Futkorászás a fődemen
Kitörés 60 (65) éjszakai Emléktúra !
yoyo | 2009-02-15 19:18:08 | 17 hozzászólás

Emlékeztünk azokra a katonákra ,akik több hónapon keresztül Hősiesen védték Budapestet.Végül 1945.02.11 .-én a sötétség beálltával Kitörtek . A fiatal katonák ,a budai hegység külömböző pontjain pihennek . Utunk során több ,mécsesekkel borított sírt érintünk .Igazán megkapó ,és magható látvány .

A Kitörés !!! Hát igen …tavaly nem lett megrendezve ,viszont idén mikor megláttam a kiírást ,azonnal tudtam,hogy megyek. A két rövidet már megcsináltam ,egyértelmű volt,hogy a hosszún megyek .De kivel ? a két bandita Béla ,és Elek azt mondták,ők nem szoktak éjszakai túrára járni ;) Viszont a Margitán sikerült elkapnom Jocit,és rögtön igent mondott ííí

Aztán mikor eljött a péntek, egész nap esett a hó ,hordta fújta ..valahogy elbizonytalanodtam. Már már ott tartottunk a levelezésben,hogy nem megyünk .

Aztán úgy alakult,hogy szombaton dolgoztam ,de mivel éjszakai túra ,,így akár a munka után is eltudok menni :).Jocival 6 kor taliztam a Moszkva téren ,mikor megláttam,a toalettjét ,nagyon aggódtam . . én hozzá képest eszkimónak voltam öltözve . Hamar kiértünk a rajthoz ,és 6:20 kor indultunk is a Városmajorból ,végig fel a fogaskerekű mellett ,majd a zöldre fordultunk, és azt követve ,felértünk a Normafához . Követtük a zöldet a tükör jégen , és megcsodáltuk a város fényeit …majd a síháznál kijöttünk az aszfaltútra . Innen a sárgán le a Csacsi-rétre ,ami remekül jelölve volt ,A4 es papírokkal ,és prizmával segítve az utat .

Többen is össze gyültünk ,majd innen tovább a sárgán kocogtunk a Virág-völgy felé . Joci egyre többször mondta,hogy tetszik neki a túra . Naná,mert még az elején vagyunk cillagom :P jó tempóban haladtunk felfelé a a János-hegyre ,tapírka is elkocogott mellettünk .ott akkor írígyeltem ,hogy ő a rövidre ment . Jocival megbeszéltük,ha nagy lesz ahó ,és sokat csúszkálunk ,Virágos nyeregnél kiszállunk,és elég lesz a 25km . Végül felértünk a kilátóhoz ,a 2.epre ahol fegyverrel felszerelkezett pontőrök fogadtak .

A kilátó ,meseszép volt ahogy kivilágítva magaslott a hegy tetején . Igen hideg ,és fagyos idő volt ,de a piroson lefelé hamar kimelegedtünk . Nagyon csúszós ,és köves volt ez a rész ,de egészen jól játható volt idáig végig . Leértünk a Szépjuhászné elágazáshoz,és a sárgán folytattuk utunkat a Hárs-hegy felé . Az emelkedőket evésre ivásra remekül kihasználtuk . Én egészen jól haladtam lefelé ,Joci viszont óvatosabb volt , ennek meg is lett az eredménye,a Hárs-hegyen hanyatt vágta magát ;)

Végre leértünk Hüvösvölgybe ,és a mentünk a sárgán tovább a meredek Újlaki –hegyre ,szó szerint négykézláb . A virágos nyeregbe 21:53 kor értünk . A pontőrök,itt is katonai ruhában voltak.Itt volt a 25 célja,és a 35 rajtja ,de jól voltunk, így eszünk ágában sem volt kiszállni . Kaptunk forró fasirtot kenyérrel,és kovi ubit hozzá .Legalább 30 percet pihiztünk ,még a ruhámat is kiterítettem a radiátorra . Vizesek voltunk… idáig folyamatosan szitált a hó .

Mikor kijöttünk az épületből ,megcsapot a fagyos éjszaka ,kocogásba kezdtünk ,még mindig a sárgán .Nagyon szép helyeken mentünk ,remek rálátás volt Óbuda fényeire .

