Megújul az Edzésonline! Az új oldalakat és funkciókat elérheted ha ide kattintasz!

Már 55 667 414 km-t sportoltatok

UB 2013

powerhiker | 2013-06-03 12:22:29 | 44 hozzászólás

Régen minden komolyabb versenyről és túráról írni szoktam. Azóta sok minden változott. Maga a műfaj, hasonlóan a sporthoz, sokat fejlődött. Ahogy ma már nem nagy szám egy 12 órás Kinizsi Százas, amire anno olyan büszke voltam, úgy az én stílusom sem lehet nagy élmény mondjuk Zilaci után :)

 

Másrészről viszont segíti a sportot, ha leírom, amit tudok, mert mégiscsak 15 év tapasztalat, fogcsikorgatás, saját hibából tanulás van benne, ami akár hasznos is lehet annak, aki nem csak a saját kárán tanul. Ha létezik ilyen egyáltalán :)

 

Először is, nagyban megkönnyíti a dolgokat, ha fitt és edzett az ember. Az utóbbi jópár évben, főleg azért, mert kisgyerekeim vannak, nagyon kompromisszumos volt az edzésem. Ez nem szükségszerűen azt jeleni, hogy kevés, hanem inkább ötlet és véletlenszerű, nem elegendő testi és lelki pihenéssel. Ez sokat változott az utóbbi egy-két évben, felnőttek már annyira, hogy lassan visszatér az élet a normális kerékvágásba.

 

A másik, ami javított a formámon, hogy elengedtem a túl sok kilométeres, de éppen ezért nagyon alacsony intenzitású edzést. A csúcs a tavalyi május volt, mikor 800 kilométert futottam, de 8 perces ezrekkel, mert gyorsabban nem tudtam volna ilyen sokat. Most a felkészülés során szinte kizárólag a 140-150-es pulzustartományban futottam, ami kevéssel 5 percen kívüli tempó jelenleg. Az aerob küszöböm laktátmérés szerint 150-155. Vagyis ezt birizgálom alulról a 150-re beállított csipogóval.

 

És a legfontosabb, ha nem tudom bemelegítés után viszonylag könnyen 140 fölé vinni a pulzust, akkor szépen visszafordulok, és hazakocogok. Így nem őrlöm fel magam, mindig friss maradok. Ez a stílus nálam nem ad sok kilométert, heti 100 már soknak számít, de jópár rövidebb is volt. Persze elindulok majdnem minden nap, ez fontos.

 

Így sikerült egy hónappal ezelőttre, Sárvárra, masszív egyéni csúcs formába kerülnöm. Az UB kicsit hamar jött, májusban érdemi fejlesztő edzést nem tudtam végezni, de a regenerálódás azért 90 százalékosan sikerült. Az aerob edzéstempóm egy héttel ezelőtt már csak pár másodperccel volt gyengébb, mint Sárvár előtt.

 

A versenytaktikám kicsit összetett, hosszú idő alatt alakult ilyenné. Először is, elindulok pulzuskontrollal, az első 1-2 órában 140 alatt, aztán ezt megemem 145-re. Viszonyításképpen, a max pulzusom olyan 188 lehet. A 145-öt tartom, amíg különösebb küzdés nélkül megy. Ez nagyon változó időtartam, ha edzett vagyok, akkor talán 12 óra, ha nem, akkor talán 3. Most relatíve edzett vagyok :) Ebben a szakaszban nincs gyaloglás, csak a meredekebb emelkedőkön és frissítéskor.

 

De minden jó dolog véget ér egyszer, eljön a pillanat, mikor már kemény munka lenne fenntartani a pulzust. Ekkor el kell engedni, mielőtt felőrli magát az ember. Ekkor elkezdek egyperceket belegyalogolni, olyan gyakran, ahogy szükséges a komfortérzethez. Túlélő üzemmódban már egy perc kocogás, egy perc gyaloglás. Így is lehet elég gyorsan haladni az UB második felének a szintidejéhez. Külön odafigyeltem arra, hogy ne zsigereljem ki magam éjszaka, maradjon esély a reggeli feltámadáshoz. És ez meg is valósult, sokkal jobban lettem reggelre, de nem küzdöttem, élveztem, hogy a pályán vagyok és jól érzem magam, nem csikorgattam a fogam, hogy félórával előbb beérjek. Ezért jó amatőrnek lenni, a középmezőny kedélyesebb hely, mint az eleje lehet :) A mezőny vége már nem biztos, az is küzdős tud lenni.

 

Most annyiból nem tartottam be a taktikámat, hogy túl sokáig futottam. 135-ig nem sétálgattam bele tervszerűen, csak az emelkedőkön akkor, ha csipogott a pulzusmérő. És ez sok volt, elfáradtak a lábaim. El kellett volna kezdeni 80 körül. Így a szükségesnél kellemetlenebb lett az éjszaka. Mindegy, nem volt azért rossz :)

 

A frissítésről. Sokáig tiltakoztam a horribilis összegért beszerezhető műkaják ellen, de lassan feladom a harcot. Akármennyire fáj beismerni, jó minőségű géleken és sportitalokon messzebb jutok, mint vajaskenyéren. Nem örülök ennek, nem csak az ára miatt, hanem azért sem, mert nekem a sport amolyan vissza a természethez projekt, nem illik bele a műkaja. De hát, sajnos, az jobban működik.

