvarán ,amit  szakácsok főztek  bográcsba.

Csak ajánlani tudom mindenkinek ,szinte  luxus rendezésű túra komolyan ,és  szép magas hegyek vannak erre  , platók, rétek ,kispatakok , szorosok, sziklahasadékok tehenek pásztorok ,medvék :)  Gyertek 2012 ben  minél  többen , több táv is van ,biztos  nem bánjátok meg , mert a  Köközi vándorlás a Torockói hegységben igazi kihívás . lásd yoyoka első napját :)

Levicopter 4592 napja
Levicopter képe

Köszi a leírást nagyon szorakoztató. Megnéztem a fényképeket szuperek. Szerencsére  voltam én is itt kirándúlni,de már olyan régen volt.

gergő 4588 napja
gergő képe
Jajj de szep helyeken jartal, most olvasom csak.. Nagyon szep nyarad volt! Egeszseg!
Gandi 4584 napja
Gandi képe

Cillagom, tudsz élni :-) Gratulálok, és egészségedre! :-)