Ezen az útvonalon senkivel nem találkoztunk ,így elővettük a térképet,mert elvesztettük a sárgát ,végül megtaláltuk,és leértünk a Rózsika forráshoz a 4.ell pontra . kaptunk kekszett ,és melegedtünk a tábortűznél . Néha lekapcsoltuk a lámpáinkat,hogy pihentessük a szemünket a csillagok háborújától . Az Alsó.-jegenye völgy mindig magával ragad , főleg a csendes éjszakában ,hallottuk a patak csordogálást , a fahidakon többször is átkeltünk .Végül kijöttünk a völgyből Solymár határában ,és elindultunk felfelé a sárgán . A derekamat kezdtem érezni ,már alapból is fasztummal volt bekenve ,és mivel ilyen jó a frissítés végig ,kitaláltam,hogy a fődemen megszabadulok az övtáskámtól .A Kerek –hegy jobban ment mint gondoltam , pedig a hó vastagsága igen csak emelkedett ,Már nem volt annyira letaposva ,,,megritkultak az emberek is előttünk . Végül 00 :15 kor értünk fel a Zsíros- hegyre az 5.ell pontra . Pufajkás ,fegyveres pontőrők,a tábortűznél , egy hatalmas bográcsban ,frankfurti levest főztek . Jocival rátapadtunk a tűz melegére ,és megettük a finom levest .

Elköszöntünk,és mentünk a Nagy-szénás felé .A bányász nyiladéknál eldugtam az övtáskámat egy bokorba ,kiszedtem egy két csokit , a zsíroskenyeret pedig zsebre vágtam .

A komfort érzetem egyből jobb lett . A hó itt már nem szitált,hanem esett ..a mélysége pedig hol 30 cm,hol 5 cm volt . Végül a Szénás oldalában nem voltak pontőrök ,,ezek után nem csodálom…Igen mély hóban kapaszkodtunk fel a csúcsra , a fenyők ágain puha vattaként ült a friss hó .De amit odafent kaptunk, azt szerintem egy életre megemlegetjük . A fagyos viharos szél a kőkemény havat ,bőrradírként csiszolta az arcunkhoz .Hihetetlen erővel tombolt,és mély hótorlaszokat emelt ,a kék sávra . Joci kamásli nélkül futócipőben merült el a 30 cm hóban . Előre mentem törni az utat , bár én is abban voltam ,csak kamáslival ;) már nyomok nem voltak előttünk behordta a szél . Végül a Kutya-hegy gerincén csendesedett az ereje. Most már a k+ on mentünk , a fák bokrok úgy ragyogtak mint a gyémánt . Végül még a kutya hegy csúcsán olyan mély hó volt,hogy az utat nem lehetett látni merre megy . Végül a kék+ ről ismét a sárga- ra váltottunk .

A forgókapunál ismét katonaruhás pontőrök fogadtak ,meleg tábortűzzel. A kapu csontra befagyott ,de Joci akkorát tekert rajta,hogy utána,még vagy 3x körbe fordult :) Ez amolyan feltételes pont lehetett ,mert tollat kértek tőllünk,de tollunk az nem volt…az övtáskámban maradt .így kitaláltam ,hogy kormozzon be egy botot ,és azzal igazolják ottlétünket . A jel azóta is az itineren van .Aa tollat viszont 5 percre rá megtaláltam zsebemben :) .Kérdésünkre,hogy mennyien vannak előttünk ,azt mondták 1 ember ! Bár igaz már 1 órája elment .Ettől nagyon megijedtem ,Nem akartam elől menni …főleg ott, ahol alig van jelzés ,helyette csak szalagozás lesz .

A sárgán vagy 4km mentünk lefelé bokatörő puha hóban . Nyomok csak itt ott voltak ,mert behordta a szél . Végül kiértünk a Nagy –erdő szélére ,mert,hogy nemcsak a debrecenieknek van Nagyerdejük ;) majd a foghíjjas létrán átmásztunk a kerítésen . A Dűlőről láttuk,hogy a völgyben villognak a pontőrők nekünk .Itt ott ,még A4 es papírok is segítették a tájékozódást ,Nem véletlen !! De mit nekünk A4es papír, vagy sárga szalag,ha másfelé is lehet menni . Eleinte még megvoltak a nyomok,majd mikor már ,csak vaddisznó,és őz nyomok voltak ,akkor azokat követtük ügyesen :) hihetetlen bokaforgató volt a felszántott fagyott földeken botorkálni .Fáradtak is voltunk már ,és villogás amit fentről láttunk ,most nem volt sehol . Elkezdtem kiabálni hahó hahó van itt valaki ? J Mondom Jocinak ez a patak ismerős cillagom ,mintha ezen át kéne menni.