 

Lance Armstrong könyvéből maradt bennem az egyszerű szabály, az első frissítés 40 percnél, utána pedig a verseny végéig 20 percenként. Egy adag 20 gramm szénhidrát, vagyis egy gélnek megfelelő akármi. Az első 50-en Bozót bicajjal kísért (köszi), így nem kellett cipekednem, utána pedig már 20-30 kilométerenként ki lehetett küldeni egyéni frissítőt, ahol mindig betáraztam az övtáskába a félliteres kézikulacsba való mennyiségű, zacskókba porciózott port. Egyszer hibáztam el, talán 160 után, hogy 30 helyett 20 kilométerre vittem anyagot, és banánnal meg kenyérrel kellett pótolnom. Hát, nem volt jobb, sajnos, kicsit el is görbültem azon a szakaszon.

 

Az UB-t én nem tudom versenyként felfogni, nekem ez teljesítménytúra. Az utolsó 10 kili ilyen is lett, Bozót párosban célbaért közben, kitekert elém, sütött a nap, nem fájt semmim, nem voltam kimerült, beszélgetve kocogtam a cél felé, csak azért nézegettem hátra, hogy jön-e klubtársam, Kriszti (cs1krisz), hátha befuthatunk együtt. Nem jött még sajnos, csak a cél. Azon kevés UB futók közé tartozom, akik még mentek volna szívesen tovább :) Ma persze már nem így érzem, jól bedagadt és fáj a bal lábfejem.

 

Végül meg kell említenem egy tabutémát, az ibuprofenhasználatot. Én ott húztam meg a határt a magam számára, ahol az orvosok és a WADA. Lehet használni, de nem többet, mint ami a betegtájékoztatón áll, vagyis egy nap alatt max 3 x 400 mg, 6-8 óránként egy tabletta, ha szükségét érzem, minél később kezdve.

 

Ja, és még egy, a koffein. Hát, az volt bőven, ittam redbullt, négyet, ha jól emlékszem, és mikor álmosodtam, egy-egy koffeintablettát, 5-öt talán összesen. Nem egészséges dolgok ezek, de nem is csinálom gyakran, évente 2-3 alkalom.

 

P.S. 26:51 lett az időm, bocs akinek 26:30-at mondtam a célban, annyira nem érdekelt, hogy meg sem néztem az órámat, le sem állítottam :)

UB befutó 2

44 hozzászólás

Bozót 4173 napja
Bozót képe

Gratulálok!  Tervszerű, szép teljesítés lett, örülök, hogy kicsit részese lehettem!

 

 

torolt_13926 4173 napja
torolt_13926 képe

Nagyszerű! - Gratu!

powerhiker 4173 napja
powerhiker képe

Biztos vagyok benne, hogy amiket az ibuprofenről és a koffeinről írtam, az sokakban ellenérzést, megbotránkozást vált ki. Provokatív szándékom van vele, szeretném, ha intelligens vita alakulna ki a kérdésről, mert jelenleg nincs közmegegyezés az ultrások között, nincsenek íratlan szabályok, nincs mihez tartania magát az embernek. Teszem mindezt még a saját jó híremet kockáztatva is. Értékeljétek :)

Bozót 4173 napja
Bozót képe

Nem szégyellem bevallani, hogy bennem ellenérzést csak azért vált ki, mert a saját tökéletlen és ingatag értékrendszerem felülvizsgálatára késztet és ez nem kellemes meló :-)  Eddig ezerrel elleneztem az űrkaját is, most meg gélt eszem, port keverek...

A koffein szerintem lényegtelen, előítélet van inkább mögötte, mint tudományos tények. A WADA is levette a listáról. Túladagolni elég nehéz, a potenciálisan veszélyes mennyiséget esetleg tablettában lehetne bevinni, de talán még azt is kihányná az ember, hát még annyi kávét, kólát vagy energiaitalt.....

Az NSAID vagyis a non-szteroid gyulladáscsökkentők, fájdalomcsillapítók már érdekesebb és fontosabb kérdés. Az ajánlott mennyiség amit Miki is említ, állítólag biztonságos, bár a legismertebb ultrafutássak kapcsolatos ilyen kutatást is épp ennyivel végezték és nem igazán jó eredményeket kaptak. Ott a verseny előtti nap (WS100mérföldes) 600mg-ot, a verseny közben pedig 4x200mg-ot fogyasztottak a tesztcsoport tagjai és a veséjük nehezebben, lassabban választotta ki a méreganyagokat, emelkedett a szabad gyökök mennyisége, stb. Nem vészes, de szignifikáns értékekről van szó. 

 

 

 

mateve 4173 napja
mateve képe

huuuh...Bozótka jó tudományosra vette...Én csak annyit szeretnék mondani, hogy számomra mindig öröm téged látni futni: sugárzik rólad a nyugalom és a kiegyensúlyozottság. NAGY GRATULA a szuper teljesítéshez!

zilaci 4173 napja
zilaci képe

Nagyban hozzájárultál ahhoz, hogy az első ultrás élményeimre a mai napig szívesen emlékszem. Ez a beszámolód pedig éppen úgy elgondolkodtatott, mint azok a beszélgetések akkor, ott, 100 kilométer környékén. :)
Én nem foglak itt nyilvánosan dicsérni a jelenlegi formádért, jelen állapotok szerint valószínűleg hamarosan lesz rá alkalmam személyesen is. :)

Az egyik, amire elégedetten bólogattam, a magasabb intenzitású edzésekkel kapcsolatos pozitív véleményed. A minőségi edzések számomra időtakarékosabbak, hatékonyabbak és bármennyire ellentmondásnak is tűnik, lényegesen szabadabbak - nem véletlenül tértem vissza most, az újrakezdésem első hónapjaiban az ultrás korszakomat megelőző, "klasszikus" atlétikai edzéseimhez. 

A másik témakör, ami miatt dörzsölni kezdtem az államat :), természetesen az általad provokatívan bevállalt kérdésfelvetés.
Koffein, fájdalomcsillapító, egyebek... Remélem, tartalmas kis vita kerekedik ebből újra, pro és kontra. :)
Az egészségügyi vonatkozásaival sokan tisztában vannak, Bozót Kollegina is elég szemléletesen leírta a vitaindítóját ebben az összefüggésben... :)
Engem viszont ebben is a lelki tényezők érdekelnek, nem tudom megtagadni magamat. :)
"Tabutéma" - írtad, és ezt én is mindig így éreztem.

Vajon miért számít annak? Ha szégyelljük bevallani is, akkor miért használjuk egyáltalán, ha pedig nem használjuk, akkor meg miért zavar, ha valaki igen? (Fontos, NEM doppingról beszélünk, ugye...)

Blue 4173 napja
Blue képe

Űrkaják... :) Bezzeg amit kínáltam neked és akkor mindenkinek ott futás közben az nem kellett,8tól délig tízóraira és ebédre katonás rendbe felszelt szalonna,kolbász,sült husi adagok szeletelve kis kenyér darabka kísérővel és még szalvétánk is volt. :) Hiába egy úr a pokolban is úr! :) Pedig kb 5 futótársat meg tudtuk volna vendégelni annyit vittünk,na majd legközelebb! :) De berakom a repertoárba a tepertőt is szerintem addig. :)

Na most megnéztem,hogy az algo flex fortéban mennyi ibu van,600 mg,szerintem nem fogok elfajulni,hogy ezen élek versenyek közben mert annyit nem ér az egész,ha fáj,kiállok,csak a teljesítménykényszeresek mennek fájdalmakkal végig,de ez is egy magyar mentalitás szerintem ahol egy olimpiai ezüstre vagy aranyra azt mondja a fél ország,hogy MICSODA?!CSAK ENNYI,MIÉRT NEM ARANY? Ebben nőttünk fel ebben szocializálódtunk,ha hazamész akkor megkérdezik,hogy kiálltál,miért?Miért csak 10.lettél miért nem első?Ez a magyar mátrix,ahol azt hiszük,hogy a saját életünket éljük,pedig nem,mindig valakinek az elvárásainak próbálunk megfelelni még ott is ahová azért menekültünk hogy kikerüljünk a mátrixból.Természetesen a bogyóevés a mátrixban is kötelező,abban dönthetsz,hogy a piros vagy a kék tablettát veszed-e be?

Matrix has you! :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

++

 

 

powerhiker 4173 napja
powerhiker képe

Blue, olyan mérges lettél, hogy ököllel ütöd a billentyűzetet :)?

 

Végső soron két út van, vagy azt mondod, hogy te teljesítménytúrázó vagy, akinek a célja a pályán lenni, és beérni a célba, ha lehet, az idő nem számít. Persze akkor még mindig ott van a szintidő.

 

Vagy versenyző vagy, aki a szabályok adta lehetőségeken belül a lehető legjobb eredményre törekszik. Ekkor, ha lemondasz bármi legálisról, az percekbe és helyezésbe fog kerülni.

 

Nem viszel kísérőt, aki a kezedbe adja frissítőt, te cipeled és kevergeted? Rendben, plusz félóra. Melegben nem kapsz jeget autóból, hűtőtáskából? Tavaly ez különbség lehetett a célbaérés és a feladás között. Nem használsz űrkaját, mész azon, amit találsz a frissítőasztalon? OK, plusz 1-2 óra. Nem használsz ibuprofent? Plusz félóra és rossz közérzet. Nem használsz koffeint, támolyogsz és elalszol? Le is feküdhetsz egy rövid szundításra, ha ráérsz :)

 

Végső soron minden segítség vagy szer átszámítható percekbe. Azt kell eldönteni, kellenek ezek a percek, vagy nekünk nem ez a fontos.

Bozót 4173 napja
Bozót képe

Fontos, NEM doppingról beszélünk, ugye...

 

Akkor miről? Ha  fáj valamid, rosszul vagy és beveszel 1-x tabletta ibuprofen vagy hasonló származékot és tovább tudsz menni (bár közben talán súlyos, hosszan gyógyuló sérülést szerzel vagy egyszerűen durván terheled a szervezeted amiért nagy árat fizethetsz később) az mi, nem dopping? Ha nem az, miben különbözik a doppingtól?

zilaci 4173 napja
zilaci képe

Ühüm...
Bevált a provokáció, Miki. :)
Én most könnyen vagyok, jó ideje nem futok ultrát, gyógyszert már hétköznapokon sem szedek... Szóval könnyen ítélkezhetnék én is.
De szerintetek hol van a határ, amikor jogunk van elítélni valakit, mert mittudoménmilyen szert vett be futás közben? Van-e jogunk ítélni? :) Van-e különbség aközött, hogy valaki az akaraterejével győzi le a fájdalmát, és ezzel itt hőssé válik - vagy valamilyen boltban, gyógyszertárban beszerezhető akármit IS bevet a cél érdekében? Amit lehet, hogy egyébként is szokott használni...
Azzal együtt, hogy mindenütt felhívjuk a figyelmet a veszélyeire, én elfogadom, hogy ez mindenkinek a saját döntése, se jobb, se rosszabb ember nem lesz tőle.