Menjünk vissza ahol elkavartunk .Nagy örömünkre meglett a fű ösvény ,egy csapáson kellett tovább menni ,átkeltünk a békás patakon óvatosan ,és a patakkal párhuzamosan ,újra vissza mentünk ,csak most a patak túloldalán is ,mert ugye a nyomokat követtük, ami megint rossz irányba ment. Újra eltévedtünk ,és a fagyott hóban jókora utat potyára megtettünk . Joci halgatott ,én meg mondtam a magamét .

Elővettem a térképet hátha okosabbak leszünk . Vissza mentünk megint a patakhoz , ekkora már több túrázó is érkezett . Végül ott volt a nyomorult szalag ,csak mi nem vettük észre . A pontnál kaptunk teát,és elindultunk Perbál irányába . A műútra kiérve, utól ért egy fiatal srác ,jól nyomta gyalog ,azt mondta ismeri jól a környéket ,Mentünk vele Nyakas-tető irányába . Jól is ment egészen addig míg a gombatelephez értünk .olyan biztosra fordult jobbra,hogy hittem neki . Jó sokat mentünk lefelé ,viszont a nyomok felfelé jöttek ,,valaki már eltévedt erre ! A lényeg,az,hogy mondtam Jocinak,forduljunk vissza ,mert már megint Perbálon vagyunk . nyirm Mi vissza fordultunk.

Szóval vissza a gomba telephez ,megvan a sárga szalag. Nagy csoport lámpafényt látunk az erdőbe menni ,,,pedig nem jó az irány nekik sem . sokáig nagyon jól haladunk lefelé Anyácsak pusztára ,Joci utánnam kiállt,mert jócskán túlszaladok a ponton ,na megint vissza ,megkapjuk a pecsétet,innen már csukott szemmel is az a néhány kili ;)

Az aszfalt útra jól emlékszem mikor nyuszikával 2 éve vonszoltuk a testünket .Most Jocival vonszolom .

A szél kegyetlenül süvít a prérin, rajtam van a garbó nyak ,egy meleg sapka ,és a dzsekim kapucnija ,mégis érzem,hogy a fülembe fúj a szél ! Jocin egy termó sapi van,viszont a nyaka arca fedetlen .Végül egy fatuskó állja utunkat, amire egy szalag van rákötve és lifeg .A sötétben első ránézésre egy kutyát látok ,benne amint csóválja a farkát :)

Szóval most másfelé kell menni ,nem a műúton végig ,Megyünk is ,jól látunk a holdfénynél lámpa nélkül,valószínű ez miatt ismét elhagyjuk a szalag jelzést. Míg végül Szomor helyett .Mány –Felsőőrsön kötöttünk ki . Az országúton botorkálva ,azt várom,hogy Gabi érkezzen meg ,és autóval, bevigyen Szomorra! Térképet elő ,irány Szomor .futunk ,ahogy csak tudunk ,de a domb mögött még egy domb van ..Végül leérünk Szomorra , jön egy bácsi , gyorsan megkérdezem merre van a poharazó!

Épp előtte állunk mutatja ,és abban a pillanatban Gabi is megérkezik értem autóval .. Benyitunk a célba ,és 5:45 kor 11:24es menetidővel , véget vetünk az őrületnek … Néhányan már beérkeztek, kérdik is merre jártunk eddig ;) Mostmár nincs több kavarás ,nincs több fagyos szél,nincs több hóbamerülés ,csúszkálás . Az biztos…hogy jövőre úgy megcsinálom a túrát,de úgy …hogy hétnyelven beszél :)

Ui: Ülünk a cserépkélyha szélén Jocival. Hátunkat forrón melegíti a kályha melege.Megkapjuk az igényes oklevelet ,a kitűzőt a felvarrót ,megkapjuk a virslit a teát . A hangszoróból halk mozgalmi indulók szólnak . Az elesett katonákra gondolok .Majd megszólal a himnusz is .

Igazán szép ,és megható túra volt, ajánlom mindenkinek .