Blue 4173 napja
Blue képe

Nem ütöm,csak új a gép és nem nagyon értek néhány billentyűt rajta,ez már űrtechnológia. :)

Akkor félreértettük egymást mert új témákat dobtál fel,én hosszútávú versenyen nem indulok el kísérő nélkül,legfeljebb abban nehezítem,hogy mindig mást viszek. :) Mert ez verseny,ahol ha kisebb probléma van akkor nehogy már egy vízhólyag miatt álljak ki.Bozót és én szerintem a fájdalomcsillapítóra gondoltunk,én speciel az ibuprofos szerről nem tudtam,hogy erőt ad,engem speciel lelassít. :) Űrkaját meg ettem én is,de szerintem mindenki aki elindult,de pont ezért szép a sport mert sokszínű,aki akar az visz kísérőt meg jeget meg esőkabátot,stb,aki meg nem az nem.Mert azért az a cél ha rendben vagy hogy minél előbb beérj. :)

 

Bozót 4173 napja
Bozót képe

Blue, nem is "erőt ad" hanem mivel fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő, lázcsillapító, ezért segíthet a közérzet javításában. Az ultrák közben kicsit olyan szituba űzzük a szervezetet, mint amikor egy gyulladásos folyamattal küzd, így ebben segíthetnek a szerek. Persze extrém esetben beszélhetnénk itt egy lórúgás szteroidról is, csak az már egyértelműen dopping a WADA szerint is....az ibuprofen, cataflam, aspirin, stb nem szteroidok, de gyógyszerek 

Tullius 4173 napja
Tullius képe

Úgy gondolom, hogy a gyógyszer gyulladáscsökkentő hatása még hasznos is lehet. Engem legalábbis ez győzött meg a mostani hétvégén, amikor életemben először elfogadtam egy Algoflex-et. (Meg később egy Panadolt, de az nem ért semmit.)

Egyébként én is a gyógyszerek ellen vagyok, mert fennáll a veszélye, hogy az ember leszedálva komolya(bba)n megsérül. Nem tudom, hogy ezért-e, vagy mert "nem voltam elég kemény", de utólag bánom is egy kicsit, hogy bevettem a két bogyót.

bugbite 4172 napja
bugbite képe

Talan lessz itt egy orvos aki erdemben hozza tud szolni, de en ugy tudom, hogy a nemszteroid gyulladascsokkentok egy erosebb dehidrataltsaggal erosen veszelyeztetik a veseket. Nem olvastam az amerikai tanulmanyt, de ott valoszinuleg az egyeb korulmenyeket ivas, eves az optimalis szinten tartottak. A futasban az a jo, hogy az eletunk talan egyetlen szegmense ahol teljesen szabadok vagyunk, mindenki azt tesz amit akar. De a beszamoloknak es leirt tanacsoknak mar van felelossege, nagyon sokan olvassak ezeket akik ezek az irasok alapjan probalnak futni.

En nem ettem az ub alatt fajdalomcsillapitot, de nem becsulom kevesbe azokat sem akik ibuprofennal mentek vegig.

ubp 4172 napja
ubp képe

Én csak gratulálok :) S köszönöm a hosszú beszámolót, mint amatőr sokat tanulok ezekből

monique 4172 napja
monique képe

gratula itt is. :)

 

"dopping" témában: nekem nincs kifogásom ezen itt említett cuccok ellen, miért ne legyen az ember gyorsabb? :) mert ha ezek "nem érnek", akkor ennyi erővel ugye enni-inni sem kéne közben :P az sem "ér" :P

 

...nem, nem viccelek. :) én mindig is úgy voltam ezzel, hogy csak akkor érzem teljesen szabadnak magam, ha nem kell frissíteni futás közben, inni, enni meg egyáltalán semmi egyéb dologgal macerálni. de persze tudom hogy egy idő után muszáj. ez van, ilyenek vagyunk, ilyen a szervezetünk. :)

 

szal nekem elég az a két használható alapkategória, hogy "káros/nem káros", "legális/nem legális". a többi olyan mindegy...

sultan albertovics 4172 napja
sultan albertovics képe

Egész jól és értelmesen alakult ki a vita!

Mondjuk én alapvetően egy másik verziót képviselek maximumon!

Igaz nem is produkáltam valami hatalmasat, de akkor is arra vagyok a legbüszkébb, hogy inkább vállaltam a kiállást, mint agyon nyomjam magam minden hülyeséggel! Verseny lesz máskor, máshol eredményeim már vannak ezelőttről, egy plecsnivel több vagy kevesebb az én koromban már nem számít.

Igen sokat veszíthet valaki ha nincs kisérője, de van abban valami olyan igazi teljesítés, még ha nem is olyan fényes!

Sokszor nagyon örülök, hogy már ilyen öreg vagyok, ez már egy más világ, jobb? rosszabb? Egyik sem, ez más! Tudomásul kell venni, hogy ilyen!

powerhiker 4172 napja
powerhiker képe

Két definíciót tudok elképzelni a doppingra. Az egyik a hivatalos doppinglista, amit a téma szakértői állítottak össze, és ami alapján doppingteszteket végeznek.

 

A másik pedig az lenne, hogy valamilyen szer használata annak érdekében, hogy jobban teljesítsünk, a szervezetünk rombolása árán.

 

A koffein és az ibuprofen az elsőbe belefér, a másodikba nem. A kettő közül főleg a koffein minden szempontból klasszikus doppingszer, csak annyira elterjedt a mindennapi életben, hogy abszurd lenne doppinglistára tenni. Az ibuprofen talán azért nem listás, mert más sportágakban nincs olyan teljesítményfokozó hatása, mint az ultrafutásban.

Bozót 4172 napja
Bozót képe

(a koffein volt doppinglistás, nem oly rég került le)

sultan albertovics 4172 napja
sultan albertovics képe

Azért még mindig vallom azt a nézetet, hogy aki 20 óra alatt teljesítheti az UB-t az használja, de 25 óra fölött használni az háát..drágább a leves, mint a hús..

tsoma 4172 napja
tsoma képe

Én az ultrafutást hosszútávon tudom elképzelni. Amikor majd 70-80 évesen is élmény marad a teljesítés, mámorító a kihívás. A szervezetünk fiatalságáért csak önmagunk tehetünk. No persze, közben csak bevállal az ember néhány kalandot - de ezeknek mindig meg van a maguk böjtje. 

Én most belső térdszalag gyuladás-gyanúval indultam. Az első 100-ig megmaradt a gyanú. Utána elfogytam fejben, letepert a fájdalom. Futtam - sétáltam. Volt pillanat mikor a gyulladáscsökkentőre vagy valami hasonlóra gondoltam, de szerencsére nem volt kéznél. Így több szellemi elégtétellel lettem gazdagabb. A plusz 2-2,5 óra 'sporlás' eltörpül mellette.

Mi a különbség az ultrafutást vagy a  tv-nézést választó XXI. századi ember között? Szerintem szinte semmi! Mindkettő saját választása alapján cselekszik. Többnyire ismeri a lehetséges következményeket is - s ha mégsem, majd rájön egyszer, amikor majd talán így kiállt: ÓÓÓ, ha tudtam volna! 

Jó megélni, közösségi szinten is a ' verseny ' adta megerősítést, mosolyogni egymásra, vagy fogadni Lubics Szilvi gratulációját ... A saját ranglistámon örökké első vagyok! :)

U.I. ... az második szakasz cola fogyasztásról szólt számomra. Soha, vagy ritkán használtam eddig versenyen. Most jól jött, mintha moderálta volna a fájdalom érzetet, pici szárnyakat adott ...

powerhiker 4172 napja
powerhiker képe

tsoma,

Igen, ha valamiről álmodozom az ultrafutással kapcsolatban, az nem olyasmi, hogy egyszer mondjuk befussak Spártába, hanem az, hogy késő öregkoromban is rajthoz tudjak állni Sárváron :)

Sultan,

Nekem az jön át a hozzászólásodból, hogy az elsők szükségszerűen komolyabbnak, fontosabbnak élik meg a versenyüket, elfogadható tőlük nagyobb áldozat. Szerintem a gyakorlat mást mutat. Sok példát láttunk, hogy valaki a szintidőért küzdve tett emberfeletti erőfeszítést, vagy akár tett maradandó kárt magában.

Czeglédi Ferenc 4172 napja
Czeglédi Ferenc képe

Na ez érdekes! Nekem az a véleményem, hogy ez a tápkieg stb evése/szedése egy versenyen alapjaiban teszi tönkre magát a versenyt! Mivel most sok esetben azon dől el egy hosszútávú verseny, hogy ki mit vesz be versenyzés során, ez viszont alapjaiban kérdőjelezi meg azt, hogy ki mennyire felkészült fizikailag, ill mentálisan! Tehát itt szó sincs esélyegyenlőségről, itt azok vannak akik fogyasztanak bizonyos dolgokat futás közben, ill van a másik oldal akik nem, nagyon sok esetben pedig akik nem fogyasztanak bizonyos dolgokat esélyük sincsen....tehát azon múli egy dobogó, hogy ki tud minél több tápkieget fogyasztani? Hol van itt a sport alapeszménye, hogy a jobb győzzőn, aki többet, gyorsabban tud futni, fejben jobban ott van.....

Tehát nincs esélyegyenlőség, ez viszont magát a sport alapeszményét, ill a versenyzés alapeszményét kérdőjelezi meg!

A másik dolog az, hogy bevesz az ember futás közben ezt, azt, de ha valaki rendszeresen beszed ezt-azt annak milyen lesz az egészségi állapota 10-20 éves távlatban.....mert nagyon szép az ha valaki 3-5 éven keresztül az élmezőnyben van, de az élet nem 3-5 évről szól, sokszor mondjuk, hogy sokfajta rákos, stb..megbetegedés van a szenyezett élelmiszer, szenyezett környezet miatt, sokszor mondjuk, hogy riasztóan sok vegyszer van a környezetünkben ( örök példám, hogy ezelőtt 100 évvel jó ha volt 2-4 féle mosogató/tisztítószer volt egy átlag háziasszony polcain, ma viszont van olyan háztartás, hogy 15-20-féle van, de nem vagyok biztos benne, hogy nagyobb a tisztaság) ez az embert is érinti, és nem vagyok benne biztos, hogy pozítívan....

sultan albertovics 4172 napja
sultan albertovics képe

Csak annyira jött át rosszul, hogy úgy gondolom, hogy egy bizonyos teljesítményt még a legjobbak sem tudnak elérni nélkülük! Ez nem komolyság, fontosság hanem axioma.

Viszont tényleg ahol már a teljesítés a cél elsősorban ott ne a küzdelem legyen a lényeg! Vagy ha az akkor nem készült fel az illető megfelelően, inkább adja fel! Nevetséges dolognak tartom egy 30 óráért begyógyszerezni!

Tullius 4172 napja
Tullius képe

"Nevetséges dolognak tartom egy 30 óráért begyógyszerezni!"