Ui: 7 órakkor a Zsíros-hegyre autózunk felfelé , az eldugott övtáskámért,,,,majd egy három fős fiatal csoport a térképet bújja ,Srácok remélem beértetek szintidőre ,mert Szomor innen még nagyon messze volt !!!

mjoci 5542 napja
mjoci képe
Nagyon kemények, voltunk, megcsináltuk. Óriási élmény volt. Olyan jó volt a beszámolódat végig olvasni, újra átéltem az egészet.
És nagyon jól mondod, jövöre újra itt a helyünk.:))
runner42 5542 napja
runner42 képe
Gratulálok Mindkettőtöknek! Nagyon kemény lehetett! Az eltévedések pedig ilyen körülmények között még sokat nehezítenek rajta.
Csupi 5541 napja
Csupi képe
Gratulálok Nektek! A leírás nagyon jó volt,az ember így olvasva is beleéli magát! Kemények vagytok!
herika 5541 napja
herika képe
Gratulálok, nagyon jók voltatok!!! És a beszámoló is szokás szerint tökéletes:-))
Sipi 5541 napja
Sipi képe
Tényleg nagyon kemények vagytok , nem vagyok nagy híve az éjszaki túráknak , de a beszámolód annyira jó volt , hogy kezdek kedvet kapni hozzá....:))
potika 5541 napja
potika képe
Gratula nektek ehez a nem mindennapi éjszakai teljesítményhez!!!!

Egy élmény volt olvasni a beszámolód köszi szépen!

üdv potika
eftomi 5541 napja
eftomi képe
(Ha a szemem kifolyik akkor is elolvasom egyben az élménybeszámolót! - monitorról.)
Gratulálok a túrához és az iráshoz is!
Alamuszi 5541 napja
Alamuszi képe
Gratulálok Yoyoka!
Egyszer talán én is eljutok egy ilyen túrára...vagyis egy kicsivel rövidebbre...))
zizidili 5541 napja
zizidili képe
 Gratulálok  nagyon jó beszámoló.  Ja és a ttúra  se volt rossz. -D
szasza 5540 napja
szasza képe
Szerintem te ezt túra közben írtad! Klassz! Egyszertudnék fél órát pihenni egy ponton, nyilván akkor már jönne értem a felcser :-)
yoyo 5540 napja
yoyo képe
Köszönöm szépen a gratulákat ,remélem többeknek kedvet csináltam .
Komolyan ...Óriási élmény egy ilyen túra :))
 Gondoljátok meg jövőre ;)
kolytyi 5539 napja
kolytyi képe
"Emlékeztünk azokra a katonákra ,akik több hónapon keresztül Hősiesen védték Budapestet." Csak én gondolom úgy, hogy nem így kellett volna fogalmazni, mert ami ott és akkor történt, az sokkal bonyolultabb és tragikusabb volt?
Sipi 5539 napja
Sipi képe
Szerintem tökéletes volt a mondat fogalmazása Yoyonak ! ! !
Amatőr 5539 napja
Amatőr képe
A futótúráért elismerésem, a történelem meg bonyolult dolog, kolytyi érzése jogos.
Történeti források, emlékek, értelmezések, kinyilatkoztatások akkor és most...
Mit gondolhattak azok a katonák halálukkor, akikről beszélünk?
Urs 5538 napja
Urs képe
Cillagom, Te teljesen őőőőőőőőőőőőőőrült vagy :)))).
Mindig kereslek a Mammutban, de szerintem folyton túrázol ;P.
gyaloggalopp 5538 napja
gyaloggalopp képe
Cillagom, te nem vagy komplett, vagy éppen te vagy az, vagy nem is tudom, de eddig kétszer ugyanúgy nem írtál le túrát. Bár tudnám, hogy hogy csinálod, hogy veled mindig történik valami: mások csak lenyomják, megvolt, jónapot. Te meg úgy megéled, de úgy... szóval nagyon. Gratulál az egyik bandita - de éjjel inkább mégis alszom. :)

Ja, ez meg különösen tetszett: "kitaláltam ,hogy kormozzon be egy botot ,és azzal igazolják ottlétünket " - hát hogyne! Csodálom, miért is nem jutott eddig mindenkinek az eszébe! :)))))

Menek a cillagok!
potika 5538 napja
potika képe
Szerintem jövőre össze kellene szervezni rá egy topik össznépi futást egy ilyen kalandos túrára. Az egy nagy élmény lehet arésztvevőknek ha csak a mostaninak is a fele történik meg velük. :-))))