Ezzel egyet tudok érteni - innét, a forgószékből. De ha olyan helyzetben lennék, valószínű élnék a szerrel. Magamat ismerve, úgy ítélném meg, hogy ez az "áldozat" eltörpül a versenybe előzetesen belefektetett energia, idő és pénz mellett, és ha ezen múlik a teljesítés, akkor gyógyszer. Még akkor is, ha utána nem tudnék (márpedig nem tudnék) maradéktalanul büszke lenni magamra.

powerhiker 4172 napja
powerhiker képe

Ferenc,

Közhely, hogy ultrán sok egyéb tényező kap szerepet a futóképesség mellett. Ilyen a gyomor is, döntő jelentőségű, hogy tudsz-e elegendő kalóriát bevinni verseny közben, akár vajaskenyeret, akár gélt használsz.

Valóban jól futó atléták sokszor ezért kritizálják ezt a sportot, hogy nem csak a futásról szól, illetve nem túl jó futók is lehetnek eredményesek, ha a többi tényező összeáll náluk. És ekkor felmerül a kérdés egy jó futóban, hogy milyen gáz sport ez, ahol olyasvalaki is nyerhet, akinek még egy háromórás maratonja sincs.

Tullius 4172 napja
Tullius képe

Ezzel csak annyit akartam, hogy bár nem tartom helyesnek, mégsem török pálcát azok felett, akik élnek a fájdalomcsillapítóval, mert valahol őket is meg tudom érteni.

powerhiker 4172 napja
powerhiker képe

Sultan,

Megint azt mondod, hogy a 30 óra az egyik futó számára értéktelenebb, kevesebb áldozatot ér, mint a 20 a másik számára. Ez nem így van. Hányan vannak, akik sokszori próbálkozás után, irgalmatlan szenvedés árán egyszer végre megcsinálják. Többet tesznek érte, mint akár a győztes. Annyit ér egy dolog, amennyit beleinvesztálunk.

VéZsé 4172 napja
VéZsé képe

Gratulálok a versenyedhez és az íráshoz is !!

Szerintem nagyon egyénfüggő hogy ki mit tesz meg a siker érdekében,és az is hogy kinek mi a siker.Nem tudom megitélni milyen lehet annak a versenye akinek esélye lehet megnyerni azt.Nagy átlagban mi átlagos amatör sportolók csak önmagunkat győzhetjük le és hogy milyen "eszközöket" használunk ezért a célért hát az szintén egyénfüggő,de én nem szeretem becsapni önmagamat.DE ezekkel a szigoruan legális szerekkel mi is a baj,mi a baj a gélekkel az izokkal??vagy akkor határozzuk meg hogy csak kenyéren és vizen ja és futócipő nélkül mert az is segíti a haladást,ja és zenét se meg pulzuskontrolt se meg kisérőt se meg semmit se na menjél végig 212kilit.Persze végig lehet menni mindennel és minden nélkül is és ez is egyénfüggő hogy ki mit választ de ne itélkezzünk a legális dolgok felett.     

powerhiker 4172 napja
powerhiker képe

VéZsé,

Tetszik a megfogalmazásod: "ezekkel a szigoruan legális szerekkel mi is a baj"?

Most olyan, mintha lenne egy morális nyomás, elvárás, hogy ne a versenykiírás, a doppinglista, a sportág szabályrendszere szerint versenyezzünk, hanem még ehhez adjunk egyéb szabályokat.

Nem is lenne ezzel baj, ha egységes, mindenki által elfogadott íratlan szabályok alakulnának ki. Én ezt hiányolom, ezért provokálok, hátha tudunk róla beszélni és körvonalazódik valami, amihez tarthatjuk magunkat.

alouette 4172 napja
alouette képe

Czeglédi Feri: először is csak halkan megjegyezném, hogy ez a bejegyzés  - amely írójának köszönet a tanulságos és okos  összefoglalóért - az ultrafutásról szól, amelyik témához te is, én is igencsak távoli mazsolák vagyunk ezért érdemi hozzászóláshoz se tudásunk, se jogunk.

Nem érdemben: azt mondod esélyegyenlőség...van akinek , bocs a kifejezésért, parasztgyomra van, bármit bevesz, megemészt, van akinek nem, hiába erős a lába, hiába okés fejben, akkor ő ne érjen el sikereket csak azért mert a vajas-kenyér-tea kombót kifossa, kihányja?

A másik dolog, amikor egy-egy rangos versenyen, vagy a világranglistán látom ultrafutó nagyságaink sikereit ( csak egy nevet mondok, hogy ne legyen sértődés, Lubics Szilvi, aki köztudottan kizárólag űrkajákon "él" verseny közben) akkor én személy szerint lesz@rom, hogy ki mit vett be verseny közben azért az eredményért, egyszerűen büszke vagyok és felnézek rá:)

A "cuccokról":drága jó Tézé mondd meg nekem akkor hol húzzunk határt, ki dönti el, hogy egy 20 órás UB eredmény eléréséhez még indokolt és célszerű a legális "dopping"-ok szedése, a szintidős teljesítésért küzdő versenyző pedig ne merjen hozzányúlni, mert az eredménye úgyis "gagyi" hát minek mérgezze magát ? :D

 

Czeglédi Ferenc 4172 napja
Czeglédi Ferenc képe

és akkor azon múlik a győzelem, vagy a jó helyezés, hogy ki mennyi, és milyen tápkieget eszeget meg menet közben? Így azt is lehet mondani, hogy egy jó átlagos futóból is válhat igen sikeres ultrafutó, viszont az illető félmaratonon, ill maratonon finoman fogalmazva ultratávnyira lehet  a jobbaktól....mert ő egy viszonylag jó futó, de magába tömköd egy sor gyóygszert, tápkieget, bogyót, port stb....és szélsőséges esetben szinte öntudatlanul is de lefutja a 150-200 km-es távot....

Ezelőtt a ténylegesen a legjobbak győztek, most azok akik minél több dolgot tudnak menetközben magukba tömködni?

Ki kell jobban tisztelni azt aki az ereje végső megfeszítésével, fantasztikus edzéseken edződve, több év munkájával, hihetetlen küzdéssel a 10. helyen végez egy ilyen versenyen, de mindenféle tápkieg nélkül, vagy azt aki dobogós helyezést ér el de egy halom tápkieget megeszik/iszik közben?

Én azt tisztelem százszor, ezerszer jobban aki a teljesítményével, nem pedig a tápkiegfelhasználásával lesz a 10., tehát én a 10. helyzetnek gratulálok nem a győztesnek! Ő sokkal-sokkal keményebben küzdött, jobban versenyzet, mint az első helyezett!!!

Czeglédi Ferenc 4172 napja
Czeglédi Ferenc képe

A sportban, de nemcsak a sportban szabályok mindig is voltak, mert csak így van értelme a dolognak! Igen van "legális doppingszer lista is" ami folyton változik...

Nem pont idevaló a példa, de a 50-60-70-es években a DDT a legjobb mezőgazdasági vegyszernek tartották, majd a 80-as években betiltották, mert kiderült róla, hogy veszélyes idegméreg, ami a táplálékláncon végigmenve súlyosan károsította az embereket is.....de ma, a betiltás után 30 évvel még mindig ki lehet mutatni a Hortobágy-folyó vizében....amit ma beszednek sokan, az nem.-e fog az unokákon kiütközni génproblémák szintjén, hiszen nincs ilyen vizsgálat ami elemezné ezen szerik hatását 30-40 éves időtávlatban is...

alouette 4172 napja
alouette képe

A kérdéseid jók de mindennek több oldala van...és egy dolgot talán nem érdemes elfelejteni, az ultrafutást, a dupla-,tripla triatlont és hasonló, nagyon hosszú ideig tartó és/vagy emberfeletti küzdelmet igénylő sportokat én az extrém sportok kategóriájába sorolom, ezek a sportágak pedig mind magukban hordozzák a súlyos sérülés, az egészségkárosodás vagy éppen a túl nem élés kockázatát ( ld. hegymászás legutóbb...)...ezekre a teljesítményekre már nem lehet ráhúzni a sport, mint a tiszta és egyenlő küzdelem skatulyáját , már csak azért sem, mert az itt versenyzők teljesítménye már nem elsősorban a versenytárs legyőzéséről szól...szerintem...de most már csöndben maradok, vannak itt nálam okosabbak :)

VéZsé 4172 napja
VéZsé képe

Miki én nem érzékelek semmiféle morális nyomást mire gondolsz !?csak nem arra hogy valaki szerint aki nem savanyú káposztán megy végig egy versenyen az máris egy csaló !?hangsúlyozom ezek nem doppingszerek,valakinek segítenek valakinek nem de ezektől a "szerektől" még nem tudsz versenyt nyerni pláne nem ultra versenyt,edzeni kell sokat Te tudod hogy mennyit de félek hogy még mi sem fogjuk fel hogy mi kell egy 200-250km -es heti minőségi edzéshez.    Ha a versenykiírást betartja az ember milyen más íratlan szabályra gondolsz !?

powerhiker 4172 napja
powerhiker képe

A savanyú káposztának is vannak fokozatai :)

A vitaindítóm a koffeinre és az ibuprofenre vonatkozott.

Mindkettő legális, mindkettő széles körben használt. Viszont kissé szégyenlősen, van, aki szép csendben, van, aki vállalja, van, aki kerüli, van, aki elítéli.

A koffein kisebb megütközést kelt, ami számomra nem logikus, mert klasszikus értelemben inkább dopping, mint az ibuprofen.

Ha pedig használja valaki ezeket, mi a határ? Hány redbull? Hány nurofen? És a kenőcsök? Ami orvosilag javasolt (betegtájékoztató)? Vagy extrém helyzetre extrém adagolás is elfogadható?

Én leírtam a saját elveimet, használom, ha szükséges, próbálom kerülni, ha lehet, és nem lépem túl az orvosilag javasolt mennyiséget.

sultan albertovics 4172 napja
sultan albertovics képe

alouette

Hol húzzuk meg a határt?

Miért kell mindig objektív vonalon határt húzni!

Te ott, én itt!

Nálam nem teljesítmény egy begyógyszerezett 30 óra. Akármennyit dolgozott, szenvedett érte az nem érdeekel, igaz 99%-ban nem tudok róla, mit szedett közben. Ha fáj akkor el kell dönteni, hogy kibírom-e a célig vagy nem! Ha nem ki kell állni és kész! Verseny volt, van és lesz! Legközelebb menni fog! Az, hogy ez a versenynem mi a neve ma már nem tényező.

 

power..

Még mindig azt tudom mondani, hogy a fránya óra az egyetlen objektív értékmérő. A 20 óra az 20 óra és nem 30...tehát értékesebb.

De, hogy kicsit konkretizáljam az egészet vegyük szigorúbban a dolgokat. Ha milliókat tudnék egy versennyel keresni akkor a világ összes kokszát is beszédném, de így, hogy max egy puszi a jutalmam a végén így szedjen a bánat bármit is!

Czeglédi Ferenc 4172 napja
Czeglédi Ferenc képe

Igen, igazad van Sultan, magát a versenyzést, és az egyéni teljesítmény összehasonlíthatóságát kérdőjelezi meg az egész.....

torolt_12 4172 napja
torolt_12 képe

Komolyan nem értem, hogy anélkül, hogy fejben ott lenne valaki, hogyan lehet akár űrjakával végigmenni??? Vagy ez csak egy buta felvetés...? Tápkieg ide vagy oda, de nem gondolnám, hogy bizonyos fejben edzettség nélkül meg lehet csinálni CSAK űrkajával.

Mazsola voltam, ha zöldet írtam, lépj tovább... :))

torolt_12 4172 napja
torolt_12 képe

Bocsánat, a legfontosabb maradt le: Miklósnak hatalmas Gratula!

powerhiker 4172 napja
powerhiker képe

Elmesélnék nektek egy történetet, hogy barátkoztam meg az ibuprofennel. A nagyobbik kislányom, most nyolc éves, sokat szenvedett a fülével, begyulladt, fájt, nem hallott, lázas volt, sírt. Az orvostudománynak nem nagyon van válasza erre a betegségre, de a gyerekorvos rutinszerűen írta a nurofent. Én korábban, vagy negyven éves koromig semmit sem tudtam a láz, fájdalom és gyulladáscsökkentőkről, magamtól nem vettem be semmit, ha nagyon beteg voltam, akkor azt, amit az orvos felírt.

 

Aztán hirtelen fel kellett nőnöm a feladathoz, a gyerek üvölt éjszaka, minden ellenérzésem és előítéletem ellenére nem volt szívem nem beadni a gyógyszert. És működik, a láz lemegy, a gyerek alszik, nem sír. Ez így ment éveken keresztül, megszoktuk. Mikor én is megbetegedtem, sosem volt pl. fülgyulladásom gyerekkorom óta, de most elkaptam, nem sokáig gondolkodtam, én is bevettem. És működik. Nem kínlódtam egész éjjel, hanem aludtam.

 

A szervezet 15 óra futás után teljesen olyan állapotban van, mint egy gyulladásos, lázas betegségben. Az izomlázat nem véletlenül nevezik láznak. Bevettem ott is, és ott is működött. Itt nem arról van szó, hogy fáj a térdem, én pedig annyira letompítom a fájdalmat, hogy érzéketlenül továbbfussak. Itt egy gyulladásos, lázas állapot kezeléséről van szó, hogy a szervezet normálisan működhessen. Mint a fülgyulladásnál. Lehet álmatlanul kínlódni éjszaka, vagy bevenni az orvosságot és normálisan élni tovább.

 

Mindennek van persze határa, ismerünk sporttársat, aki addig szedte szó szerint marékszámra a fájdalomcsillapítót, míg tényleg padlóra küldte magát. Ezért van javasolt adagolás a betegtájékoztatón.

 

Ez az én történetem. 40 évig nem szedtem semmi ilyesmit, most meg már igen. Ha szükségét érzem, beveszem. Én nem azért jöttem, hogy rossz közérzettel csikorgassam a fogam. Én élvezni akarom a versenyt. Ahol, mellesleg, nem versenyzek senkivel :)

Blue 4172 napja
Blue képe

Szerintem mindenki egye,igya,szedje azt amit a legjobbnak tart,szabadság van,engem nem zavar semmi,csak sokáig fussunk még együtt,én csak ezt kérem a Jóistenkémtől! :)

trixi55 4171 napja
trixi55 képe

Gratulalok! nagyon szep menet volt :) ibuprofen kerdesben nem fogalaok allast, nincs annyi idom, hogy utana vedjem az allaspontomat :D Inkabb edzek :)

sultan albertovics 4171 napja
sultan albertovics képe

Miki!

Ibuprofen kérdésben még mindig az a véleményem, hogy más dolog ha egy akaratodtól független tényező miatt kell alkalmazni és más ha tudni fogod, mert te választottad magadnak azt a terhelést miatt kell!

Az is tény, hogy nem mindennap van UB, de van mondjuk Sárvár..Bécs-Budapest..Spartathlon és sok más egyéb is..Nem tudom még idén hányszor akarsz indulni, de voltál már Sárváron is pl..így már kétszer tuti alkalmaztad..tényleg kell?

A gyereknek a fülgyulladás miatt kell, de talán ott sem nagy rendszerességgel, mert akkor orvosilag jobb kideríteni a kiváltó okot, azt megszüntetni, és nem rendszeresen gyógyszerezni.

De tényleg a verseny alatti gyulladás elmulasztása az egy más tényező, már nem ugyanaz a kategória ha egyszer-kétszer az még elmegy, de ha már nélküle nem megy akkor inkább mondjál le a teljesítményről! Lehet itt páran csúnyán néznek majd rád, de ezzel csak saját magad előtt számolsz el. Volt már sok szép eredményed megteheted!

Ugyanitt nálam is felmerült a koffein kérdése én fordítva döntöttem mégsem érzem most rosszul magam! Az, hogy a 212-ből 24 lett hát istenem ez sikerült, na bumm!

Hidd el nem muszáj mindig célbaérni!

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
2015-01 hó (1 bejegyzés)
2013-12 hó (1 bejegyzés)
2013-11 hó (1 bejegyzés)
2013-09 hó (1 bejegyzés)
2013-07 hó (1 bejegyzés)
2013-06 hó (1 bejegyzés)